Isnin, 18 Februari 2013

Risikan menjadi...



Dari kiri... cepaaat jalan..!!!! hehh.... bukan kawad.... tu ha.. let me introduce... dari kiri sekali... Cik Minah, isteri Wak Tamam. Jiran sebelah kiri umah.. betul2 sebelah kiri umah ayah... yg tudung pepel tu.... yg terdongak sikit tu.. Mak Yang... nama penoh makcik ni... Yang Mah... 

Daari kanan... cepat jalannn...! yg serba merah di kanan tu... Angah... tu gelaran dia. nama penuh... ermm.. alu lupo! hee... bukan mak ngah den! tapi jiran selang 2 rumah dari kanan umah ayah.

yg belakang tu... Cik Midah... ketua blok wanita kat situ. de sorang lagi tapi takde dalam gambar... Wak Lam... istri imam blok.. a.k.a Wak Dahlan...

Apepon awal2 nak ucapkan timo kasih banyak lah yo! kesudian makcik2 @ otai lama ni tolong masa kat umah ayah tu... timo kasih!

Aku pon tak sangka diorg akan dtg tolong pagi sabtu tu... 16hb Feb yg lepas. tau2 diorg dah muncul kat dapur... adik bongsu aku siap tnye, " ehh... cik! ape khaba? sihat? nak pegi mana2 ramai2 nih?" 

ha3... tulus suci je masa dia cakap tu... skali makcik2 ni jawab, " sihat... nak gi mane lagi... rumah kau ni lah!".. aku yg tengah sarapan karipap ngan dak angah terkezut japp.. ehh.. aku pandang dak angah, dak angah pandang aku blik.. lopong jap.. tapi jap je...

lepas tu... semua buat keje masing2.. belah bawang, kupas ikan bilis... potong sayur... siang ayam... basuh ayam.... makcik2 ni lah yg banyak tolong... asalnya acik nak masak, tapi bile otai2 ni dah dtg... ye silakan... aku buat pe yg patut... 12tgahari dah slesai..

hasilnya...


ayam masak merah.. yg asalnya dak angah nak masak... sayur campur pun.. dak angah yg nak masak... ayam masak lemak.. yg aku nak masak... de lagi.. kangkung tumis pedas! tapi semua kitorg pas baton kat otai2.. segan plak nak masak bile depa dah de... last2.. kitorng masak nasik je lah.. he3..


Masak lemak cili api tu... Johor style.. tapi depa tumis bahan ngan ayam dulu baru masuk santan... 

Makcik2 ni bile sembang... semua cakap jawa... aku?? melopong... sepatah haram ponn aku tak pahamm... satu je yg aku paham... bile cik Midah ni, isterinya Wak Sahak cakap, " siji..." ye.. maksudnya 1 !

" alah.. long! tengah mengangkang kok diambil gambhar..??"

he3... bunyi jaawanya yg tebal!  


Makan time... lepas risik merisik pe yg patut... bincang2 sikit sikit... bisik bisik sikit... makan timeeee..! dah kul 1... lapor kan?.. bertambah2 depa makan... lauk masak lemak tu.. nasi tak berapa... ayam masak lemak tu yg laku... last2 yg tinggal kat kitorang... kuah dgan kentang! yg lain dah tapau bagi kat makcik2 yg dah dtg membantu... tu yg tak sedar... tinggal seco'et je ayam.. yg banyak.. kentang! ayam masak merah banyak lah...

Mak den! yg tudung pepel tu... 

anyway... harap2 ape yg depa dah rancangkan tu nanti berjalan dgan lancar sampai tiba hari langsung.. insya-Allah...

***
belum ape2.. ayah dah tanya kat adik acik yg no. 3 tu... " hah... syam bile pulak?" alahai...

2 ulasan:

Kesuma Angsana berkata...

bagusnyer kalau ada sikap bantu membantu mcm ni !

lady scooter berkata...

tu lah.. dah lama tak jumpe makcik2 ni..