Khamis, 1 Disember 2016

Aku sayang skuter tu...


Kau tau tak... hari tu hasben de cakap nak jual skuter tu... aku diam je... dia kata skuter tu banyak naa 'makan' duit... kuat mentedarah minyak katanya... tah... ye kot! aku tak perasan pulak. 😁

Hasben nak tuka motor lain... tu pon kalau de duit lebih la... aku diam jugak... lama aku diam... tau kenapa?

sebab... rupa rupanya aku dah sayang giler kat skuter tu... aku sayang sangat skuter tu... serius!



tu la kenderaan pertama yang aku mampu beli ngan duit aku sendiri... hasben aku yang tolong cari kan.. masa tu tengah sarat pregnant kan Payel... sampai ke Tampin tu ha dia survey, last2 jumpa skuter ni... 2nd hand je tapi sebab harga jual tu sangat la rendah, aku setuju beli... cash...

lama dah skuter ni ngan aku... 7 tahun de kot...



ni la kenderaan utama aku pi kerja, balik kerja... banyak kenangan aku ngan skuter ni... susah senang aku ngan skuter ni la... skuter ni la sumber ilham aku berblog... skuter ni gak la yang mudahkan aku ke mana mana... ngan skuter ni la aku ketawa bila teringat sesuatu yang lucu... ngan skuter ni la jugak aku menjerit macam orang gila sebab stress... ngan skuter ni jugak la aku menangis berderai - derai airmata sebab hati terluka dan kecewa...

ngan skuter ni jugak la aku beberapa kali eksiden.. habis bercalar balar dah skuter tu...


skuter ni dah macam sahabat baik aku dah... tempat aku luahkan segala rasa yang ada dalam hati... skuter tu la...


kau tau? ngan skuter ni, aku banyak ingatkan diri aku ni siapa... dari mana asal usul aku... macam mana asal usul aku...

aku bukan orang senang... aku tak lahir atas duit... aku tak dibesarkan ngan kemewahan... hidup aku asal cukup makan, cukup pakai... tapi al-hamdulillah... aku jadi manusia yang tak pandai meminta minta... walaupun ngan mak ayah sendiri... walaupun dengan suami sendiri...

tapi aku tetap bersyukur... camne aku bersyukur? dengan tak meminta - minta... dengan tak menyusahkan hati mereka yang aku sayang... aku patuh, aku taat sekali pun kadang tu hati aku memberontak... tapi aku akur...



kalau aku nak minta, aku minta dengan Allah... even kerja pon... aku minta Allah tolong... sebab aku tak suka menyusahkan orang... aku tak suka nanti satu masa orang mengungkit... aku tak suka macam tu... selagi boleh aku usaha sendiri... biar aku tau dan sedar betapa susahnya orang lain berusaha nak dapatkan kehidupan yang lebih baik... dengan itu, aku tau rasa malu nak tumpang kesenangan orang... dengan itu aku segan ambil hak orang lain...😔. sebab orang pun bukan senang nak dapatkan apa yang mereka dah ada hari ni...



tapi kan.. kesian skuter tu... jarang nau aku mandikan dia... terabai betul bab tu... 😓... tau pakai je... lenjan je... hujan ke panas ke... banjir ke... takde la aku nak belai belai jaga skuter tu elok2... kesian ko skuter... dapat tuan macam aku...

tapi skuter oi... kot la kau paham, kot la kau bernyawa... aku nak cakap yang aku sayangkan ngko! khidmat ngko kat aku takkan aku lupa sampai bila - bila... aku nak setia ngan ngko sampai bila2... selagi ngko setia berkhidmat untuk aku... aku tak cadang nak ganti tempat ngko, skuter!

bior le ngko kuat mentedarah minyak skali pon... bior ngko kuat 'makan' duit... aku tak kisah...


sebab tu selagi boleh, walaupun hari hujan lebat menggila... aku tetap ngan ngko, skuter!

aku tetap tunggang ngko... biar kita sama2 basah lencun dalam hujan tu... tapi aku tak kisah... aku tak nyesal pon... walaupun perut aku ni dah masuk 3 kali memboyot, selagi boleh.. aku tetap tunggang ngko pi keje balik keje...


ni tadi masa hujan macam tak jadi, aku frust jugak bawak kereta... aku teringat kat ngko, skuter! rasa nak je aku patah balik, tunggang ngko pi kerja... tapi sebab aku dah terlambat masuk keje, aku tak dapat nak buat camtu..


tapi sok aku tetap pilih ngko untuk bawak aku ke tempat aku mencari rezeki macam selalu.... jual? tak lah... aku sayang skuter tu...

once aku dah sayang, aku akan sayang sampai bila2...😉


thanks for reading this!...






2 ulasan:

PeRdU cINta berkata...

Sentimental value kan...basikal PC zaman kecik pun ada lagi..sebab basikal tulah PC buat belajar mengayuh..jatuh..luka..terpeleot..semua..langgar pasu bunga mama sampai hancur...itulah dia...sayang sangat..sesekali balik kampung PC sembang dengan dia...

blasahje berkata...

perdu cinta : btul2... byk kenangan tu yang terasa sayang sangat tu...