Isnin, 19 Mac 2012

SSM 2012 vs SBPA

Jangan ingat lepas PM umum kenaikan baru gaji gomen nih aku terus senyap ehh.. tak jugak. Senyap aku sebab tengah tunggu sejauh mana SBPA ni betul2 dimansuhkan.

Kalau ikut fizikal, memang mansuh. Lega di situ... tapi... sungguh2 ke SBPA tu betul2 mansuh.. hmm... 

Lepas aku pahamkan betul2, sebenarnya masih ada konsep SBPA tu. Dalam sedar tak sedar, diorang serapkan perlahan - lahan. Tidak lah mendadak macam masa umum nak laksanakan SBPA hari tu. Mendadak... ramai yg meloncat... including me.. he3..

Caranya, kalau ikut SBPA, gaji baru akan naik pada bulan Januari... selepas bulan Januari, akan naik lagi pada bulan berikutnya... SSM 2012 pon masih menggunakan konsep yg sama...

Cuma........ tak lah sampai yang senior hilang seniority diorang. Kalau dalam SBPA memang ramai senior yg rugi tahun berkhidmat. Isu ni aku dah explain dalam entry yg dulu... korang leh cari kat label SBPA tuu...

Sebab tu SBPA sangat kontroversi. Dah la rugi tahun, pastu kenaikan gaji pun ade yg untung, ade yg rugi... 

Bile PM umumkan kenaikan yg baru 8 Mac lepas, ade la sikit kelegaan kat situ. Percaya atau tak, kebanyakkan teman2 terima dengan hati yang terbuka berbanding SBPA tu. Secara tak langsung, pengumuman tu jugak dah pon buat diorang rasa semakin bersemangat untuk menjalankan tugas masing2.

Adil atau tak? tu aku tak mau sentuh. Tapi jangan kata " oh... dah naik gaji, senyap lah..." Seolah2 kena sogok plak kat gomen. Adil @ tak, Allah Yang Maha Mengetahui... Yang tu, memang aku de pandapat sendiri tapi..maaflah... aku tak berminat nak kongsi di sini.

Ape sekali pon, aku lega sikit sebab S.B.P.A mansuh...( Skim Bodek Pegawai Atasan...gulpp..!! )

2 ulasan:

Lia berkata...

heheee.. ramai jugak yg sependapat begitu.. lia tak keja jd tak retilah nak komen bab gaji ni.. :)

skuterlady.blogspot.my berkata...

lia : takpe... doesn't matter... kitorang pon dah naik poning pikir hal kenaikan gaji tu time ni...he3