Jumaat, 25 Ogos 2017

Mesin jahit lama mak

Mesin jahit lama mak ni lama dah tersadai kat rumah ayah. Takde siapa usik pon. Berkarat... berhabuk... semua ada. 

Aku takde la minat sangat menjahit ni tapi pernah la belajar kendalikan mesin jahit ni. Mak aku yang ajarkan. Tu pon paksa-rela... hahaha... zaman 'tanam anggur' dulu la, mak aku paksa aku tolong mak menjahit kat kedai. Sebelum ada kedai, mak suh aku tolong mak jahit kelim baju. Time raya je, aku ler jadi pembantu mak. Tukang jahit kelim. De gak belajar jahit tulang belut...


Susah ngko! 


Mana taknya... mak aku jahit tangan kanan... aku lak jahit tangan kiri... haluan jarum tu, sorang ke kanan, sorang ke kiri.. kesudahnya... tak jadi apa! Berbelit - belit aku jahit... hahaha... Fed-up mak... tu yang jahit kelim je tu... Ehh... tapi kan, tak rugi pon sebenarnya kalau kita pandai jahit tulang belut tu.. Dulu kalau tak silap, mak amik upah jahit tulang belut tu RM 6.00 untuk sehelai baju. Sekarang tak tau la berapa dah... 


Bila mak dah de kedai... mak try ajar aku cantum baju... ok la... walaupun herot berot aku jahit ngan mesin tu. Mesin masa tu dah tak pakai kayuh kaki tu dah... hahaha... pakai pedal cam pedal kereta tu. Pijak plak selamba je tekan habis... haaa... jahanam baju! 😝


Bising mak aku! kihkihkih... pehtu dah ok... mak suruh aku belajar jahit kain. Jahit susun lipat kat kain baju kurung tu. Yang tu ok lagi. Leh la catch-up lagi. Tiba tang nak jahit getah kat pinggang... adoooiiiyaiiii...! Hangin aku! Mak aku buat cantik je... Elok je kedut2 kat pinggang tu.... sekata je semua. Aku? ke laut! Jap2 terrr rata tu lebih... jap2 kedut tu yang lebih... last2 aku fed-up sendiri! 


Tu dulu laaa... Bulan puasa hari tu, berjaya jugak aku jahit kedut pinggang tu memolek... hahaha... tak sangka uolls... Tapi terkial - kial gak ler nak tarik getah tu sampai tegang... huhuhu... nak control kaki lagi jangan over sangat pijak pedal tu... kang jahanam lagi...


Puncanya seluar baju melayu anak aku, Si Fa'el tu besar giler! Sebab nak jimat kos alter... seluar tu dah hantar alter sebenarnya, tapi masih besar lagi... sekali alter 8 hinggit. Rugi je anta 2 kali... Masa tu plak dah dekat2 nak raya, tailor tengah sibuk nak siapkan tempahan. Tak dapat ler diorang nak melayan permintaan aku nak alter seluar tu.


Gigih aku alter sendiri seluar Fa'el... berjaya la jugak... walaupun tak pro... haha... boleh la... dapat la dia pakai seluar tu pagi raya.😆


Owhh... aku mintak bantuan Cik Jijah angkut mesin jahit ni dari umah ayah. Kebetulan masa tu dia de sewa lori sebab nak amik katil and almari pakaian dia kat sana. Tu barang2 kahwin dia la tu dulu. 


Ayah suh amik sebab masa tu ayah nak runtuhkan rumah depan. Takde ruang dah nak simpan katil2 kahwin kitorang... haha... tapi aku tak angkut katil tu semua... cabut je, pehtu susun tepi elok2. Aku just tumpang mesin jahit tu je.


Tq to Cik Jijah... pehtu terperam jap kat bilik stor umah tu... sampai jadi cam dalam gambo tu la... anak2 punya keje... semua beg2 tu diorang yang susun.. dah jadi cam kedai dah..😅


Hajat nak de mesin jahit dah tercapai.... yeayy... alhamdulillah... dapat dah... kira harta warisan ler mesin ni... dan aku siap panggil sifu suh ajar camne nak handle mesin ni... jarum apa yang sesuai, kenapa jarak benang tak cantik... bla bla bla...


Sifu tu siapa? 


Mak aku lerrr... hehehe



2 ulasan:

Ann Ishak berkata...

jahit tulang belut sekarang MAHAL, pernah hantar utk jahit tulang belut leher baju saja dekat nak 50 hengget uolsss :D

blasahje berkata...

ann Ishak : mak aiihh... mahal rupanya... patut la mak de cakap, tak rugi kalau pandai jahit tulang belut ni...