Jumaat, 30 Mei 2014

Sombong..... kesudahannya...


Nahh.... setepek lagi gambar bungeee..... yg ni opis-mate snap masa tunggu 'Orang Besar' dari HQ datang melawat kami....

Tak habis la citer budak2 ber-empat tu..... 

Kecoh jap tau lepas budak2 tu buat 'lintas lalu' petang tu....

Kitorang tunggu je bebudak tu turun bawah balik... kan dah kata..... nanti diorang tetap kena jumpa kitorang jugak.... masa ni our head department baru muncul. Ketawa besar plak dia bila dengar kisah tu....



ye.... tak sampai 10 minit, diorg turun balik. nak masuk opis kami, kena ada pas... kalau tak, dok le kat luar tu sampai de orang tolongg bukakan pintu ehh.....


oooo... bebudak tu langsung xpandang kat kitorang. tanye ape pun tak... kot la nak mintak tolong kitorang ke kan.... idak le jugak.... 

diorang sanggup pusing sampai belakang opis kitorg tu... konon konon nak cari pintu masuk lain.... kitorg tak tegur tak watpe.... jadi penonton jekk.... ape diorg nak buat lepas ni ehh...

agak tak junpe pintu lain kat belakang tu, diorg pi ke pintu utama plak. jauh sikit dari pintu masuk ke department kitorang.... de la sorang tu dok jeling sekilas kat kami yg menonton diorang dari tadi ni..... ketua department pun sama jadi penonton.... ngan topi kebunnya..... ngan t-shirt lusuhnya.... 

memang takde tokoh bos langsung! macam mandur sungguh.....


kebetulan de la ahkak kerani dari department sebelah department kitorang keluar dari pintu tu.... aku tengok akak tu dah tunjuk2 jari kitorng..... ha3...... kitorang dah gelak2 tengok muka budak2 tu semacam....



muka serius tak percaya bahawa di kalangan kami tu lah pegawai yg diorg nak kena cari........................ haaa......

selagi kitorang tak masuk opis selagi tu la diorang tercegat kat situ. ikutkan memang kami nak siapkan keje petang tu sampai selesai. tapi bila langit tu dah berrrrdentam dentum..... ooohaiii..... takutnya..!!!



semua lari masuk dalam opis...... kilat dah sampai menyambar depan mata... berani lagi nak tunggu situ lelama???............

 cari nahas namanya tu..............

tak lama tu 2 dari 4 orang tu muncul... terjengah jengah.... terjenguk2..... entah beri salam ke tak tah..... geng2 opis ni kalau dah berkumpul.... riuh rendah dunia...... tu yg dengar tak dengar je..... tapi yg jelas....

'kami nak cari ketua department ni.....'

walaupun hati kami panas ngan sikap diorang tadi, tolong gak la diorang... apa.....???

tak percaya?? ye.... pakcik yg tadi pakai topi kebun, berbaju lusuh itu lah bos kami.... dan pakcik yg kamu layan acuh tak acuh diawalnya tadi tu adalah pegawai kanan kami.........................

sib baik juga la bos kami tu jenis tak kisah.... tak dihambatnya kamu balik terus!


2 budak tu dah masuk bilik bos... ngan terkulat - kulatnya........... kalau malu, bagus lah.... mungkin diorg sedar silap diri....

2 lagi muncul kendian.... ni satu hal.... terjengah - jengah... nampak kitorang tapi buat macam tak wujud. kami gak la yg ramah tanye..... skali lagi.... acuh tak acuh je jawab ngko ye dik?? salam ke hape pon tidak..........


kesudahnya.......... kena tempik kat sorang brader tu.... orang lama.... pangkat pakcik gak la kat bebudak tu kan...................................

hahh..... apa...??? terkejut ???

lepas hari tu, diorang langsung tak muncul2 dah..... waaaalaupun, bos kami dah bagi kebenaran kat anak2 muda belia tu untuk mempromosi barang2 diorang........................


Note : 

Moralnya di sini............. datang or pergi mana - mana pun...pertama - tama sekali....jaga lah ADAB.....

kedua............ jangankan sebab orang tu pakai nan hado je... kita pakai cantik belaka.... kita pandang dia sebelah mata je.... takde respek, takde hormat......

ketiga...... jangan le BODOH sombong............ malu sendiri kesudahnye dik...!



ingatan ni utk diri aku sendiri... bukan apa.. manusia ni kekadang mudah lupa...... rasa diri tu dah bagus sangat, dah cukup2 molek sangat dah... tapi... lupa yg diri tu sebenarnya nan hado je non!







3 ulasan:

idzwa kamaruddin berkata...

hehehe...

Rosmadi Shakri berkata...

betul tu,,, kena jaga adab dan adat,,,
tapi kadang2 muka org tu jer sombong, tapi hati baikkk :)

skuterlady berkata...

rosmadi : yg tu boleh la diterima.. tapi kalao dah 'pesen' cam 4 stoopges tu.... memang nak kono la jawab ehh... ^_^