Isnin, 16 Mac 2015

baru 3 bulan dah kena chicken pox

Since aku dapat chicken pox tu tah dari mana, hari2 aku doa. Jangan la menjangkit kat si kecik ni. Masa tu dia baru je 2 bulan 2 minggu. ooo my! kecik lagi kot!

Sungguh2 aku jaga. Basuh tangan tu tah brape kali tah sehari. Pecah rekod ooo... demi si kecik nih. menyusu badan pon berlapik le kunun!


Siap survey kat internet lg. kot ler de citer pasal baby 2bulan kena cpox ni. Memang ada.. tapi yang paling muda pun, 3 bulan. Yang usia 2 bulan punya citer tak terjumpe la plak! 

 

Tu la ! tak dapat gak nak elak... Sian baby ! bintik air dah keluar, baru dia demam. Fa'el hari tu dah demam dulu, baru blister tu mencanak keluar. yg bagusnya, blister dia tak banyak. 

opal plak, masa blister tu beranak pinak tu la dia demam.. pergghh...! banyak giler ! seluruh badan... jauh beza dengan Fa'el.

si kecik ni? hahh.. dia sama dengan opal. blister muncul dulu, baru dia demam. pun sama gak macam opal. blister tu mencanak naik. lebat kemain!

hari pertama kena ritu, aku bawak pi klinik tapi doktor tak dapat detect lagi. seketul je yg keluar.. payah le sikit! tu kata doktor lah. 

hari kedua keluar lagi seketul. hari ke-3 dah mula banyak!  masa ni pulak aku kena lapor diri kat department baru.. huhh! dilemma sungguh!

again, bawak pi klinik. tang lapor diri ngan klinik ni pon de kisah jugak. tu lain kali la aku citer.


hari ke-4..... hermmm... kalau yg belum kena blister tu, FYI, hari ke-4 la hari yg paling haaduiihhh !! time tu la paling merimaskan, paling tak dapek nak dikato ghaso ehh! sakit gatal miang bisa... semua ada! lagi kalau demam... nangis!!

opal ngan baby, dua2 macam tu. opal sampai berguling2 meraung tahan sakit. baby? hari tu la dia paling lemah! angkat nak dukung dia, ya Allah...!! lembik sangat badan dia. longlai sangat! demam sampai menggigil 1 badan... dik! mak nangis masa nih... serius!

masa ni blister dia penuh 1 badan... ooo haiii.... 


sekarang, alhamdulillah... si kecik nan montok gebu ni dah cergas balik. dah mau senyum2 macam selalu. dah boleh hempas2 kaki yg debot tu macam biasa. awas! kakinya kalau kena kat keting ngko, pedih woo!! 

tinggal nak tunggu blister tu kering sepenuhnya je. time nak kering ni pun gatalnya mak oiii..!! aku pun menggaru! best betul!


hahh... losyen kalamin! Hehe... Abah ngko beli dik! katanya, orang cakap ubat ni elok! sama je ngan ubat sapu yg klinik bagi. cuma yg bestnya, calamine lotion yg ni tak berbau cam hancing! ubat klinik tu agak berbau sikit, pekat n susah nak tanggal kalau sapu bebanyak. tu yg nampak tompok2 putih je kat badan tu..

lagi 1, yg ni senang nak cuci. elok sngat untuk kulit baby.


kalau ruam lampin ke, kena gigit nyamuk ke... boleh jugak gunakan losyen kalamin ni... tenyeh je. senang! 

ohh... aku tak pakai daun semambu pon kat anak2 sepanjang diorang kena cpox. semua aku pakai losyen yg spital bagi. Untuk mandi, aku just gunakan air bilasan beras tu. sama gak fungsinya! penyejuk badan dan legakan bisa... hari2 aku buat sampai blister anak2 kering sepenuhnya. ^_^

petua ni aku dapat dari brader kat opis tu. timo kasih yo bro! hehee....

harap2 blister kat kaki si kecik tu kering jadi keruping dgan cepat.  -.-'




Note :

masa blister dia tengah lebat tu, bila dok dokong dia ke, peluk dia ke... boleh rasa blister tu cam meletus2... gruppp...gruppp...grupp.... gitu! huhuuuu...................!







4 ulasan:

Puan Kutu berkata...

alahai kesiannya.baby lg dah kena campak.semoga cepat sembuh

Cik Lily Putih berkata...

ya allah, keciannya... sabo je ek

skuterlady.blogspot.my berkata...

puan kutu : tqvm... ^_^..

skuterlady.blogspot.my berkata...

cik lily putih : tqvm... ^_^