Khamis, 13 Disember 2012

Dilanggar kereta...

27 Nov 2012... 7.30 pagi...

i was on my way to send my 1st son to his teacher ( cikgu yg jaga dia masa dia skolah kat PASTI bfore this.. ).

selalunya memang tu la masanya aku keluar rumah hantar Opal sebelum aku pi keje. biasanya juga, anak yg kecik aku hantar pengasuh belakang rumah je.. tapi that day.. aku tinggalkan dia kat rumah with my husband. Pengasuh dia cuti seminggu at that time....

sebelum keluar, aku ketuk tingkap and pesan pada en.suami agar jgan lupa buang sampah kat dapur. 

masa tunggu Opal kunci gate... masa tu aku perasan yg jalan area rumah tu sangat lengang... amat lengang. terdetik juga kat hati.. selalunya time3 camni dah de kereta lalu lalang.. tpai that day... takde 1 pon... masa suasana masa cuti hujung minggu plak...

tapi.. aku ni mane la reti nak rasa sign cam instinct yg sesetengah org rasa tu kan... aku suruh Opal naik skuter. memandangkan takde org lalu lalang lagi.. aku anggap mungkin aku yg keluar awal.. so takdelah aku perah skuter tu laju2 or kelam kabut... tenang.. relax je... sempat aku tarik tangan Opal supaya peluk aku kuat2.. takut dia 'tercicir' masa aku bwk skuter.....

tetibe... aku perasan de 1 kereta dari arah sisi kiri mengundur, hati aku pantas terdetik " aiihh.. apesal kereta ni laju semacam nih ?"

memang terkejut sgt masa tu tapi takde lah smpai tahap panik.. aku cuba perah minyak supaya laju sikit ngan harapan... selamat.... taaapi...

belum sempat buat apa2, aku  rasa macam 1 sentakan kuat dari arah belakang skuter... helmet yg aku pakai dah menurun sikit ke depan sampai kedua2 mata aku tertutp dek helmet yg tetap melekat kat kepala masa tu.. masa tu jugak aku menjerit dan.... 

aku jatuh ke sebelah kiri.... badan terhempas ke tanah.. masa tu jugak aku dgar Opal dah meraung kesakitan... pemilik kereta tu dah mengucap2 dah.... risaukan Opal, aku terus bangun.. yg aku nampak... skuter aku dah tumbang ke arah bertentang betul2 belakang kereta yg melanggar kami tadi.. agak jauh dari tempat aku dan Opal terjatuh... skuter tu tumbang di sebelah kanan...  tu yg aku ingat masa sekali pandang sebab aku cuma ingat Opal yg dah meraung tu... biru kaki kiri dia.. semahu2nya dia  meraung kesakitan... org yg langgar kami  tu... dah mengucap tak tau berapa kali dah...

" ya allah... ya allah.. ( berulangkali )... tolong2... tolong dia ( merujuk pada aku )... angkat anak2 tu..angkat anak tu...ya allah.... ya allah ( still berulangkali )"

aku? masa tu aku terus angkat Opal. 

sejak Opal dah besar ni, sebenarnya aku tak larat nak dukung dia cam masa dia kecik2 dulu. saiz badan dia memang kecik tapi  ya ampun... memang hari2 biasa, aku tak larat nak dukung dia lama2. badan dia padat.. 

tapi hari tu... entah cmane, aku mampu dukung dia dari tempat kejadian ke dalam kereta org yg  langgar kami... ( sebab masa tu pakcik tu sendiri yg nak hantar kami ke hospital.. dia pun bukan org lain... jiran kami jugak... rakan sepejabat aku jugak... )... 

to be cont.....

4 ulasan:

maszull berkata...

assalamualaikum syu...aduh nape jadi mcm ni nak tahu kisah seterusnya...;)

ayunidati berkata...

harap tak ade ape yang berlaku

skuterlady.blogspot.my berkata...

mas zull : sy dah sambung citer...;-)

skuterlady.blogspot.my berkata...

ayu : al-hamdulillah.. org yg langgar tu trus tekan brek.. kalau tak, mungkin lagi teruk..