Isnin, 11 Julai 2016

Coretan Ramadhan 2016

Dah habis dah pon Ramadhan... nak citer lagi pasal Ramadhan?

alah... blog aku kan? tak kisah ler... aku gak yang nak ngadap balik citer ni nanti. alah... kenangan tahun ni... boleh laaa...

Kuih raya :

Tahun ni merata aku pi cari kuih raya... tak macam tahun2 yang dah lepas... mesti nak cari kuih cik mek...

tapi tahun ni nak makan yang goreng2 pulak... kacang2 ke.... di samping kuih2 raya kegemaran tu kan... haaa... topup je lah sikit2.

tart gulung, aku request nak order kat orang rumah arwah member hasben! tahun2 dulu, arwah yang buat... ingatkan tahun ni tak merasa dah tart gulung tu... al - hamdulillah... isteri arwah sudi nak buatkan...


Baju raya :

untuk aku, kain dah ada... tinggal nak jahit je.

untuk pertama kalinya, aku mintak mak tolong jahitkan. tu pon lepas mak cakap tahun ni mak tak amik upah dah macam tahun2 dulu

so... cepat2 le aku hulurkan kat mak kain ela tu... ada 2 helai untuk dibuat baju. ehh... siap ler ngan upahnya... idak ler F.O.C.... tak tak tak... upah mak tetap kena bagi...

untuk si kecik, Faiq... pon dah ada dah... tak payah nak beli2 lagi dah...


tinggal baju untuk abang2 dia je... untuk abahnya pun, abahnya tak mao membazir... baju lama de lagi... pakai sekali je kan... kita beli untuk Opal n Fa'el je dah ler!

ok... kitorang pi malam lepas 15 Ramadhan kat bazar Senawang tu... dpat la sepasang RM 30.00... tu pon seminggu lepas tu, kitorang round balik kat bazar sesak ni... harga ehh dah turun lagi

sepasang dah jadi RM25.00 je... beli dua, dapat ler harga RM 40.00.... uiiihhhhh.... lagi murah...!


tahun ni baju terkini lebih pada kurta kan? kitorang tak ikut trend... dan ikut kemampuan diri sendiri je... baju melayu tradisional gak yang win kat hati ku... anak2 ikut je... janji, ada baju raya baru... dah ler... hehe


Duit raya :

haiiyyaaa.... duit raya bukan rasuah laaa.... itu hadiah.... untuk gembira kan anak2 kecil... pi cari definisi rasuah tu dulu... pahamkan dulu... baaaaru cakap!

tahun ni aku gigih pi tukar sendiri... tahun2 sebelum ni asyik kirim kat orang je kan... sesekali, kena gak pi usaha sendiri... ^_^


awal2 dah pi beratur... malas nak pi tetengahari... panas oiii.... bulan pose kan kurang hujan... aku plak pi nek skuter tu je... baik lah datang awal... berjam gak tu tunggu giliran...

tapi dapat tukar duit RM5.00 je... duit singgit tak dapat sebab kena genap... aku nak lam 30hinggit je untuk singgit, yg baki RM 20.00 tu nak tukar jadi RM 5.00... tak leh... so, aku tukar je semua jadi RM 5.00...

angpau dapat sepeket je sorang... tak leh lebih? tak puan... hmm.... bagus staff kat bank yang ni... senyum tu tak kedekut lah... ^_^

last sebelum tutup citer Ramadhan.... i dapat anak buah raya ngkoooo!!!

tu entry next.... tunggu!



Tiada ulasan: