Jumaat, 17 Februari 2017

Cuci Pinggan Dapat Kurangkan Stress

Tak tau la betul ke tak statement tu ye... tapi aku baca kat sini : Cuci Pinggan Dapat Kurangkan Rasa Stress


Katanya :

Mencuci pinggan mangkuk akan memberi kesan kepada psikologi selain dapat mengurangkan tekanan yang kita alami.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Florida State University di Amerika Syarikat, individu dalam keadaan tertekan perlu mencuci pinggan dengan penuh rasa tenang dan sabar.

Menurut seorang penyelidik yang dikenali sebagai Dr. Adam Hanley, rasa gelisah akan berkurangan sehingga 27 peratus lebih rendah jika mereka mencuci pinggan dengan fokus dan sabar...



Iye ke macam tu? Tu budak berdua tu saje aku biarkan diorang basuh pinggan sendiri. Yang Opal tak payah diminta, memang dia willing belajar sendiri..

Yang adiknya ni... banyak akal budak sorang ni... tapi... aku paksa gak dia belajar basuh pinggan sendiri.

Bila lagi nak latih diorang kan? Time kecik lagi ni, masa boleh dilentur ni lah aku nak ajar diorang buat kerja - kerja ni semua... bukan semata nak meringankan kerja aku... tapi untuk diorang jugak.

Biasa - biasakan buat kerja ni supaya bila dah berumahtangga nanti, tak ler terkial-kial wife memasing buat kerja sengsorang... Sunnah Rasulullah kan tu? Senang - senang je dah dapat pahala..

Siapa cakap, kalau takde anak perempuan aku takde pembantu untuk kemas rumah or buat kerja dapur? Haha... silap tu. Ngan aku tak ehh... anak lelaki pun boleh je jadi pembantu aku... Takde masalah...



Note :

Yang pastinya... aku lagi stress bila kena cuci sudu garfu bebanyak... sungguh! hahaha

2 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Kakcik pun tak ada anak perempuan, tapi banyak kerja rumah yang kakcik suruh diaorang buat sendiri termasuk mencuci pinggan... :)

Unknown berkata...

Tapi kajian ini ada benarnya sebab memang bila saya cuci pinggan saya jadi lebih relaks =)