Isnin, 25 Julai 2011

Mantai

Ada teman yang bertanya... mantai tu apa ? Sebelum aku jawab ape maknanye tu.. biar aku citer sket...


Mantai ni memang aktiviti wajib kat negeri sembilan ni. Memang sangat ditunggu - tunggu bile tibanye Ramadhan atau Syawal...


Kalau korang nak tau mantai ni maknanye.... aktiviti penyembelihan haiwan ternakan sehari sebelum Ramadhan  dan sehari sebelum Syawal.


Tapi biasanya diorang ni tak tunggu dah...2 hari sebelum Ramadhan lagi diorang dah bantai sembelih haiwan ternakan. Kebiasaanya lembu la.. ada gak kerbau ngan kambing. Tu pun jarang2 kot..


Macam kat kampung aku, walaupun ramai peneroka kat situ orang johor..
tapi kitorang tetap terikut-ikut dengan budaya orang nogori ni... he3.. best tau...


Tak caya, tengok jumaat ni... awal2 pagi lagi diorang ni akan kuar umah dan buka gerai.


Jual la kat tepi - tepi jalan tu. Masa ni nanti kat tepi jalan tu meriah la ngan lembu2 yang digantung kat bahagian kaki. Opss.. bukan tapi rangka lembu.. 


Macam ni la rupenyer..
Meriah dengan orang2 yang berkumpul kat gerai2 tu. ( p/s : gambo ni aku amik kat google search tadi )


Lembu ngan kerbau la yang paling top masa mantai ni... Peniaga - peniaga plak akan bersaing harga... semua bahagian lembu akan dijual... termasuk la perut, ekor.. selagi boleh dimakan la. Habis semua diorang jual.


Dulu masa kecik2 ayah aku terpaksa kuar awal pagi... biasanya pas subuh, semata - mata nak dapatkan daging dengan tulang... kalau lambat, melopong je la.. 



Bile dah dapat tu... hidangan wajibnye SUP TULANG... perghh... rebus empuk2... pastu makan. Daging plak kitorang buat masak rendang ke, sup ke, masak kicap ke... 


Sekarang bile dah kawin ni.. suami aku la yang jadi mangsa aku.. he3.. dia plak yang kena cari 


2kg daging dengan 1kg hati lembu... owh.. tu sebelum Syawal buat masak rendang nogori. soodap...


Kalau sebelum bulan Ramadhan ni aku lebih suka kalau dapat tulang untuk buat sup...


Ha.. tu la dia yang meriahnye kat nogori sembilan ni sebelum tibanye Ramadhan dan Syawal.












Tiada ulasan: