Jumaat, 22 Julai 2016

Raya 2016 : mak kau hijau!

Laaaaamaaaaaa aku cuti dari kerja jawab survey... dah berderet2 dah mesej utk survey dalam email... OMG!!!

tak tau bile nak start balik... aduihh...

Raya tahun ni rasanya biasaaaaaa je... cuma malam raya tu meriah sikit... meriah sebab melayankan cucu wak sebelah rumah ayah tu... ye, cucunya Wak Tamam. Riuh!!!!

Sebaya je ngan Payel... tapi dia punya petahnya bercakap.. mak oiiii.... kagum jap! hahaha...


Tuuu yang baju merah tu... malam raya tu dia datang rumah... tu pun lepas kitorang dok panggil2 dia.... dia datang ngan atok dia... 

tapi bila dia baru nak cecah kaki naik ke beranda rumah ayah, atok dia bantai pi lari tinggalkan dia sorang2 kat situ.... hahahaaaaa...

terus dia cabut lari gak! 😁


aku memang suka gambo candid macam ni... neutral sangat... heee

masa tengah bergambo ni, wak Tamam datang. de la gambo kami dengan berlatar belakang wak Tamam... hehe

so lepas je bergambo... ayah beraya ngan wak Tamam... snampak sedih je air muka Wak ni... 


again... cik guyu gak interframe... n ofcourse... dia juara interframe! 

well... Wak Tamam ni dah makin mudah terlupa... lebih2 lagi pada perkara2 baru... mau diulang - ulangnya dia bertanya... tu kata hasben aku yang gemar bersembang ngan Wak Tamam ni.

gemar sebab Wak ni gemar bergurau... no heart feeling la kata orang!


cakkk.... cik guyu lagi... huduh ler dik, ngko nganga macam tu... 

hahaaaa... sekali lagi... candidi!

ehh... gambar skema yang ala ala tu ada... menantu Wak Tamam tolong amik kan... ye, ayah pada budak yang petah bak abang2 tu... tapi aku malas nak tepek yang tu... ai prefer yang candid punya.... hiksss

kitorang je yang hado pon...  mak ngah bebudak ni ngan wife pak lang depa tengah sakan berpantang... tak dapek nak berayo sakan tahun nih... hihi

huduhnya gaya berdiri aku tu... selipar tuuu... raya pertama je aku dapat pakai! lepas tuuu..... huhuhu.... sedih makcik nengok!

esok pagi tu aku tengok talinya dah hampir nak tercabut! tah sape la punya angkara.... 


lepas ayah beraya bersalam dan maafan dengan Wak Tamam, kitorang pulak bermaafan dengan Wak Tamam.


lepas tu kitorang gerak pi Batu Nam... masa ni ler kitorang dengar si petah tu jerit kat Payel,

mak kau hijau...

mak kau hijau...

mak kau hijau...!

hahahaaaaa... budak bertuah tu memang! sempat lagi tu dia jerit camtu... mentang2 la aku pakai baju hijau...


untung jadi budak2 ni... agak2 rasa nak landing... tak kira rumah sape.... landing je! siap guling2 bagai...

tu Payel... pantang de kartun... ngadap!


baju kurung kuning tu... makcik aku.... Acik Faezah namo ehh... tiap2 tahun memang rumah dia ni la tempat adik beradik ayah tak kira yang kandung or yang tiri... sini lah diorang berkumpul...

masa tu arwah Opah ada... sihat lagi masa tu...

yang serba hitam tu, Acik Fadzilah... tu anak tiri arwah Opah... walaupun takde hubungan darah ngan acik Faezah dan ayah.... tapi tetap rapat... macam adik beradik betul...

dan tahun ni... walaupun arwah Opah dah takde... kitorang tetap pi jengah Acik Faezah ngan anak2 dia... dah biasa gitu...

aku pernah dengar, bila mak abah dah takde... hubungan adik beradik pon sama renggang! kadang ada yang tak jumpa langsung... ada plak, bila raya macam ni tak mo dah balik kampung...

nak buat? katanya...

mak dengan ayah bukannya ada lagi...!?

padahal tak salah pon, keep on going datang menjengah... berhimpun ngan adik beradik kat situ... kan?


tu perjalanan pergi... otw balik tu kitorang ikut jalan lain... ayah and adik balik Serting... kitorang sekeluarga terus gerak rumah Pilah...

sempat lah raya rumah kak ngah hasben aku...

malam tu aku ngan anak2 tido rumah mentua... hasben terus pi kerja... malam tu ramai gak yang datang beraya kat rumah mentua... aku tolong2 je mana yang termampu... ngan melayankan ragam anak lagi...


opal leka dengan lori mainan... Amie plak manjanya ngan akak sepupu dia... Payel je tak termasuk dalam gambar ni... dia de kat tepi...

yang lelain tu semua sebahagian dari anak2 Kak Long hasben... maya, amar, yayah, piya, uppa... yang sorang lagi tu lupa plak... hehe... maaf ya... nanti mak uda try ingat semula ye...

sekian sudah episod raya pertama tahun ni...

tak banyak kisah... tempat beraya pon tak banyak kali ni... sebab adik beradik hasben dah beraya sakan reramai pagi raya tu ke rumah sedara mara sekitar rumah mentua tu... rugi gak tak dapat join... huhu...

takpolah... lain tahun boleh join kot... inshaallah... selamat hari raya semua... maaf zahir dan batin!








1 ulasan:

Hanim Mahali berkata...

Meriahnya.Selamat hari raya ...