Selasa, 15 November 2016

Pregnancy : aku ingatkan baru sebulan!

Salam semua,

Kalau ditanya macam mana keadaan aku hari ni... aku cuma boleh cakap yang... aku ok tapi trauma dengan ujian Allah tu...

Nak ketawa cam biasa pon ada rasa takut takut... takut bersedih balik... takut hati aku sakit balik... takut nak ngadap hari hari yang akan datang ni pon ye gak...

Ujian Allah yang satu ni memang sangat terkesan kat aku... SANGAT!

Inshaallah... doa aku takkan sesekali putus... biar ujian ni cepat2 pergi... biarlah ujian yang datang ni cukup setakat ujian... lepas tu pergi lah... jauh jauh... 'sakit'nya aku, Allah je yang maha mengetahui...

Pasal pregnancy aku tu... kan aku dah booking tarikh buka buku merah...

Petang sampai malam tu aku masih macam tak percaya... ye ke aku pregnant ni? ye ke?berhari hari aku blur.. nak nak pulak hati tengah sedih giler masa tu... tu yang blur je 2 - 3 hari... menung... nangis bila terkenangkan ujian Allah... macam2 yang aku rasa... dengan rezeki ni lagi yang tiba2 datang... Ya Allah... tak tau nak kata masa tu...

tapi masa tengah sedih sangat tu... masa tengah down sangat tu... aku rasa macam ada 'sesuatu' yang bergerak gerak dalam rahim ni... kerap pulak tu...

ehh... kenapa ehh?? kan baru sebulan...!?

kat hati berdetik macam tu lah... berhari - hari macam tu... aktif pulak tu... dalam tengah bersedih, hati ni hairan jugak...

kalau baru sebulan, takkan janin dah boleh bergerak aktif macam ni... merata rata pulak tu... haiii... seram aku! apa dalam rahim aku ni?!!

dah berapa bulan sebenarnya aku pregnant ni?

hasben cadang suh scan kat swasta... alahai... mahal la kos nak scan kat situ... zaman harga barang tengah naik ni, baik ler berjimat... gaji camtu je...

aku nekad petang tu nak mintak doktor kat klinik kesihatan tu scan jugak... hati dah start was2 ni... lagi la aku tak senang hati... nak bergelut pulak ngan rasa sedih yang melampau tu lagi... ya Allah...

aiihhh... cam biasa! macam kena interview... banyak betul soklan... jawab je lah... last2 doktor nak cek perut...

' hmm... ini macam dah 3 - 4 bulan ni puan....'

masa tu blum scan. doktor buat anggaran je... haaaaa?? iye ke? aku minta juga nak scan... doktor refer aku ke KKIA... tak jauh pun... bangunan yang sama jugak. tumpang scan je kat situ...

kena bersoal jawab lagi kat situ... soklan yang sama... dalam mood ke laut tu... jawab ler jugak... pehtu baru doktor scan... result???


tu ha... dah 18 minggu 4 hari..!

maknanya? ye... dah nak masuk 5 bulan aku pregnant... ya Allah... terkejut kot! biar betul doktor ni... patut la aku rasa de benda aktif bergerak... dah dekat 5 bulan dah rupanya dia!

otw balik tu skali lagi aku menangis... sedihnyaaaa masa tu... tak tau nak cakap macam mana. kan emosi aku blum stabil lagi ngan ujian Allah tu... tu yang hiba sebak semua ada tu...bukan sebab baby ni.... tapi sebab hati aku masih 'sakit' menanggung ujian yang datang tu... aku terpaksa telan dan hadam semua tu...

petang tu OT, aku menangis puas2 kat opis... nasib ler takde sape... bila dah lega tu, terpikir plak pasal baby dalam perut ni... dah nak 5 bulan dia ada dengan aku... tapi aku boleh tak sedar!

period? ada... datang je tiap2 bulan kecuali bulan lepas... tapi 2-3 bulan ni period aku pelik sangat... tak normal macam biasa... on off... on off ikut suka dia je nak keluar... sakit ke? memang tak terpikir pun pasal pregnant tu... aku pikir de penyakit je... siap tekan2 rahim ni kononnya nak bagi darah period tu turun cam biasa... tak jugak jadi pape...

patut ler perut ni makin lama makin kembang... aku ingatkan sebab banyak makan... padahal sepanjang bulan raya tu aku memang control makan... berat badan naik sikit lepas tu tak turun2... alahai... risaunya!

kat rumah siap curi2 buat senaman.. kadang malam, kadang awal pagi... time hasben takde... malu nak bersenam depan dia... hahaha.

makan pon ala kadar je... tapi tak turun gak... siap tanam niat nak jogging masa OT kat laman opis tu... tapi tak jadi buat pon... siap kena gelak kat brader opis... mende lah...

de la sorang tu tegur... 'ehh... dah bape bulan ko mengandung? tahniah..'

hahaha... masa tu aku cuma cakap ' ye... mengandungkan lemak2 tepu.... bukan baby'... padahal memang ye, de baby dah pon dalam ni... confident je cakap kat orang macam... serius la.. memang aku takde simptom pregnant tu ye... selama 4 bulan lebih ni memang takde rasa macam tu... takde rasa pembawakan budak langsung!! just period yang tak normal tapi stil period... tu je...

sebab tu tak terpikir pon aku ni tengah pregnant... tau tau dah cecah 5 bulan dah ngko! sian dak kecik dalam ni... lama dah dia dengan aku, sekali pon aku tak perasan... kesian jugak kat Faiq... aku belum puas tau gomol2 si lasak tu... tau2 dah nak dapat adik dah dia... ingatkan lambat lagi nak menambah anak...

gitu lah.... kita merancang, tapi Allah jugak yang tentukan...



sekarang ni menghitung hari je sampai bersalin... sambil2 tu menghitung hari jugak ngadap ujian Allah ni... kesannya memang mendalam sangat kat hati... TRAUMA sangat... hari2 aku berdoa... hari hari aku harap doa aku dimakbulkan...

** baru - baru ni aku dengar orang kata aku tak paham perasaan dia... dah tu... perasaan aku, ngko paham ke?








Isnin, 14 November 2016

Pemberian yang tak disangka

Salam semua,

Hujan rahmat petang ni... dan aku berharap setiap doa - doa aku sejak kebelakangan ini dimakbulkan Allah...

Weih... ni aku tengah feeling nak buat blog... brader2 tepi aku ni sibuk nak ngajak aku sembang... malas betul aku nak layan... senyum paksa je ni kat brader2 ni... mood nak berseloroh dengan diorang macam sebelum - sebelum ni takde dah...

sejak aku diuji Allah 2 minggu lepas... macam ni la aku... kalau korang nampak aku tersenyum, tu maknanya aku terlupa sekejap dengan ujian yang menyakitkan tu... kalau korang nampak aku ketawa... itu bukan bermakna aku dah pulih... tapi percayalah... nak ketawa pon aku rasa sakit kat dalam ni...

sakit yang amat... Allah je yang tau betapa aku struggle cuba untuk jadi sekuat yang boleh... setabah yang aku mampu...

Image result for sakitnya diuji Allah sakitnya diuji Allah sakitnya diuji Allah

bak kata seseorang pada aku hari tu... ' aku tau, senyum kau tu sekadar nak sorok genang air mata kau..'

OMG... sebak rasa kat hati... betul lah yang dikatakan tu... 

hari ni aku menghitung hari je... bila gaknye ujian ni akan berakhir... well... sebenarnya hari ni aku al-hamdulillah... ada sikit kekuatan tu... tapi nama nak gelak2 suka2 ketawa2 macam dulu tu... payah sikit... makan masa kot nak elok... entah bila tah...

Pasal pemberian tak disangka tu...

kisahnya mula masa hati aku tengah betul2 sedih... hiba... duka... segala tu la... petang tu... ye, lepas je aku puas meraung sengsorang kat sejadah tu, aku baring dengan anak2 depan tv... penat gak bila hati terlampau sedih ni... 

Dok baring terlentang tu, tangan ni tetiba rajin plak nak tekan - tekan perut... sambil layan perasaan, layankan Faiq yang makin lasak tu... ya Allah... dia punya lasak, aku yang ngeri.. baru nak cecah 2 tahun tu... 

Tekan2... aku rasa keras... betul2 kat tempat yang nurse selalu cek masa kita pantang bersalin tu la... perut bawah ni kan... keras dan penuh... macam ada benda kat situ...

ngko tau la... bila dah sedih hiba ni, ikut rasa ni kalau ditimpa penyakit tu... aku berserah je... mati ke hidup ke... takde kesan dah... tengah sedih... gitu la...

aku buat macam yang doktor selalu buat bila nak cek kedudukan baby dalam perut tu... aku rasa cam penuh... ape ni? cyst ke? fabroid ke?

ya Allah... andai kata ditakdir ada penyakit dalam rahim aku ni, aku redha... andai kata umur ku tak panjang disebabkan penyakit tu, aku tetap redha...

so pagi isnin tu aku nekad pi jumpa doktor... nak tau jugak apa yang de dalam rahim ni... tak fikir takut dah... aku cuma nekad nak tau apa de dalam rahim... tu je!

bila dah bertemu mata ngan doktor... banyak ler soklannya... macam kena temuduga pon ye jugak... dalam mood tengah berduka nestapa tu kan ( cerghh... BM sangat! ), doktor tu mintak aku buat ujian air kencing... dia pon risau dengar cerita aku... muka doktor tu lain macam...

katanya takut penyakit @ ketumbuhan ke hape... tu pon lepas beria - ia aku cakap aku yakin tak pregnant... period aku ade je... so... mustahil aku pregnant!

tapi aku buat jugak sebab memang nak tau... kenapa perut aku keras semacam... ape yang de dalam tu...

so... pi makmal... tunggu result... once dapat result.... 


+ve!



blur aku pandang result kat kertas putih tu... jalan rasa cam melayang je... pale tengah serabut... tu yang blur tengok result...

masuk balik doktor tu... terus dia senyum lebar... 'ni +ve ni.... confirm la pregnant ni haa.... tahniah... bla... bla... blaaa...'

entah ape la doktor tu cakap masa tu tah... air mata dah bergenang dah... tak tau sebab apa... sedih ke? gembira ke? tak tau... hati sebak giler... perasaan tu bercampur...

doktor suruh buat buku merah... sebab baru sebulan, belum sesuai nak buat buku... KKIA suruh aku datang bulan depan... nurse tu booking kan tarikh...

aku? blur sepanjang hari... kertas tu aku telek macam tak puas...

Ya Allah... Kau bagi nikmat yang dah lama aku tunggu, dan Kau datangkan Ujian yang menyakitkan bersama nikmat tu... kemudian... Kau datangkan jugak rezeki yang aku sendiri tak jangka....

Ya Allahuakbar... berhari - hari aku blur pasal pregnancy kali ni... ngan hati yang masih sedih lagi... tapi dalam diam, aku bersyukur dengan pemberian yang tak disangka ni...

Well... baru sebulan pregnant  yek?

Hmmm.... tunggu... kisah pregnant ni tak habis lagi... nanti aku sambung lagi...


Jumaat, 11 November 2016

Ujian Allah untuk aku

Salam semua,

Semoga Allah merahmati kita semua di pagi jumaat ni... penghulu segala hari... 🙂

Since last week... aku rasa down sangat... sedih, kecewa... hampa... sakitnya hati macam disiat - siat... terluka... semua ada...

Menangis? tak payah cakaplah... hari2 kot aku menangis.... hari2 kot aku tak mampu kawal emosi aku...

Tak pernah sangka aku akan diuji macam ni... sampai aku takde tempat nak mengadu masa tu... mood kerja ke laut... datang kerja tapi hati kosong...

jiwa ni sakit sangat sangat... sampai anak2 pon perasan... Opal n Fa'el pernah tanya, " kenapa mak selalu menangis?"

Ya Allah... tak tau la camne nak cakap kat anak2... aku cuma mampu cakap, " kalau Opal dengan Fa'el nampak mak menangis... Opal n Fa'el peluk mak kuat2 ye... supaya mak tak nangis lagi..."

Anak2 angguk... takpelah anak2... ni ujian mak... dan masa tu aku sedang mencari kekuatan untuk hadap ujian Allah ni...

Korang tak payah tau lah ujian apa... tu biarlah aku simpan dalam hati... dan orang2 tertentu je yang tau... thanks pada orang2 yg tahu tu sebab sudi dengar masalah aku...


Hari ni aku ok... sedih tu ada cikit tapi tak ler emosi macam semalam dan seminggu yang lepas ni... hari ni aku rasa kuat walaupun masih dalam ujian Allah... yup... tetiba kekuatan tu datang lepas aku betul - betul berserah pada Allah...

DIA je yang tahu apa yang baik untuk aku kan? so... now... i'm strong a bit... inshaallah... day by day aku akan lebih kuat untuk berdepan dengan ujian ni... doa aku tetap tak putus tapi dalam masa yang sama aku berserah pada Allah... inshaallah...

korang doakan aku kuat dan murah rezeki...

lagi pon.... dalam keadaan aku sedih dengan ujian ni... Allah berikan aku 1 pemberian yang tak disangka - sangka... 😅

memang tak sangka sangat yang ni... tapi aku syukur...

aku bersyukur juga dengan segala nikmat yang Allah bagi aku sebelum ni... yang aku tak sedari langsung... dalam susah aku, banyak rupanya yang Allah bagi.... tinggal aku je yang lambat sedar dan perasan... al-hamdulillah... la ni aku sedaq dah... al-hamdulillah...

Dan ada nikmat yang Allah bagi sekejap beberapa hari ni masa aku tengah bersedih... pun aku bersyukur sebab nikmat tu datang lepas bertahun aku tunggu... walaupun sekejap je... aku tetap syukur... hilang dah rasa rindu aku pada nikmat yang satu tu... apa dia? biarlah aku sorang je yang tau... hiksss... 


tak tau la lepas ni dapat ni dapat rasa lagi ke tak nikmat yg buat aku rasa bahagia sangat tu... takpelah... saat yg datang sekejap tu akan tersemat jauh dalam lubuk hati aku... Allah je yang tau.🙂

owh... pemberian yang mengejutkan tu? jeng... jeng... jeng... coming soon!