Ahad, 28 Ogos 2011

Adat merisik orang nogori

Dari awal puasa lagi aku nak share ngan korang pasal ni. Aku pon baru tau sebenarnya…

Sebelum puasa hari tu, mentua aku ada lah pi merisik bakal menantu diorang. Bakal isteri abang ipar aku… * wink!

Lepas tu, abang ipar aku ni citer la kat mentua aku. Katanya bakal tunangnye tu… owh.. baru merisik yek… lum bertunang lagi masa nih… sambung balik… bakal tunangnya mengadu..

Katanya, cincin merisik tu besar. Dia tak leh pakai sebab longgar.

Rupa – rupanya saiz cincin tu bukan ikut saiz bakal tunang a.i ( abang ipar ) aku tapi…sebenar – benarnya cincin tu mak mertua aku punyeee............daa…

Dipinjamkan sajorkkkk.....!

Mentua aku cuma tergelak. Diorang ingat, pihak pompuan tau pasal adat merisik dan bertunang orang nogori nih…

Then mentua aku pun cakap, cincin tu akan diambil semula dari pihak pompuan. Mentua aku bagi pinjam kejap je… pinjamkan sampai diorang dah selamat bertunang.

Takkan nak pi risik sesaje je kan?

Cincin risik tu setakat untuk jadi penanda je. Yang bermakna pihak pompuan telah disunting.

suuuuuuuuupayaaaaaa.............................. orang lain tak leh ‘cantas'..... *wink..!

Jadi... jgn risau... masa bertunang nanti dapat lerr cincin khas untuk dia…hehee

Hu3… selama aku kawen ni la aku tul2 tau.



Patut la dulu masa risik, aku takleh pakai cincin yang mertua aku bagi. Sama kes, longgar…

Agaknya cincin tu pon mak mertua aku yang punya…ha3



Mulalah salah sangka… siap kena pulangkan semula plak tu… lagi la aku cuak… ha3… sekarang baru lah aku tau… camtu rupanyer adat nogori…

Tapi aku rasa tak semua buat macam tu. Ade gak yang terus bagi jer cincin risik tu… Tu terpulang pada pihak lelaki lah…. jangan lak kata orang nogori tu kedekut yek… lain tempat, lain caranya… ada lagi yang pelik – pelik..!



p/s : sebenornya... masa kejadian aku dirisik dedolu tu..... tak sangka mentua aku nak risik cepat... punya lah en. hasben kelam kabut bila mentua keluar statement.... " mak nak anta cincin tanda...." pulokk dahh... mana ada cincin masa tu.. ingatkan lambat lagi................................

images (2)_thumb[3]
Kalau gini la rupa cincin risik, tak pakai leh pakai pon takpe…ha3….


Tiada ulasan: