Khamis, 2 Februari 2012

Taik telinga punye pasal....

Kelmarin... Opal melolong - lolong cakap sakit masa tangan aku tengah nak keringkan cuping telinga dia.

Cara dia nangis tu nampak macam sakit bebenor... Aku cuba gak nak tengok... Bila pegang lagik cuping tlinga tu... Lagi dia meraung... Aiihh... kenapa plak nih? En. suami try suluh... Tapi tak nampak pe melainkan...

Taik telinga dia jer yang penuh kat dalam tu...

Semalam, masa amik dia dari skolah, cikgu gitau... 3-4 kali Opal ngadu kat dia... sakit kat telinga katanya... aduiihh.. malam tadi bawak dia pi klinik...

Check punye check... doktor senyum...

" Tak nampak ape kak... taik telinga dia jer yg penoh.. !"

Aduiihh... maluu... ha3.. Bukan ler lama sangat aku tak korek telinga dia.. Baru jer hari ahad tu aku kerjakan telinga dia tapi... Macam biasa lah... Baru nak korek dalam sikit, bontot Opal dah terjongket2 tahan geli... Amende la...

Dah dia tak leh dok diam, takut gak la nak terus korek... Kang tercucuk kang... Naya plak...

Sudahnya, doktor bagi ubat titis telinga. Katanya

"cer tengok dalam 3 hari ni..kalau masih tak kuar gak taik telinga tu... nanti datang lagi... kita 'tembak' telinga dia ngan air..."

He3... terbayang kat mata aku picagari besi yg gedabak besornyer tu...

Doktor gitau lagi...

"kadang2 kalau taik telinga penoh sangat dalam telinga... ia boleh effect kat gegendang telinga.. tu yg kita leh jadi sakit kat bahagian tu..."

Owhh... cenggitu rupanya...

Nota :

~ Tip cairkan taik telinga anak seperti kes Opal tu.... titiskan setitik minyak zaitun ke dalam telinga dan baring sekejap supaya minyak tu leh meresap ke taik telinga yg degil tu...~




Tiada ulasan: