Khamis, 14 September 2017

Minggu UPSR

Hujan rahmat pagi ni... alhamdulillah... mudaha - mudahan ada pertambahan rezeki dan berita - berita mengembirakan untuk semua... inshaallah...

Minggu ni budak2 darjah 6 struggle exam kan? UPSR...

Owh... anak2 aku belum... giliran diorang lambat lagi. Opal tu inshaallah ada lagi setahun... Tu tak tau la camne dia ngadap UPSR tu nanti...

Sempena UPSR ni, adalah murid2 yang dicutikan. Macam anak2 aku gak ler... Opal dah dicutikan hari Isnin ritu... Ni si adik plak, Fa'el... Seronok dia... dapat tengok kartun puas2... tak payah berebut ngan Opal... ek ehh... 🙄

Ni aku dapat dari WhatsApp...


Kesian gak bila baca pasal ni. Boleh bayang ler camne diorang rasa. Paper 1 dah senang, masa tu semangat dah tentu berkobar2 utk paper 2. Tetiba... katanya.. soklan paper 2 tu lagi susah. Hai laaa...

Yang siap nangis - nangis tu... sensorang plak... Dik, sabar lah ehh... 

Ni baru UPSR... baru permulaan... tu belum PT3 ke hape semua tu...

Aku tau, de mak ayah yang nak anak berjaya... mesti nak straight A... Sikit sebanyak, harapan mak ayah tu jadi bebanan untuk anak2 sekecil ni... ye... diorang baru 12 tahun. Masih kanak2 lagi... tapi kena struggle kaw - kaw just utk A...

Pagi pi sekolah, tak cukup dengan tu... kelas tambahan pulak. Nak pastikan anak2 ni cukup bersedia utk menghadapi UPSR... dengan homework lagi nak disiapkan... de mak yang mengadu kadang tido pun lambat.. sampai 1 pagi kadang. Homework kadang bukan sikit2... anak2 dah penat... tapi minda dah set, mesti nak kena siapkan... alahaiiii... itu dah jadi macam bebanan.. sedar atau tak je...

Takpe lah dik..!

Lepas UPSR ni, ajak mak ayah pi release korang punya stress... Apa je result yang keluar nanti, if berjaya... then TAHNIAH... If not... Jangan putus asa... Jangan down sangat... teruskan belajar... ada banyak peluang lagi untuk berjaya... Tak dapat straight A dalam UPSR, tak bermakna korang tak boleh berjaya bila dah dewasa nanti... Yang penting... USAHA dan RAJIN..! JANGAN PUTUS ASA...

.............................................................................@@@@.......................................................................

Teringat zaman aku UPSR dulu... pagi sekolah macam biasa, petang sambung plak kelas tambahan... jap lagi Cik Jijah muncul depan pintu kelas hantarkan bekal tengah hari aku.. haha... 

Kalau takde kelas tambahan... berkejar la ngan basikal mak aku tu ke sekolah agama... sambil tu sempat la tengok simpang nak balik rumah ( dalam hati... lapar mak! )... tapi kaki ni laju je kayuh basikal tu sebab nak sampai sekolah agama cepat... jauh gak... sekolah biasa tu 2km dari rumah... sekolah agama ni dekat 1 km dari rumah.... 

Tu memula, lepas tu... sekolah agama dah tak larat nak pi... terkejar - kejar... huhu!

Malam plak join tuisyen... kekadang rumah cikgu black out... kena tumpang rumah cikgu lain... lalu plak bawah pokok besar kat rumah tu... eiihh... member kata ada hantu bertenggek... hihiiii... nasib la aku tak nampak... yg heran tu, memasing beria2 sangat tengok kat pokok besar tu... haha...

Kadang balik lambat sebab hujan... zaman tu belum mampu berkereta... so, cikgu la anta balik... bila dah sampai rumah, rupanya ayah dah redah hujan lebat tu nak jemput aku. Kesian ayah!😥

Result UPSR aku? Heee... Lain kali la aku gitau... 😁







Tiada ulasan: