Rabu, 30 Ogos 2017

Mantai Dan Ramadhan 2017

Aduihh mak... dah nak Raya Haji tapi cerita Ramadhan dengan Aidilfitri aku tak publish lagi... Entry back dated aku banyak lagi tak publish... semua terperam... ayyo maaa... ayyo paaa...


2 beradik ni buat aku naik darah je hari Mantai tu. Ngko nampak apa diorang main tu? kelapa parut aku. Tapi nasib baik ler masa ni aku dah perah habih dah santannya. Kemain 'meriah' diorang sambut kedatangan puasa kali ni...

Habis bertabur semua sisa kelapa parut tu. Masa ni aku dah siap masak dah pun. Rendang ayam... Masa ni aku tinggal ngan anak2 je kat rumah. Abah dorang kerja. Masa ni jugak aku dah hujung - hujung nak habis pantang dah ni. 

Aku tinggalkan kejap je sebab masa tu nak menyusukan Jannah. Ni pun diorang elok lagi main.  Aku pesan kat Fa'el tu, lepas main... kemas semua sisa kelapa parut tu. Dia a'ah kan je... Lepas tu takde lah aku tengok ke hape. Aku nyusukan Jannah sambil2 rehatkan badan. 


Pas Jannah dah kenyang... aku pi la tengok... masya-Allah...!!!!!

Hadooooiiii... Nak gugur jantung aku tengok lantai dapur tu... hadoiiii makkkk! Memang ler dia kemas... tapi sebelum kemas, anak bertuah tu taburkan semua sisa kelapa parut tu lantai... Surat khabar tu dia dah bungkus masuk tong sampah... tapi isinya dia biar bertabur...!


Dia punya sukaaaa.... bikin aku berasap di dalam nih... haaaiiihh... ngko tak payah bayangkan aku punya meleter macam mana masa tu... hahaha... Faiq dah cabut lari awal2... 

Faiq!

Tu kisah hari mantai. Esoknya tu puasa. Kebetulan puasa kali ni jatuh hari sabtu, so hari pertama berbuka tu aku ngan anak2 ikut hasben balik umah mak abah dia. Berbuka kat sana. 


Letih ye Opal? Tabah je dia puasa. Dah biasa. Dia la yang paling tak sabar nak puasa. Asyik menghitung hari je, pehtu jap jap tanya... mak, tak lama lagi kita nak puasa kan mak? Dah nak puasa kan mak? Opal nak puasa lah....


Iye lah, pal! Puasa lah... Nanti mak kejutkan sahur. Tahun ni alhamdulillah... takde hari yang terskip sahur.. hahaha... masa ni kan tengah cuti pantang... seronok rasanya dapat puasa time cuti. Kurang sikit penat. Sebab bila time keje, aku terkejar2 nak balik masak. Kadang terpaksa beli bila tak sempat masak. Kali ni, syiokk... dapat masak ngan tenang jiwa.. de la masanya Jannah meragam... tapi aku ok lagi. Leh handle lagi lah... ( dah tentulah dengan bantuan Opal... 😘 )


Hari pertama berbuka, si kacak ni ya Rabbiii... menangis - nangis dia. Hahaha... Jenuh pulak aku nak memujuk. Siksa bebeno dia hari tu. Padahal tinggal sejam je lagi nak berbuka... Tapi dia punya tak larat... adoiiyaiii... menangis - nangis. Kesudahnya, aku suruh je la dia berbuka kalau dah tak tahan sangat. Tapi rugilah... tinggal sejam je lagi. 

Alhamdulillah... gigih dia tahan sampai waktu berbuka. Hahaha... Hari yang seterusnya dia dah ok dah. Aktif balik macam biasa. Loncat sana sini, lari sana sini... Sakat si Faiq sampai terjerit - jerit dak sorang tu...😠


Masa berbuka kat rumah mak, husband takde. Dia hantarkan je lepas tu penyelia dia call. ada tugasan hantar pegawai pi berbuka kat mana tah. I dont like okey... tapi biasanya macam tu la... terasa macam masa untuk aku berbuka ngan husband tu bagai dirampas! huhuhu... Pegawai tu takleh ke drive sendiri? 😒

So hari tu masa berbuka kat rumah mak, takde aktiviti berbuka pon. Sebab, mak ngan adik aku, Cuk Guyu pi meniaga kat bazar Ramadhan. Opal ngan Fa'el kata nak ikut nenek dorang tu meniaga. Aku bagi je... sebab senang diorang nak berbuka nanti. Aku masa ni cooooti pantang lagi. Tak dapat nak berpuasa ngan anak2. Anak2 berbuka kat gerai bazar mak. Saje aku bagi diorang ikut. Bagi diorang rasa pengalaman baru lak masa berbuka. Hehe


Cik Guyu tengah jobless masa ni... gigih meniaga. Nak cari duit poket untuk raya punya pasal. Mak memang dari tahun2 lepas dia join bazar ni, so tahun ni pon... dalam pada dia fight melawan kanser tu... mak aku tetap meniaga. Katanya, kalau dok rumah je... nanti hati sunyi... bila dah sunyi kang... mula lah sedih... Tu dia meniaga jugak... Sabar lah mak... 😥


Badak berendam ter-sedap di dunia. 

Memang wajib tersedap sebab air tangan mak aku... 😝... mak campir ngan isi durian... dah hujung - hujung nak telan habis untuk setiap gigitan tu terasa duriannya. Sedap!

'Berbuka' aku petang tu, makan kuih tepung pelita Ck Guyu ngan kuih badak berendam mak ni lah... bertemankan Faiq ngan Jannah.


Hahh... ada lagi... Kuih onde - onde a.k.a buah melaka... Ni additional untuk hari tu je. Pon air tangan mak. Ya Allahhhh.....!!! Sedap giler... Inti air di mulut lepass tuuu....kenyal - kenyal dalam mulut... waahhhhhhhhhhhhhhhh.......... jatuh cinta sangattttt.... 😍😘😘😘😘


Tepung pelita ni memang sedap dimakan tapi renyah nak buat bekas pandan tu. Nak buat tu je dah makan masa berjam - jam... Kadang kalo penat, Cik Guyu lelap jap... Aku tolong gak... tapi tak membantu sangat... hahaha.. lebih pada mengacau Cik Guyu je... 😜


Tu dia lagi 1 kuih.... kuih kaswi!

Yang warna coklat tu... yang hijau tu.. kuih onde - onde!

Sila berkenalan dengan kuih - kuih tradisi kita ye... 😉... 


So? Kesimpulannya, Cik Guyu punya kuih just tepung pelita ni je... hahaha. Mak aku gak yang win! Sekali buat, macam - macam jenis kuih yang muncul atas meja... kihkihkih... Tu beza gen muda, ngan orang veteran buat kerja... ekekeke....

Masa berbuka tu, aku ngandap kuih2 tu je... makan sampai kenyang! alhamdulillah... kesudahnya, cekang perut kekenyangan... sebab aku de kirim gak roti john kat Cik Guyu. Aku kena habiskan sorang... hohoho! pengsan.


Ni otw nak pi beli kuih raya. Sian Faiq... 😂

Sedap tul Fa'el landing kat bahu dia. Makin kecik je aku tengok Faiq... Faiq mampu jeling - jeling sinis je... nak marah tak larat sebab dia sendiri dah mengantuk. Sepanjang jalan ler dia terpaksa menahan berat Fa'el kat bahu dia... Alolohhh!

Macam biasa tiap tahun aku berkejar balik semata nak beli kuih raya kat Cik Mek... Anak2 suka semperit Cik Mek. Ngan kuih sarang semut. Kak Ipar aku pon de kirim gak... Dia order kuih sampan... Payah nak cari tempat lain kuih tu... kuih sampan air tangan Cik Mek memang sedap walaupun Cik Mek mengadu, kuih ni susah nak buat ngko tau? renyah! hehe


Abang Opal yang cool pun sama lena, so tak dapat ler nak mintak tolong dia tarik Fa'el masa tu. 


Ayyoookkk... sape marah? Masa ni tengah tunggu abah dia beli kuih untuk berbuka. Kalau tak silap masa ni sekali lagi kitorang berbuka kat rumah mentua aku. Once dah beli kuih raya ni, selesai dah persiapan untuk raya. Takde apa nak beli dah. Legaaaa sangat bila semua yang aku nak, dah ada... tinggal meraikan hari kemenangan je... Puasa penuh sebulan kan anak2?

Alhamdulillah...


Tiada ulasan: