Selasa, 10 Julai 2018

Kenangan Puasa 2018

Lamaaa blog ni terbiar... Tuan kau ni macam biskut. Jap jengah, kejap tak. I busy lah... Tak sempat nak terjah. Apatah lagi nak buat entry baru. Tutup blog? Eh.. Belum ada niat lagi... Masa je yang tak berapa nak ada. 

Raya nak abih dah eh? Tinggal minggu ni je kan? Acaner raya korang? Raya aku? Hahaha... Biasa je. Baju je yang overrr. Nanti lah kita cerita. Ni meh dengar cerita aku pasal puasa tahun ni. Pukal dalam 1 entry. 

Puasa pertama tahun ni... Anak sulung aku, opal... Meragam x mau berbuka. Sejam lagi nak berbuka, dia boleh terlelap. So, aku biarkan je dulu. Dah nak berbuka, berapa minit je lagi nak berbuka... Aku kejut, dia meragam plak. Nangis nangis tak nak bangun. Ehh... Orang dah nak berbuka lah! Dia boleh nak tido balik. Geram pulak aku tengok... Adeiihh... Hari pertama just berbuka ngan anak2. Bapak dorang keje. 

Sebut pasal bapak diorang, sebulan puasa tu... Macam macam penyakit datang. Sebelum puasa tu sakit perut... Sampai masuk spital la... Mujur ler jugak tak kena tahan wad. Sakit apa? Kata dia, kencing hitam. Sakit plak tu. Doktor HTJ tu cakap, kencing jadi camtu sebab kencing tu bercampur darah. Maybe batu karang. Doktor nak tahan wad tapi dia yang x nak.

Lepas tu, sakit pinggang plak. Yang ni, aku lupa. Sakit pinggang dulu ke or kencing berdarah tu dulu. Rasanya sakit pinggang dulu. Lepas tu baru kes batu karang. Sepanjang sakit pinggang tu pon, aktif je pi sana pi sini. Gagah je... So, aku assume dia ok. Lagipun, setahu aku... Sakit pinggang ni mana boleh urut sebarang. Kang makin teruk. Aku gak yang kena marah. So aku sapukan yoko yoko. Pi opis tanya la kengkawan kot diorang ada idea nak hilangkan sakit pinggang tu kan. Ada la kawan bagi cadang. Makan pil sakit pinggang. Sebijik harga RM 3.00. Makan 2 biji je dah cukup. Katanya. Beli mana? Farmasi Alpro tu haaa... Pil ehh warna kuning. K ni untuk remind aku la kalau sakit pinggang tu datang lagi... 

Tq kat kawan yang bagi cadangan bernas tu. Elok kata laki aku! Alhamdulillah... Tu pun aku dituduh macam macam. Haiihh... Entah lah!

Tu pinggang.. Masuk bulan puasa... Bisul pulak! Laki aku la... Ingatkan sakit apa. Melampau benar sakit eh... Mengeluh je memanjang. Sakit katanya! Katanya, kalau jadi apa apa... Jaga anak2 elok2. Sakit kali ni lain macam ( compare with sakit pinggang n kencing berdarah tu ). Lahh... Dah kenapa kan? Masa ni tak tau lagi sakit tu rupanya bisul... Elok plak tu kejadiaannya tu kat lubang dubur. Heheh... Doktor tengok pon seriau... Sakit tuuuu, kata doktor. Bisul kan... Kau tau la dia punya lama nak 'masak'. Doktor dah bpesan, jangan pecahkan. Biar dia pecah sendiri. Kalau tak, nanti boleh bentan. Haaa... Episod nak tunggu bisul tu masaaaaak! Sadis wooo... 😂 

Tumbuh kat dubur kan, nak berak la yang paling azab. Berak keraa plak tu kan. Lagi la sakit. Menderita weih... Makan ubat tahan sakit berpapan papan pon tetap sakit. Kadang tu terlantar je sebab terlampau sakit. Makan minum pun hantar ke bilik je. Sampai 1 tahan tu, dia menggigil tahan sakit... Uihhh... Aku sendiri yang cek. Patut la.... Melecet! Sakit tuuuuuu... Aku letak ubat gamat. Lupa yang aku ada gel aloe vera tu. Dah teringat tu, baru letak. 

Seminggu lebih ler orang tu menderita sementara nak tunggu bisul tu betul2 masak. Sekali meletusss... Melambak nanah! Suruh pi hospital, x mo! Bisul pecah tengah malam... Aku ler yang dressing! Bersihkan semua... Melolong lolong ler sakit masa aku picit nanah tu... kesudahnya, aku biar dia picit sendiri. Sambil tu cakap gak, ni kalau ke spital ni... habis doktor korek hidup hidup ( tanpa bius ). Jangan harap doktor nak bius. Tu bisul tu... takdenya doktor picit dengan penuh kasih sayang! Dorang tenyeh kaw kaw... Kalau takkkk... Kena jangkitan nanti...😈... Tempat kena korek tu nanti habis berlubang! Heh Heh Hehh...

Camtu gak la para isteri kena ngadap lepas bersalin. Ditenyeh2 je tempat luka bersalin tu tanpa kasih sayang abadi tahap cipan! Tau??! 


Jangan tanya apa reaksi dia. Masa tu aku tengah sibuk dressing bisul tu. Tapi laki den x cakap pape. Diam membisu... Lantak situlah...

Persiapa raya untuk anak2, aku dah beli awal2 tahun hari tu. Masa duit bonus masyuk! Masa ni tinggal nak membeli baju melayu untuk diorang je. Lepas laki den elok tu, baru la dapat pi merayap cari baju raya. Tapi takde pulak yang berkenan. Kesudahnya... beil kasut... kat booth tu haaa... Yang de sandal gergasi tu... 3 pasang untuk anak2 lelaki. Untuk Najwa, aku beli tempat lain, hari lain.


Dah dapat kasut, anak2 demand nak sampin pulakkk... Baju belum beli lagi, dah nak sampin pulak. Sabar la nak! Mak gigih ni ngompol duit ni haaaa... 


Misi mencari baju raya tahun ni, aku pi tanpa anak2 dan suami. Untuk kali pertamanya, aku pi cari sendiri. Iols pi survey kat Nilai 3. Shida, opis mate aku jadi peneman. Dia pon nak cari baju raya jugak. Gigih buat video call ngan laki la konon... last last... pilih ikut selera aku je. 


Berkenan dengan warna kelabu ni, tapi jenis kain plak tak kena ngan aku... Next...


Satu lagi, tema nak warna blue royal la kununnya. Macam tu... Last last... bukan blue royal tema tahun ni... Navy blue jadinya... Pasal takde warna yang aku nak dan aku dah malas nak pi jenjalan lagi.. Letih wooo... Dah la tengah puasa! Hausnya! Panasnya...


Cantik cantik baju kat sini. Murah pulak tu... tApi disebabkan duit yang ada masa tu cukup2 sifat nak buat beli baju raya anak2 je... Iols mampu tengok je... Nak cucuk duit, duit tak keluar plak dari ATM tu... Habih gaknya! 😅


Kedai tempat aku terpikat hati nak beli baju raya anak2 lepas kepenatan berjalan! Harga boleh tahan... Tapi stok baju yang dijahit adalah terhad... so... grab je lah!

Yess... Baju untuk 3 orang putera aku tu. Yang Najwa, aku tak belikan pon baju kurung ke apa. Malas. Pakai pon sekali je nanti... So... Tak beli. Rugi! Lagi pun gaun dia dah melambak kat rumah tu... Ada yang aku belikan, ada yang atuk n nenek Pilah dia belikan, ada yang mak sedara Najwa yang belikan. Alhamdulillah... rezeki!

Kuih raya? Tahun ni tak amik kat kampung macam tahun  tahun sudah. Aku tempah kat staff opis aku ni jugak. Selain tu banyak kerepek2 je. Kita tak beli dah yang kat Cik Mek. Ada yang aku kirim kat Cik Jijah je masa dia balik ke rumah mentua dia di Air Itam, Johor. Ada yang aku pi beli sendiri dengan shida kat area opis aku ni.

Baju raya aku yang paaaling last! Ni aku cerita kemudian... Ada kejadian yang terjadi kat aku masa episod membeli baju raya aku ni.

Tiada ulasan: