Selasa, 25 Disember 2012

Muzium Tentera Darat Port Dickson...

Dah pernah singgah ke muzium tu? aku baru je lagi gi sana. Tu pon kebetulan de kenduri kat rumah kawan yg tinggal kat PD tu... otw balik dari kenduri, en. suami bawak aku dgan anak2 menyinggah kat situ jap... Mende la yg de kat muzium ni kan? Jom la tengok ape yg aku jumpe...


Mula2.. aku nampak kapal terbang ni... de lagi 1 kat sudut kanan tu... lagi besar dari yg dlm gambar ni... tak muat lak nak sumbat dlm kamera lhone...kih3... kidding!


Antara yg terawal kitorang jumpe... paling awal... keretapi... de budak kecik kat situ cakap... kereta bomba!  sebab kaler macam kereta bomba.. merah!


De 2 jenis keretapi.. yg ni dgan yg merah tu under construction.... aku tengok dari jauh.. .tak kuasa nak panjat... hee


Mula2 aku ingat, bangunan ni opis... igatkan tak bleh masuk... rupanya... dalam bangunan ni la bilik pameran... jap lagi kita tengok... kitorang nak pi cari toilet jap... mane ehh?


Sebelum jumpe tandas... aku terpacak dulu kat depan deretan motorsikal antik... tapi peh tu.. terus tak jd masuk toilet... he3


Lawatan pintu 1... kat sini ade penerangan pasal penubuhan awal ATM... siap de harimau awet yg besarnya.. pergghh... besar... harimau putih... simbol kekuatan agaknya... sebab tu diorg letak rimau tu kat pintu masuk... lain2.... de pameran pakaian terawal ATM  dll...


Pemandangan dari tingkat atas selepas melawat pintu 3... ehh... mane pintu 2??


Pintu 3 : era kesultanan melaka... tu de tulis kat papan tu... gelap ooo dalam tu... de kapal besar.... dengan replika anak2 kapal... siap pameran pelbagai jenis dan saiz keris... kapal... dan replika penjajah ikut era penjajah contoh macam... belanda... portugis... dll


Pintu 4?? haaa... baru aku tau..nape takde pintu 2? sebab pintu 2 tu adalah jalan keluar utk pintu 1... gitu la jugak dgan pintu 4... dah jom... to the next door... pintu 5...

yg ni lain sikit... masuk2 je dah dgar bunyi kuda berjalan... aiihh... kenapa? tiap kali aku melangkah... tiapkali tu la keluar bunyi tapak kaki kuda dan rengusan kuda... seram?!

he3... tak lah.. utk org yg penakut ngan hewan cam aku ni... pelik! rasa macam aku tengah naik kuda and kuda tu yg berjalan bawak aku melawat bilik 5 nih... 

rupanya, kat pintu masuk tadi ade sensor... bile kitorng masuk je, automatik keluar bunyi tapak dan rengusan kuda...


 Deretan kereta2 kebal... tengok dari jauh jek.... jadilah... tempat ni luas tau! seronok anak2 dapat berlari puas2 kat sini...hee


Mulanya aku ingat tugu biasa, rupanya... setiap tugu tu de tertulis nama2 perajurit kita yg terkorban satu masa dulu... oo.. nama leftenan Adnan pon ade.. tapi tak tau tiang yg mana... terlalu ramai nama2 yg tercatit kat situ..


 Penat cik?!.. sama lah... saya juga.. .tapi sebab anak2 dah berkejar panjang anak tangga tu, aku pon sama ikut berkejar jugak lah... pelantar ape tu gaknye eh??


Oooo... pelantar utk meniti jambatan gantung rupanya... sebelum naik... de memo kat situ.. meh baca dulu.. ape dia tulis?... hmm... kapasiti muatan setiap kali melalui titi gantung ni tak lebih dari 5 org dewasa... ehh.. camtu ke? lebih kurang lah...


Haa... sebenarnya aku ni memang gayat dgan ketinggian.. sungguh! Masa panjat pelantar ni tadi rasa macam lupe diri jap... dah sampai atas baru sedar yg kaki dah mula rasa menggigil.. takkan nak turun pulak kan? kang anak2 nak ikut plak! buat penat je naik kang!... takpe... aku kentalkan jiwa... he3..

buat2 relax.... buat2 cool... dlm hati... aduhh!!


Mak oii... ramainya... ni dah lebih 5 org dah ni... padan le titi gantung tu melendut semacam... oo tak leh jadi... biar diorg lepas dulu.... oo aku gayat!!


Cuci mata dulu sambil cool2 kan jiwa yg kacau..he3... cantik kan? dah macam kat taman tuan puteri zaman dulu2 plak...kih3...


Ho3.. nak bocor rahsia... si kecik ni paling kuat meraung... Opal... nampak macam relax tapi aku tau... dalam hati dia...hu3... macam aku.. kecut! gayat...!!

Ni titi yg last... agak strong dari titi2 yg sebelumnya... sebab tu hero2 kcik ni bleh relax jalan kat situ sendiri.


Ha3... muka si kecik dah mula cuak... sebab.. en. suami sengaja henjut titi tu..


Haa... kan dah meraung dah tu!!! ayyooo....


Otw berjalan turun lepas selesaikan perjalanan meniti titian gantung tu tadi... Si kecik ni hampir tergolek masa bertembung dgan encik tentera tu... ingtkan pegawai biasa... skali en. suami kata.... pegawai tinggi tu... tapi tu la... tak sombong! cakap pon sopan je masa sembang dgan en. suami.. katanya lagi 2 tahun nak opsyen... pegawai ni la yg ditugaskan menjaga muzium ni...


Rehat jap sementara en. suami bersembang dgan pegawai tentera tu....


Titian gantung dari bawah... tak tinggi sangat.. kalau nak rasa yg tinggi  kena la gi kat tempat Prince William gi masa beliau melawat Malaysia hari tu...he3


aaaa... penat!!! lepas cemas sekejap ngan laluan titian gantung tadi tu... balik lah!


Ni masa nak balik... yg ber-t-shirt biru tu, perajurit muda yg sedang dalam rekrut... ramaikan? sekitar muzium ni semua adalah bangunan2 ATM daripada kem latihan sampai la ke kaurtes... 

so.. no wonderlah PD ni diiktiraf sebgai bandar tentera...

kalau korang perasan, jalan kat sini tarnya telah dicatkan dgn warna merah... tu maknanya, kawasan kat situ adalah kawasan ATM....


haa... perajurit muda tu tadi... kalau korang tengok kat belkaang deretan kereta kebal tu kan ade bangunan warna kuning oren kan? haa.. itu la asrama diorng.... berjiran je dgan taman titian gantung tu...


 Last but not less.... kalau korang datang PD... singgah la kat muzium ni kejap... haa.... jangan lupa.. dah penat2 berjalan tu,  beli la ais krim yg de jual kat situ... buat sejukkan tekak....

Datang ehh....

Tiada ulasan: