Rabu, 31 Disember 2014

Cuti sekolah : kisah 2 beradik dengan ayam nenek

Kebtulan.... aku tunggu hari masa budak2 dah start cuti sekolah... so... takde masalah le kalau aku berpantang kat kampung..... kann???



bila cakap kat budak2 berdua tu.... wahh.... melonjak - lonjak diorang... suka! excited..... hmmm..... heran tul aku..! ape sebabnye tu?

ayam....!!!!



tu jawapan diorang........ sebab rumah nenek Pilah ade banyak ayam...!



giitu jawab 2 beradik tu.... dah kenapa dengan ayam?

sebaaaaabb......... senang nak buli.... sebab ayam tu kecik kan??


 buktinya....................



hari pertama datang umah mentua, si no.2 dah buat 'keje'... ayam mengeram tu jangan buat main hoiihh..... kalo ngko nak tau, time tu la 'dia' paling garang plus ganas...... aku tau sebab masa kecik2 dulu penah kena patuk ngan mak ayam tengah mengeram camtu..... sakit oooooo................... sobb...sobb....

katanya

' mak, ayam tu la yang Fael tendang hari tu.... '


astaga...!!!!!!!!!!!! tu keje ngko rupanya....???



beberapa hari lepas aku bersalin tu.... ada aku bagi dia roti.... then aku tinggal la dia kejap.... lepas tu bila tengok balik kat dia.... orang dah ke mana.... roti dah ke mana... bekas je yg tinggal.... bila tengok kat anjung tepi umah nenek tu........ lahaulawalaaaa........


bertabur kat tempat mak ayam tu..... banyak...!!!


Fa'el....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


'kenapa de roti kat ayam tu?!'

'Fa'el la yg bagi......'


pengakuan yang superb selamba......

'kenapa bagi kat ayam tu? kan dah bersepah dah tu.....!'

'sebab ayam tu suka... dia nak makan, Fa'el bagilah....'


wahhh...... betul toyer je muka dia masa tu....

'tak makan pun ayam tu....'

'memanglah.... kawan dia yang makan..... Fa'el tengok tadi.... kawan dia yang suka'



patut ke tak patut aku marah tu? tu akal budak bakal genap 5 tahun awal tahun ni nanti.... patut ke? patut ke?.... aduhaiiii......................

tu yg no.2.... yg sulung? ehh... ade keje jugak.... ada.... pepagi lagi dia dah main sergah2 ayam.... macam mana arwah Pak Aziz Satar sergah orang kat tepi perigi buta dalam filem Pendekar Bujang Lapok tu... macam tu lah gaya dia masa sergah ayam2 tu awal2 pagi..... sebijikkk.....!!








Tiada ulasan: