Khamis, 29 Mac 2012

"sini takde makanan Johor...!"

Ni al-kisah yg terjadi masa aku ngan hasben pi sarapan pagi kat kedai makan yg 1 nih. Ni citer last week tapi baru ni aku rajin nak citer.

Tengok signboard dari luar... wahh... macam best jer kedai ni kan.. kebetulan pagi tu kami bawak Fa'el pi klinik sebab demam dia datang balik.. plus ngan batuk2 lagiikk... kedai tu lak yg paling terdekat ngan klinik gomen ni...

Masa mula2 masuk, wahh... ada stall kecik.. 2 lagi kat depan kedai tu. 1 stall untuk rojak ngan mee rojak. 1 stall lagi untuk laksa dan sup ( mee / bihun )

1 bahagian lagi utk nasi lemak corner, sebelah tu lak roti canai corner.. macam besar je kan? Leh tahan lah...

Lain semua ok, tiba time nak order hasben teringin nak try mee rojak tu...

" Mee rojak tu kuah johor ke? "

Lebih kurang camtu la yg hasben tnye tu. Then pelayan tu jawab..

" entah la... saya tak tau kuah johor tu camne... sini takde makanan JOHOR..! sini semua makanan UTARA...!"

Wahh... eksyen kau..! aku senyum jer la kat hasben... sesungguhnya senyuman ku penuh makna wokeh..!!

Takpe, hasben order gak lah mee rojak tu... Elok jer pas pelayan tu pegi dari meja kami, tah camne mata aku ni leh terpandang lak kat 'bunting' betul2 sebelah kitorang tu.. ( memula memang tak perasan... sungguh..! )

Skali lagi aku tersenyum... aku tunjuk kat hasben...

" dia kata tadi takde makanan JOHOR kat sini kan? Tuu... LONTONG tu... makanan UTARA ker?"

Haa.... tak puashati lagi tu, aku hingat just nak semak kan 'bunting' tu jer.... bila aku tengok kat nasi lemak corner tu...haa... semangkuk besau kuah lontong...!

Ni aku musykil ni... mau tanya sikit... LONTONG tu bukan makan JOHOR kerrrrr.....................? hasben ? Geleng kepala jer la dia... speechless...kih3....!

8 ulasan:

maszull berkata...

assalamualaikum syu...die x tahu yang sebenarnya kot atau malas...:)

IntaNBerliaN berkata...

hihii.. sy pun kdg2 mcm awk jugak :-)

skuterlady.blogspot.my berkata...

maszull : kalau tengok dari gaya dia jawab tu... malas terlebih..hehee...

skuterlady.blogspot.my berkata...

intanberlian : kan3... sakit jer hati kan...? nak kena sabar lebih sikit bile 'terkena' camtu kan?

Kazman / Sue berkata...

haaa3x.... memacam pelayan tu citerr... siap citer ayat confident jeee... apa la pelayan tu....

skuterlady.blogspot.my berkata...

kazman/sue : he3...takleh nak kata ape...malas nak gaduh, wat diam jer la...gelakkan pelayan tu senyap2 jer..kih3...

Unknown berkata...

Saya kalau tanya ttg lauk negeri mana ni mmg kurang arif... tahu sikit2 je identiti masakan negeri2 ni...hehehe... yg sy tahu laksa utara mmg ada dan sedap...laksa johor pun sodap! dua2 sy suka! Lontong tu bkn masakan org jawa ke? Org johor ramai jawa kan...hikhikhik... Lari topik sudah :)

skuterlady.blogspot.my berkata...

marya yusof : yupp... lontong tu masakan orang jawa. selalu sedap makan ngan sambal tumis. tapi kalau letak sambal kacang pon sodap jugakk...! i like..he3