Selasa, 22 Ogos 2017

Bila anak berak berjemaah dan bila baby tak membuang beberapa hari

Semalam rasanya anak2 kecil aku tu berak berjemaah. 😂... Yang baby Jannah tu tah bila masa lah dia memerut.. tau tau dah kuning je seluar bahagian belakang badan dia. Dah ler tu, elok je plak aku pegang kat situ... Tau tau dah basah je tapak tangan aku.... alolohhh... mak nak gi keje ni Jannah oiiii... 😭.


Tumpang cuci kat paip luar umah pengasuh tu. Gelak je pengasuh tu tengok Jannah... hehehe... Lepas bagi Jannah kat pengasuh, aku patah balik ke kereta. Amik Faiq pulak. Elok je dia tido kat seat belakang tu... Ngantuk sangat... Hari2 pun cam tu la... Jaaaarang dia sedar time2 aku nak pi keje camnih. Nak tak nak, kena gak la dukung dia hari2 dari kereta sampai ke dalam umah pengasuh... Adeihh... bengkok pinggang! huhuuu...


Lepas je hantar Faiq masuk dalam umah pengasuh, aku gerak le pi keje. Semalam pun aku pi keje ngan kereta... Sejak skuter tu dah kena jual... aku gunakan kereta tu sepenuhnya pi - balik keje. Huhuhu... time minyak jap jap naik... jap jap naik ni... habih gaji kat minyak kereta je. Dah tengah hari pun aku balik. Pam susu kat rumah. Tapi rasanya pasni pam susu kat opis la pulak. Kat opis ni pun diorang pam susu berjemaah... hahaha... 


Berbalik pada citer asal... lepas hantar 2 beradik tu ke rumah pengasuh, aku terus berdesup pi kerja. Tah camne la tetiba je tangan ni nak kaup ke muka kan... gatal ke hape tah idung aku masa tu. kaup ler... masa ni yang terbau 'hangit' tu... memula tu ingatkan kereta aku yang hangit. Cemas gak ler... Tercium cium aku dalam kereta tu sengsorang. Nak le cari kat mana yang hangit tu... Takde pulak! Tak hangit plak... Apa pulak yang hangit tadi tu ekk??


Terfikir nak cium tangan yang kaup muka tadi... Hahahaha.... Hadoiiihh laaaa.... tangan tu yang 'hangit' rupanya... Tangan yang sama tampung montot Faiq masa dukung dia tadi. Adoiiyaaiii... Bukan Jannah je yang melepas... Faiq pun sama... tangan yang sama plak tu yang jadi mangsa... alalalahaiiii... budak2 bertuah tu... sampai opis ler kesudahnya tangan aku ni berbau tengik... ekekeke...


Saaaabar je lahhhh...!


Takpe la nak... Asalkan korang bahagia! hahaha... kang kalo tak memerut kang, emak ngko gak yang risau. Masa minggu pertama Jannah dok umah pengasuh tu, 3 hari dia langsung tak memerut... risaunya mak ngko ni ya ampunnn! Hari - hari aku tanya pengasuh tu... Jannah buang air besar tak hari ni, kak?


Tiap - tiap hari ye! Risau punya pasal... padahal masa abang - abang dia dulu, aku relaks je... Ye, masa abang - abang dia dulu takde lak masalah ni. Elok je diorang membuang tetiap hari. haha...


Tapi aku tak bawak pi klinik sebab aku tengok Jannah sihat je... lincah je cam biasa... takde muntah2 teruk... setakat terkucil sikit tu de la... Dia laaasak! lepas menyusu kang masa perut tengah penuh, mana dia reti dok diam. Tu kaki tangan tu... mengibas - ngibas je tak reti diam...


Perut dia pun tak keras. Elok lembut je masa aku sapu minyak yuyi tu... Takde plak dia meragam ke hape... cuma tak membuang je... tapi aku punya la risau... siap pujuk tu, Jannah... yak la cepat! yak lerr... 


Hehe... Skali dia memerut... haaaa... hamik ngako! Banyak ngko! tapi ok... mak ok nak! haha... lega terus hati aku nih... So dear mak mak... jangan risau kalau anak korang aktif tapi terberak beberapa hari. Selagi perut dia tak keras, dia tak meragam, tak muntah - muntah teruk lepas menyusu... tu dia ok tu... tapi kalau risau gak... sila lah bawak baby pi jumpa doktor. Cam aku ni, aku tengok dulu 2- 3 hari tu... once dia dah membuang tu... takde dah nak risau pape...


Sini de blog yang share info pasal baby tak berak beberapa hari cam Jannah tu. Korang leh baca detail kat : http://www.nuhababy.com/. Aku naik re-type semula info tu tak berapa nak rajin. Haha... Sila la jengah sendiri ke blog yang telah saya nyatakan sebentar tadi ye! hehehe....


Dear Jannah, satu hari nanti kalau terbaca entry ni kan... jangan le marah kat mak plak... haha.. ni kenangan mak... mak tak citer kat sesapa, mak citer kat sini je...hehehe!!😝




Tiada ulasan: