Khamis, 16 Februari 2012

Salah ke nikah di masjid?

Tak paham betul aku ngan pemikiran sesetengah orang... nape mesti nak samakan setiap perkara yg kita buat tu ngan sesuatu yg lain?

Nikah kat masjid pon salah ker? Nape nak samakan gak ngan ajaran Kristian? Nape? Dah tau kan adat agama kristian kawin camne...? biasa tengok tak kat tv? Tau tak cara penganut agama Islam ni dinikahkan? 

So...apa kaitannya? apa persamaannya ? sebab nikah kat tempat ibadat? camtu ke? nak tanye sikit... apa perkara yg paling penting dalam urusan pernikahan ni? tempat ke atau lafaz akad?

Aku dulu pon nikah kat masjid... sebabnya, masa tu kitorang takde pilihan. Tok kadi kata serentak ngan kitorang tu ade 1 lagi pasangan nak menikah.. hari yg sama, masa yg sama, Tok Kadi tu je la sorang... takkan nak buat kat umah aku...? mesti pasangan tu tak nak... umah aku kot..! takkan diorang nak nikah kat situ... aku pon.. kalau tok kadi tu cakap... eh... nikah kat umah couple tu la... mau ke aku? dah tentu la tak... umah orang..wat mende kan?

So... keputusannya, to be fair... hahh... hamik... kita himpun kat masjid. Senang... Tapi masjid kan...kena la hormat... tempat ibadat. takkan nak buat riuhkan? Salah ke camtu? macam orang Kristian ke camtu? 

Kitorang pun lepas nikah tu takde la nak menempel lelama kat masjid tu... dah tau tamu semua datang kat umah. Watpe nak dok situ lelama. Bawak sedara - mara yg rapat jer... selesai nikah, terus balik...

Pada orang lain tu, aku tak tau la pendapat diorang camne. Ni pendapat aku jer..

*** kata org2 tua, elok nikah kat masjid... berkat! tapi bile dah sampai lupa nak menghormati masjid... tu memang tak patut la..... agak2 sikit la....

5 ulasan:

YaYaNsMuM berkata...

Lar...okay ape nikah kat masjid...mentality org ni...ntah la...huhu...maybe, culture berbeza2...tu yg kat sini okay...kat tmpt lain nampak canggung...ermm..macam2

lady scooter berkata...

Yaya : ape pun yg sebenarnya bergantung pada nawaitu kita... kalau elok nawaitu tu, elok la jadinya.. kalau tak, lain la jawabnye...

LyNdA Aziz berkata...

okeh ape kat masjid . lagi afdal . hehehe

lady scooter berkata...

Lynda : btul tu..

MaryaYusof berkata...

Saya pun nikah di masjid juga...senang :)