Selasa, 20 Februari 2018

Sabar... bodohkah aku?

Rindu sangat nak update blog! Sungguh... rindu tapi masa je tak mengizinkan. Kadang mood nak mengarang tu takde. Ke mana mood tu? Ke laut! Hehe...

Tahu tak... Sejak kebelakangan ni aku selalu dihidangkan dengan perkataan ni... S.A.B.A.R!

Ada masa, mampu sabar... ada masa, hanyut jugak dengan perasaan... Perasaan apa? Kecewa... sedih... hampa... other time, aku blame diri sendiri sampai down gila... Hanya anak2 yang setia teman aku saat2 aku jadi macam tu. Syukur jugak aku tak ler sampai tahap nak memudaratkan anak2... Tak... alhamdulillah! Syukur sangat! 

Sekarang ni aku redha dengan ujian yang Allah bagi... Aku terima hakikat, ada yang dah berubah yang takkan dapat balik semula macam dulu. Takpe, tapi aku harap, orang tu pun dapat terima hakikat yang aku tak dapat penuhi kehendak dia. Masalahnya, orang tu pulak tak boleh... hahh... sila la belajar terima hakikat jugak macam aku ni ye!


Macam tu lah... Selagi boleh sabar, aku sabar... Bab berdiam tu... Aku dah puas meluahkan, so sekarang aku diam... Dah malas nak buka mulut... Buat la ikut suka hati ngko camne. Ko dah bahagiakan? Selagi aku aku bleh tahan, aku bertahan... sebab aku tau, " Allah tahu apa yang aku rasa. "

Sekarang ni masa untuk aku belajar hargai diri sendiri. Dulu tak berapa nak kisah pasal diri, la ni kena lah belajar. Sayang diri sendiri sebelum apa - apa... Dulu pakai asal boleh je... selekeh! Bak kata officemate aku, " dulu, aku tengok ngko ni selekeh... dah macam anak sedozen dah aku tengok ngko ni... padahal umur ngko muda lagi. Tapi nampak macam dah makcik - makcik sangat! "

Cerghh... puaka punya mulut! haha...

Okey! Fine..!

Pasni cakap ler aku macam makcik lagi... siap kau! Dushhh....!!!

Kann... #sabarlahati

Saat hati berkata ingin, namun Allah berkata, Tunggu!

Kita merancang, Allah juga merancang. Tetapi perancangan Allah lebih baik...

Aku cuma harap Allah akan beri aku petunjuk yang aku perlukan... Mudah - mudahan diizinkan Allah...



Note : 

Tak dinafikan, makin kita bersabar semakin galak orang memperbodohkan kita. Tapi itu tak bermakna kita ni memang bodoh. Dan orang yang memperbodohkan orang lain ni lupa... Balasan Allah tu ada... Takpelah, sekarang aku jadi penonton je... Selama mana dorang nak menipu. Pepatah kata sepandai - pandai tupai melompat akhirnya ke tanah jua...  Takpe... Allah ada... 

4 ulasan:

Ann Ishak berkata...

inshaAllah, semoga dipermudahkan segala urusan

Kakcik Seroja berkata...

Mengalah bukan bermakna kita kalah...Mengalah untuk membina keyakinan agar dapat menghadapi apa juga musibah. InsyaAllah...

skuterlady.blogspot.my berkata...

ann ishak : terima kasih... inshaallah

skuterlady.blogspot.my berkata...

kakcik nur : betul tu... Mengalah tak bermakna kita kalah. Diam tak bermakna kita setuju dam membenarkan orang buat sesuka hati kat kita... Inshaallah