Isnin, 26 Mac 2018

Bonding dengan anak : Faiq

Assalamualaikum...

Apa kabo kome semua?

Teman sihat alhamdulillah... Baru je balik dari Perak... Kampung mentua di Bidor. Kampung ayah aku pon kat Perak juga... Tak jauh dari Bidor... Tu... Di Teluk Intan nuuu... Lama gila tak pi sana. Takde sape yang aku kenal. Ayah sorang je la yang kenal sedara mara sebelah sana.

Kita cerita pasal trip ke Perak ni lenkali ehh...

Ni kisah minggu lepas. Faiq demam, so aku amik e.l jugak walaupun dah beria bersiap nak masuk kerja. Tak sampai hati la nak tinggalkan dia kat pengasuh tengah demam macam tu. E.l je lah sudahnya.

Nawaitu nak pi klinik gigi pon aku terpaksa tangguhkan dulu ke tarikh yang lain. Gigi kenapa? Gigi ai lubang lah... Makan je, terselit kat situ. Lepas tu, mula la urat gusi tu sakit. Sakit ooo...

Lepas sarapan ( ai sarapan sensorang okey... Si Faiq tak mo makan. Dia leka main depan tv sensorang... Huhuhu) terfikir la nak kemas barang2 bawah katil bilik budak2 tu. Kot dah xelok buangkan je. Buat apa nak simpan.. Kann??!!

Baru je nak tarik, tengok2 penuh sampah kat bawah katil tu. Astaghfirullah!!! Banyaknya!

Mula - mula tu sikit je. Tapi...

Ada je bila aku kais dengan penyapu tu. Aihh... Apasal tak habis habis ni? Dari tadi kais kais, ada je lagi. Kot kait buah ni, kenyang gak le makan. Ni tak, kait sampah...

Geram punya, aku tarik katil tu... Skali ngko... 


Tu haaa... Tu sikit je yang korang nampak. Aku tarik lagi katil tu... Nasib baik la katil tu ringan. Mampu la tarik sorang. Buntang biji mata aku tengok segala macam sampah sarap tu. Dah macam sarang tikus! 

Haduiihh 

Gigih aku kait semua sampah tu sampai bersih... Setengah dari karung sampah besar tu hasil 'tuaian' aku untuk hari tu. Hehe... 


Nampak tu... Baru selonggok je tu... Selebihnya masih tersorok kat bawah katil. 


Ko nampak bantal2 yang bersusun tu? Asalnya tak gitu kejadiannya...

Tu Faiq, si pelaku di tempat kejadian bersama bukti. 

Masa aku tinggalkan bilik tu... Sekejap je... Kejap sangat tau... Aku jengah, dia dah susun bantal tu semua jadi tower! Sikit lagi dia nak panjat... Kena sergah ngan aku, terus tak jadi. Aku suruh dia kemas then aku pi dapur balik... 

Bila jengah semula... Gitu la dia susun... 

"cantik tak mak?" 

Aku? Tak terkata... Tak tau nak marah ke nak gelak. Aku jawab la jugak.

" hmm... Cantik!" 

Terus aku amik gambo. Muka dia... Haha... Bangga la tu bila mak dia puji. 

"mak, nak nengok!" 

Ha... Siap nak nengok gambar lagi tu... Sengeh je dia.. Haha... 

Ending? 

Aku jugak yang kena kemas balik. Serabut tengok dia susun macam tu... Erghhh... 


4 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Jadi wanita, apalagi seorang ibu segalanya harus kemas selalu. Penat tolak ke tepi dulu...

Ann Ishak berkata...

mak rasa nyesal tak EL ari tu kihkihkih

skuterlady.blogspot.my berkata...

Kakcik nur :selagi terdaya, kemas. Tapi bila dah tak larat tu... Terpaksa gak buat tak nampak. Huhuhu

skuterlady.blogspot.my berkata...

Nyaris nyesal... Hahaha... Tapi lega lepas kemas... Lapang kepalak.. Hahaha