Jumaat, 14 Julai 2017

pengalaman bersalin anak ke-4 : part 2

Haha... panjang cerita aku pasal bersalin ni. Siap de part 1 & part 2.

Harap2 part 2 ni abih la kisahnya yerr... 😁. Part 1 takde gambar, entry panjang berjela. Part 2 ni, inshaallah ada... hehe

Lepas duduk je atas kerusi roda tu... sila baca episod 1 dulu ye, baru paham nape ayat aku dimulakan dengan duduk atas kerusi roda tu.


Hahh... lepas ditolak  masuk ke dalam, masa ni takde pikir suami ke mana, anak kemana dah. Dok menahan sakit je dah. Yang aku ingat masa ni, jaga tu tolak sampai kaunter dalam. Kaunter tu sebelah kiri. De la 2-3 orang doktor duduk kat situ. Sebelah kanan aku de katil2, ngan nurse. 3 - 4 orang de kot nurse kat situ. Dah la situ gelap. Nampak samar2 je la katil2 yang ada. 

Nurse bagi baju pink, suruh tuka. Ya Allah... tengah sakit contraction dah makin kerap, gigih la aku berdiri sendiri. Gigil gigil kaki aku. Suami masa ni pi parking kereta kot. Ntah... Tak memikir nak tunggu dia dah.

Yg kat sini aku tak ingat sangat. Tapi rasanya doktor de cek jalan. katanya baru buka 4! Tapi dia punya contraction... ya rabbiiiiii....... aktif! Masa nak cek bp tu, aku mintak nak duduk je kat kerusi roda tu. Contraction masa ni kuat sangat dan berterusan. Sebab tu aku tak nak baring. Nasib baik nurse tu ok. 

owhh... masa ni baju semua dorang dah bagi kat suami ( berpalit darah pakaian aku masa ni.). Suami aku lak jengah jap je. Lepas amik pakaian aku semua, dia hilang tah ke mana masa tu ( actually masa ni dia berkejar pi daftar wad.. ).



Masa nak tolak aku ke labour room pon jadi drama kat situ. Nurse dah nak tolak aku ke bilik bersalin dah tapiiiii... doktor yang sorang lagi tu suruh patah balik. Terpaksa la berpatah balik nurse tu tolak aku ngan kerusi roda tu. Masa tu dia nak suruh apa tah. Haduiihhh... contraction aku masa tu bertalu - talu. Weiii.... aku dah sakit dah ni!!!... Haha... jerit lam hati je, nak kuar ikut mulut dah tak daya. Sakkkit weiihh...

De sorang nurse tu tanya, " puan, sijil nikah de bawak tak?"

Punya la tengah menahan sakit, aku jeling je kat nurse tu. Hahaha... sorry la nurse! masa tu memang tengah menahan sakit... muka rupa tu je mampu aku tunjuk. Nurse tu, " ok ok takpe, saya paham..." Haaa... nasib baik la dia paham.

Nurse yang tolak kerusi roda aku tu tolak balik aku nak ke bilik bersalin, ehh... doktor tu suh patah baaaalikkkkk! Nak scan dulu katanya.... woiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!! ( jerit kat hati je ni... tak mampu nak bersuara dah actually sebab terlampau menahan sakit nak meneran! )


Kali ni nurse tu yang bising kat doktor. Bagi pihak aku ler tu... kih3... " Doktor! dia dah sakit sangat dah ni. Tengok muka dia tu dah teruk sangat sakit dah ni... tak payah la scan... "

Pot pet pot pet... nurse tu ngan doktor... Haduiiihhh laaa... Drama nau kat situ. Last2 doktor mengalah, laju je nurse tu tolak aku masuk ke bilik bersalin tu. Dorang nak buat CTG dulu. kononnya nak cek jantung baby. Gasak engkorang la... aku tau masa tu dah sakit sangat dah, nak bangun ke katil pun tak mampu. Nurse tu jugak yang tolong. Siap buat kiraan lagi. Once dah hilang sakit, 1 2 3 terus naik atas katil. Nurse tu tolong ler tu... huhuhu... Sebelum tu dia ngan doktor yang memula cek jalan tu dah pesan, kalau rasa nak berak... cakap! Fine....


Masa dah baring atas katil tu, nurse baaaaru nak pasang CTG ( untuk imbas degup jantung baby )... Baaaru ye! Lum sempat nak lilit, aku dah tak tahan nak meneran! Doktor pesan, kalau nak teran... teran je la puan...


So... pasal dah rasa nak yakkkkkk sangaaaaatttt.... aku cakap nak teran... push pertama... doktor hairan, nak bersalin sangat ke aku ni kan? sekali cek jalan, aiiyyyoooo... kepala dah enggage kat pintu... Teran je la puan... Push kedua... terussss.... lega!!! Apa pon tak sempat masa tu... Baby dah keluar... Ya Allah... sakit rasa cam cirit birit tu hiiiiilangggg!!!.... Tapi lenguh tak hilang la sebab lama kot aku tahan sakit.... hoiiihhhh... dia punya lega tu cam korang selesai berak sembelit tu la... 

Kali ni aku ingatkan diorang akan baringkan baby sebaik sahaja dilahirkan ke dada aku. Masa Faiq dengan Fa'el dulu camtu la. Opal je tak, sebab diorang terus bawak dia pi bilas dulu 1 badan. Kali ni sama cam kes Opal jugak. Rupanya, doktor cakap baby dah terberak dalam perut. Badan dia semua dah hijau!

So doktor terus amik baby, bilas dia dulu semua. Tapi alhamdulillah, lepas lahir tu, baby nangis. Doktor kata tu maksudnya baby ok. Tapi mak kena pantau. Takut baby tertelan berak sendiri. tu bahaya untuk baby tau... Doktor pesan, kalau baby muntah hijau, pernafasan dia tetiba jadi cepat... kena cepat2 maklum kat doktor. Korang google la sendiri kesan bila baby tertelan berak sendiri masa dalam perut ibu. Nanti korang tau la nape doktor pesan camtu kat aku. 


Owhh... aku bersalin normal. Alhamdulillah... kali ni doktor tak sempat gunting kat tempat baby keluar tu... hu3... kali ni memang doktor tak sempat nak buat pape. Baby laju je meluncur keluar lepas push kali ke-2. Legaa yang amat bila doktor kata tak perlukan apa2 jahitan... weeeheeee... alhamdulillah.... syukur sangat. Lagi buat aku tambah bersyukur... Yeaaa... akhirnya, Allah beri aku rezeki... anak perempuan!

Ya Allah... bukan aku je teruja... nurse2 dengan para doktor muda yang de tu pon semua teruja bila tau aku akhirnya dapat anak perempuan. ☺


Memang... memang... rasa bersyukur sangat! Aku memang tak berharap sangat, kot anak lelaki gak yang keluar kali aku terima je. Tapi bila Allah dah beri tu, kira 1 rahmat la untuk aku. Merasa gak de baby girl... hehe...


Tapi kesian gegirl... Pasal cepat sangat dia nak keluar... tak sompek nak amik baju dari suami aku. Kesudahnya, doktor balut ngan kain spital yang hijau tu je... Huhuhu... sian ngko dik!

Suami lagi la terkejut. Katanya dia pi daftar wad, bila turun balik ke kaunter dewan bersalin ni... masa dia nak hulurkan sijil nikah ngan dokumen duduk wad semua.... nurse tu cakap kat dia, "tak payah la encik, orang rumah dah selesai bersalin dah pun. Pi la tengok..." Haha... tercengang - cengang suami aku kat situ. Sempat la dia dengar nurse2 lain yang kat tepi tu gossip pasal aku... buka gossip apa sangat pun. Sokseksoksek pasal anak2 aku yang lelain semua lelaki, ni 1st time dapat baby girl... giiiiiitu!


Sengeh je la kan bila tau2 je baby dah keluar. Ngan baju pon tak sempat hantar kat aku bagai... Kul 12 lebih masuk, kul 1.07 pagi aku dah bersalin... Lagi cepat dari masa abang2 dia dulu. Heee... Alhamdulillah.... semuanya berjalan lancar dan selamat... syukur!

K... lum abih citer.... sambung lagi nanti. bye!




Hoho... gambar teaser je... jangan mare eh... 




Tiada ulasan: