Isnin, 5 Disember 2011

Stay - up jaga Payel..

Bermula dengan malam hari sabtu lagi aku dah rasa suhu badan Payel tinggi sikit. Tapi masa tu dia aktif lagi. Siang sabtu tu dia nak makan lagi.. Banyak ! Lebih dari 2 senduk dia makan. Kalau tengok saiz badan dia yang kurus tu memang tak percaya.


Malam tu masukkan ubat punggung sebelum tido.. ( memang ubat ni antara stok wajib ada dalam rumah since Ofal kecik lagi.. incase kalau - kalau badan diorang panas sangat... kalau tak, aku just bagi ubat air je.. )

Pagi ahad... Payel macam slow sikit. Mata dia yang bulat tu tak berseri cam selalu... layu jer... Aku bagi ubat minum. Lepas tu.. aktif betul dia. main bola, main kejar2 ngan Ofal... Tapi masuk petang jer, dia jadik balik. Mata dia layu jer... Tapi masa tu badan dia tak panas sangat.. Cuma dia tak nak makan.. Langsung tak nak !

Puas aku pujuk, tapi dia tak nak.. Dia cuma nak minum susu jer... Mane lah cukup... 

Malam tadi kesannya... badan dia menggigil... kaki dengan tangan dia sejuk macam ais.. sejuk sangat..! Pucat lesi plak tu... Hu3... risaunye aku.. aku tau macam mana Payel rasa masa tu..

( dulu aku selalu kena, memang tak leh skip makan.. kalau tak, badan jadi lemah sangat sampai menggigil 1 badan, 1 badan jadi pucat lesi... tangan ngan kaki sejuk mengalahkan ais... sangat - sangat sakit rasanya... sangat - sangat lesu  macam ... uiihhh... tak sanggup nak cakap ! )

Sebab tu aku usaha gak pujuk Payel makan, sib baik dia nak... Aku bagi dia makan sebanyak mana dia nak... pastu bagi dia minum air hangat sikit... alhamdulillah... lepas tu dia dah ok.. dah cergas balik... kaki tangan dah tak sejuk lagi... pucat pon dah tak nampak lagi dah... Cuma kepala dia bahang. Badan suam - suam kuku jer... Tak berapa nak main sangat.. Asyik meragam jer !

Dalam kul 11 lebih tu suhu badan dia naik tinggi.. Dah la aku tinggal 3 beranak je.. hasben keje malam tadi... Adeihh... Tak tunggu dah, aku basahkan badan  dia ngan air sejuk. Memang Payel nangis - nangis tapi, aku 'keringkan hati' gak. Kalau tak kang lagi melarat plak.. Menggigil - gigil badan Payel.. Kesian... Sekali lagi aku masukkan ubat punggung supaya dia dapat tido selesa lama sikit nanti... 

Tapi tak lama pastu, Payel berak la plak.. Pi balik ke toilet.. Sib baik ubat tu tak kuar skali ngan najis dia... Mungkin dah cair ( ubat tu kalau kita pegang lama - lama kat tangan pon memang akan cair, sebab tu kena simpan tempat sejuk )

Kul 3 lebih pagi tadi, Payel merengek... Badan dia naik panas balik ... alahai... Dah la bunyi anjing mane tah menyalak - nyalak kat kawasan kuartes tu... ( semacam je dengar hanjing tu menyalak... ngko rasa??? pelik tull??? )

Lagi skali aku basahkan badan Payel and masuk ubat punggung lagi.. Walaupun masa tu lom cukup tempoh 6 jam.. tapi mengenangkan malam tadi dia dah berak pas letak ubat punggung, aku tawakal... 

Lepas tu ingatkan nak tido... tapi aku risau nak tido... Dah tak peduli dah ngan bunyi hanjing yang pelik tu, aku layankan Payel main.. siap bagi makan ngan minum susu segala bagai... aku tengok dia dah segar..

( owh.. Malam tadi sebelum tido, dia leka main2 ngan abang dia sampai kul 1 pagi ngko!!  and sambil - sambil tu, dia asyik cium pipi aku tak berhenti - henti...hu3... selalunye berpayah - payah dia nak buat camtu... aduhai... )

Sampai kul 5 pagi aku bejaga... dah terfikir dah nak amik E.L jer siang nanti... Mak tak cukup tidor nak!! Demi anak punye pasal... Harap - harap 1 hari nanti anak2 aku sudi menghargai aku seikhlas - ikhlasnya... hmmm...

Tapi..al-hamdulillah... masa aku bangun semula dalam kul 6 lebih pagi ni, suhu badan Payel dah normal semula. Berkali - kali aku check... kepala dan badan dah tak panas lagi dah... haaaa.... lega sangat ! 

Aku dah pesan kat pengasuh aku, Kak Roha... kalau panas badan dia naik mendadak kang, cepat2 la call aku.. ( selalu kalau bebudak ni baru nak elok demam, aku mesti pesan camtu... tapi tak pernah plak dia call.. )

" Ye lah... tapi kalau akak tak tipon, tu maknanya takde ape - ape lah ye... "

Ye lah... aku pon harap - harap camtu... insya-Allah

Cume sekarang nih, mata panda aku dah macam mata.. hari - hari memang de mata panda ni... tapi hari ni lebih jelas lagik..he3 Tapi tu bukan masalah besar... Yang masalah besar sebenarnye... aku rasa sleepy sangat... rasa bengal jer kat kepala nih... 

Bawak scooter tadi pon dah rasa macam dok atas awan tu...hehee... hayal jer... erkk... Pandang orang pun rasa mata macam juling dah...he3.. Sib baik selamat sampai opis...penuh berhati - hati aku bawak scooter tu...

Psstt... Tak sabar nak tunggu waktu rehat tengahari... nak balik tidoo jap... ho3!..




3 ulasan:

Fitri Senin berkata...

kalo demam urat cmni la syu

-oP_ida- berkata...

dear..cuba raba bahagian kepala dia..ada tak benjol comel-comel ???kalo ada tuh tandanyaa ada "BIJIK SAWAN"

bebudak kalO dok tahan azab bijik sawan tuh memang dorang akan demam kejap ok kejap x......

syu berkata...

op_ida : semalam kerap gak raba kepala dia, tapi seingat saya takde ape2 yang pelik..

fitri senin : tak tau la demam urat ke ape. tapi ade perasan air liur dia meleleh jer... tekak dia bengkak agaknye...owh.. nampaknye balik ni kena beli kan ais krim vanila untuk dia...