Khamis, 1 November 2012

ape nasib gred 17 di sektor awam?

Dalam sembang2 dengan kawan se-opis yg sama gred ngan aku, terkeluar topik nih...

Setakat hari ni, bile tengok kat surat khabar yg de.. kat berita2 yg ade... banyak isu perjawatan cikgu - cikgi... isu kenaikan pangkat utk gred 29 ke atas pon kerap je kuar kat berita2... 

Last yg beruntung... bile gred 11 dinaik taraf ke gred 17... seronok diorg... aku tengok je.. lepas tu? yg 11 dah naik ke 17... abih.. yg gred 17 ni... takkan masih kat takuk tu je?.. yg gred 11 dulu pakai gaji standard PMR... tapi sekarang depa dah dapat gaji standard 17.. standard SPM... seronoknye diorg...

so... nak tanya nih... tak tau la utk sape soalan ni... sama ada utk PM kita or... CEUPECS... or JPA... adakah gred 17 ni akan tetap ditakuk ini tanpa ada kenaikan seperti yg gred 11 dapat?

Kalau sebelum ni gred 17 masih boleh beri arahan kepada 11 dan ke bawah tapi sekarang... gred 17 ni seolah2 takde ape2 kuasa langsung. Sudah la berpayah2 nak naik pangkat ke gred 22 dan ke atas... apa standard gred 17 sekarang? 

Siapa yg patut jawab ni? Bukan tak bersyukur tapi terasa gred 17 ni seolah - olah dianaktirikan. Kesian....

FYI, rata2 yg berada di gred 17 ni ada sijil STPM dan Diploma... kalau yg dulu standard PMR boleh dinaik taraf ke standard SPM... yg gred 17 ni macam mana ye?

Aku sekadar bertanya... 

**ada suara berkata2... tak hairan la ramai penjawat awam mudah terlibat dgan rasuah... wahh... panassssss*** opssss..!!!

4 ulasan:

Kesuma Angsana berkata...

harap yg terbaik utuk semua yg bergred 17 tu ye

lady scooter berkata...

kesuma angsana : tqvm...;-)

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail berkata...

kami yg swasta mcmana? ehhe.
gov should be fair la pd semua pegawai dia.huhu~

aizamia3 berkata...

17 nak naik lagi tinggi jawatannya kena berhempas pulas.. lepas tu jawatan kekosongan tak banyak macam untuk jawatan lebih tinggi..
nak tunggu KUP makan masa.. dilema mereka yang berada di gred tersebut..