Jumaat, 21 Julai 2017

Pengalaman berpantang sendiri

Bukan senang nak berpantang sendiri ni ye! Kena banyak persediaan termasuk persediaan mental. haha... Sebelum bersalin tu, baca bebanyak pengalaman orang lain berpantang sendiri. Boleh jadi panduan untuk korang kalau terasa nak berpantang sendiri satu hari nanti.


Oleh sebab berpantang sendiri, aku sedaya yang boleh cuba pastikan semua keperluan berpantang aku ni mencukupi. Alhamdulillah la... semua dipermudahkan.

Asalnya janji dengan orang lain, kesudahnya berurut dengan orang lain. Tukang urut yang asal tak jadi mengurut sebab masih bersedih ngan kehilangan anak perempuan dia. Satu - satunya plak tu. Sabar lah kak. 

Ngan tukang urut baru ni, aku kena tunggu sampai hari kelima berpantang baru dapat berurut ngan dia. Jadual penuh, katanya. Ye lah, nurse yang datang rumah tu pun cakap... bulan tu ramai nau yang bersalin. Termasuk aku je, 10 rumah dia kena melawat. 😯

Berurut 3 hari berturut. Aku amik pakej berurut sekali ngan berparam dan berpilis. Barang2 semua akak tu yang sediakan. Aku sediakan bengkung je. 3 hari tu dia tolong ler ikatkan bengkung. Lepas tuuu... aku ler terkial - kial ikat sendiri.

Bengkung... aku pakai bengkung moden tu... Yang zigzag tu. Pinjam Cik Jijah punya. Bengkung moden aku ada tapi pendek. Kain ehh kasar plak tu... Gatal2 bila pakai lelama.. adeihh... Yang Cik Jijah punya labuh. Sedap sikit bila pakai. Kain pun lembut je. 


Hahh... losyen ni aku order online je kat Shopee MY. Ni aku pakai lepas habis 3 hari berurut untuk gantikan param. Losyen ni lebih senang digunakan berbanding param biasa tu. Ngko kan nak berpantang sendiri... kena la cari param yang mudah macam ni.

Satu lagi, losyen param ni memang hangat kaw kaww punya! Sebelum pakai bengkung, sapu rata kat perut ngan peha. Lepas tuuuu.... haaaa.... meleleh - leleh peluh! Tu kesan losyen ni kat aku la. Memang best gilerrr... tapi siksa gak lerr menahan panas...😂 Losyen ni aku pakai sampai habis. Tahan sebulan.


Pilis? aku pakai hari ke2 ngan ke3 berurut tu je. Tu pun sekejap. Rimas lerrr.. Jejaka jejaka Malaya kat rumah tu semua hairan tengok aku berpilis tu. Ye la, dedulu mana penah pakai... haha... Kesudahnya, bila pilis tu dah kering... terus aku bilas.

Bertungku? Ni lepas berurut, aku teruskan gak. Kan dah de batu sungai. Berat pun berat la... gigih tu pakai. Hangatkan badan. Lagi berpeluh la badan... Berguna sangat batu sungai tu. Terutama sekali masa aku kena bentan... ohoooo hoiii... 2 kali tau aku kena.... kali kedua tu agak teruk sebab pekej ngan selsema... menangkap seluruh sendi2 badan... nangis wooo!


Jamu? aku tak amik jamu. Takut anak jaundis masa nih. Tapi aku amalkan minum air Jus Mawar ni. Beli 2 dapat 1 free gift. Ni pun beli online jugak. Agak mahal, tapi berbaloi. Rasa pun sedap. Melampuh susu badan aku lepas minum jus ni. Sampai tahap bengkak susu la... terus aku stop kejap minum. Bila doktor dah sahkan baby takde jaundis, baru la aku start minum balik.


Bengkak susu? Jangan pandang remeh ye! Boleh demam tau... dan ibu - ibu dalam pantang kena jaga kesihatan betul2 jangan sampai demam.

Urut je la tetek tu kalau dah bengkak!

a big NOOOOOOOOOOOOOO....!!!

Bukan makin kurang, tapi makin menyakitkan tau tak! Rasa cam dada tu nak meletup pun ye gak. Aku kena pun, menangis tau! Ngan anak meragam... Lagi la nangis! huhu...

Kalau nak legakan sakit tu... Korang tuam la buah dada tu ngan tuala yang direndam dalam air suam. Pastu, ngko pam la setakat yang termampu. Biar lega sikit. Kalau masih de terasa cam susu tersekat je tak mo keluar, korang urut je payudara ngan sikat sambil selawat. Inshaallah... nanti lega la tu. Aku siap sapu minyak yuyi sekali.


Herba mandian? Ni je yang tak dapat seperti yang dihajatkan. Tapi aku try pakai sabun panas Vasia.


Hok ni pown... bapok la panas! Jangan tenyeh mata kalau pegang sabun ni. Pedau weiihhh...! Tapi best... aku suka sabun ni. Pakai sampai habis gitu... [ gambar kredit kpd. : produk sabun panas Vasia ]. Ehh... mandi pakai air suam la. Tengah pantang camtu, badan ni tak mampu kena air sejuk. Sakit wooo...


Stokin? WAJIB dipakai sampai tamat tempoh berpantang. Hari - hari tukar... Mentang la baru dapat stokin free... 5 pasang plak tu kan.. haha... stokin kerja noksss... pakai je la. Jimat!


Baju sejuk pon... gigih aku pakai! Takleh kena angin. Rasa semacam je... Bila berpeluh2 tu rasa cam best sangat...


Lauk berpantang? Husband yang tolong masakkan. Opkos aku kena guide dia masa memula tu. Tiap kali dia masak, selagi boleh la aku akan dok dapur. Perhatikan dia masak... more to guide him lorrr... apa nak masak? apa nak buat? lepas ni nak letak apa? nak tambah apa? gitu la. Bekalan lada hitam tu wajib ada... Apa dia masak, tu je la aku bedal. No demand haaa... Lagi pun masa ni gigi aku tengah sakit. Makan pun setakat yang mampu je. Sebab dak kecik tu pantang ler kena tinggal jap! Pandai tul dia meraung kekuat... macam kena dera je... padahal kena tinggal jap je pon.. bukan jauh pon... leh nampak la sambil aku makan kat dapur tu... haaaiiiyyoo... apa lah!





Tiada ulasan: