Isnin, 6 Julai 2015

Jemputan dari Batu Anam

Salam,

Banyak betul dugaan nak buat entry baru ni. dengan komputer ‘hang’ lah… ngan window live writer ni tak boleh buka lah… aduihh… bercinta tau tak?!

Terpaksa uninstall kan dulu mana2 yg aku tak pakai dalam laptop ni haa baru ler ringan sikit komputer ni. dah uninstall semua2 tu baru ler window live writer ni boleh buka… cehh… ngengada betul arr… 

Kita undurkan sikit masa lah. beberapa minggu sebelum bulan Ramadhan. masa orang dok bersantak nak buat kenduri khawin tu… termasuk ler blogger popular, puan hanis zalikha tu..

1 hari sampai 2-3 tempat dok ada buat jemputan. tapi tak dapat nak pergi semua. minta maaf la ye… yg paling jauh nuu… kat kelantan.. oii mak…. acaner nak pi tu…. jauhnye!

kat rumah pon de jugak kenduri tapi sebab dalam masa yg sama de plak jemputan dari Batu Anam tu… tak dapat lah hadir.

Batu Anam ye… bukan batu enam… tapi biasa kitorang sebut batunam je. bila orang tanye, ngko pi mane? kita jawab je… batunam!Smile

DSC_0126

oiihhh… makan ehh sedap. mewah dengan kerabu sayur… sayur jawa…. sayur acar…. tapi paling fav… tu… sambal acar tu… pergghh… kalo jumpe ni kat kenduri, memang siap ratah bagai…. Open-mouthed smile

DSC_0140

si kecik ni punye lah meraung masa memula tengok atoknya. dah mula kenal orang kot…. aku pon dah lama tak dapat jenguk ayah. tu la kata orang, dah dok dekat pon tak dapat nak jenguk selalu. 

sian gak kat ayah. sunyi katanya. tu la ayah… ritu lagi dah kabor, cari ler mak baru! heh… heh….Winking smile

DSC_0144

dah ok ler tu… takde lah meraung macam masa mula2 jumpa atoknye…. tapi de gak tercebik – cebik sikit. as long dia tak nampak aku di situ, dia ok… cepat2 atoknya bawak lari pi jumpa moyang sedaranya kat kemah pengantin. haha….

DSC_0149

oiihhh… gangguan…. tetibe si bertuah ni muncul plak. aku nak amik gambo orang kat meja tu…. aiisehh… ke tepi! shiooohh

DSC_0152

haaa… tu dia….yg tudung purple tu ler mak pengantin… a.k.a Tok uda den! congrat to my mak sedara, shikin. ohh… de 2 couple actually yg bersanding hari tu tapi yg sorang tu aku tak berapa kenal.

shikin ni aku kenal sebab dia ni geng sepermainan maso kitorng kecik2 dulu. maso tu ingatkan dia sepupu aku…. hehe..

dah besor.. masing2 dah become anak dara dah baru ler aku tau yg dia tu mak sedara… ate, mane nak tau.

baju hijau tu… adik tiri ayah, acik danet gelaran ehh….

yg tudung biru tu, acik faezah, adik tiri ayah jugak. now opah aku stay ngan dia lah… rumah pon dekat je ngan umah tok uda.

DSC_0158

ohh… mak pengantin tengah bizi. tak mao kacau.

DSC_0160

chakkk…!!

nampak dah… tapi dah nak gerak balik baru dapat salam2 tanye kabar.

DSC_0161

yg baju putih tu…. nama dia, Seri… makcik aku gak. masa dia sampai tu, aku ingatkan nelydia senrose yang datang… ahakksss

The one and only Tok Long ‘s daughter.

hahh… budak baju kuning lagi skali. gasak lahh..

DSC_0170


‘eh, tu moksu awak tu… macam anak daro!’

nampak… hasben aku. orang nogori, aku? orang nogori gak… nogori celup..haha… loghat johor aku tang ekk… ekk tu pekat lagi weii… dok n9 bertahun dah tapi tetap tebal dengan ekk ekk tu.

aku ingatkan yg pakai baju songket ketat, tudung gelap tu moksu aku…. skali silap da… yg tu anak dio. haha

yg tudung kuning tu haaa baru betul moksu aku…. rampingnye moksu!

DSC_0174

haha….. ayah dengan…???? @#%$#^$

ok… admit, yg tudung purple dengan baju peach tu je aku kenal… yg lain tu? sorang pun aku tak kenal… hehe..

tapi yg baju putih tudung kelabu tu, ramahnya ngan ayah… suka betul dapat jumpa ayah..

dok berrr abang…. abang… tak abih2……………. amacam ayah? hikss

DSC_0177

ini Tok Lang… aisehh… baru aku sedar, ramai lagi sedara mara sebelah ayah yg dah lama tak jumpa dan ade yg langsung tak pernah jumpa. time2 kenduri camni baru le nak kenal2 semula….

kalo tak balik kampung, memang tak kenal ler ngan sedara mara.

DSC_0186

then, sebelum balik… kitorang jengah Opah jap… dari memula dengar dia sakit dulu memang aku nak jengah. tapi masa tu keadaan tak mengizinkan, masa ni ler kita pi tengok.

so… kalo de kata, tak payah balik kampong, membazir masa… membazir duit minyak, membazir duit tol… ngko dah kenapa?

betul kata la orang, manusia ni kadang… namo yo belajar tinggi…. belajar bertingkat – tingkat…. bangang pon bertingkek – tingkek…. Angry smile

tu kata orang… aku tak carut ekk……….


Tiada ulasan: