Selasa, 15 Januari 2013

Gegata

sape tau pasal gegata? sape pernah kena? aku pernah. kali ni Opal plak kena. aku kena dulu rasanya tak lama. lebih kurang dlm 2 hari 1 malam je kalau tak silap.

tapi opal kena dah nak masuk 1 minggu dah ni. start petang rabu minggu lepas lagi. balik dari sekolah tu dia dah mengadu,

" mak, semut gigit opal. banyak!"

memula tu memang aku tak amik kisah sangat sebab aku pikir agaknya sebab dia dah puas main2 kat skolah tadi. mungkin sebab berpeluh tu yang buat dia rasa miang2 1 badan. tapi lepas dia mandi, masa nak bagi dia baju tu baru aku perasan... badan dia penuh bintat!

menggaru tok sah nak kata lah.... kuku dia plak masa tu panjang... habis calar balar badan jadinya. 

dah bawak gi klinik, doktor cuma cakap, " alahan ni..." peh tu cuma bagi ubat gatal ( minum ) dgan losyen putih tu je. tapi takde perubahan pon. paling sadis, bile pas mandi.... habis bintat2 tu jadi merah2... pelik la plak. masa aku kena dulu takdelah teruk sampai camtu. camne nak buat ehh?

macam2 ubat gak la aku try. memula tu losyen ngan ubat gatal spital.... kojap yo peh tu gatal balik!

memandangkan de merah2 pelik tu, hasben mintak abah dia buatkan ubat penawar. sebab kalau tengok, nampak cam biasa je bintat2.  Pak mentua cakap, kena usik hantu air. sebab tu lepas je mandi, bintat2 tu jadi merah saga. haa... betul la tu! memang jadi camtu pon... merah saga! sian tengok bile tanda merah tu muncul kat keliling bintat2 dia...

dah pakai air penawar tu... ok lah. dah takde merah2 lagi. dah nampak macam de tanda2 nak sembuh. hati dah lega sikit dah masa tu. skaliiiiii..................

tengah malam... kul 2.30pagi jadi balik! bintat2 tu timbul balik. cuma tak merah2 je. yg merah2 tu dah ok dah. ni cuma bintat2 je... penuh plak tu kat betis dia. alahai...!!!!

acik dah pening dah ni. Minyak but2 acik dah try... mujarab gak la tapi utk hilangkan rasa gatal je... bintat2 tu tetap de. 

air tanah liat pun acik dah try... tak menjadi gak.

tenyeh halia hidup pon... tak jalan jekk..

semalam, aku try tenyeh kunyit hidup campur kapur makan.... samo gak!

kesudahnya... hari ni aku tak berani nak anta dia pergi skolah. kang kalo dah be-poloh ( peluh )  kang, makin menjadi miang kat badan tu. aku cume anta kat umah pengasuh lama dia.

pengasuh tu tnya gak tadi, " dah try sapu ngan daun pokok cermai?"

aiihh.... tak tau plak pasal daun pokok cermai tu, yg aku tau... kaedah tenyehan pakai daun sireh layur kat api tu, aku belum cuba lagi.  1 lagi... garam pon aku belum cuba lagi... hari ni ingat nak try.... harap2 menjadi lah...

***
tadi hasben call, katanya " diorg kat balai kata, gunakan tepung sagu. " de lagi, " kawan sy kata gunakan lilin lebah "...haaa... dah macam2 petua plak dah ni. tapi takpe... nanti try je lah.. mana tau kot2 mujarab plak antara semua kaedah tu kan?!

1 ulasan:

Anna Dalle berkata...

Acik saya pernah kena gegata. Memang bisa. Sampai menangis . Mcm2 cara dh buat . Selama 4bulan tanggung pnyakit ni.. Last2 cara lain saya sapu minyak tanah.. Trus hlg.. Ada cra lain sapu myk pans cap lang.. Sy dh guna tepung,kapor,garam, sireh tetap x jd. Mule2 je baik. Tgah mlm jd lg.