Khamis, 13 Julai 2017

Pengalaman bersalin anak ke-4 : part 1

Aku ni kan... dari anak pertama sampai la anak ke-4 ni, tiap kali kenangkan sakit nak bersalin tu kan... aduuiiiyaaiii... takut oiii! Cam trauma pun ada gak. Nyampah je baca kan? Acah - acah trauma tapi anak dah 4... apa cerrr..???! Hehehe


Ye lah... ngko ingat bersalin tu tak sakit ke? Sakit oiii... Bila dah dekat2 nak bersalin tu kan, dia punya debar tu.... ya Allah! macam2 sebab... Debar sebab takut nak ngadap sakit saat bersalin tu pun ada... Debar sebab teruja nak tengok baby yang dikandung 9 bulan lebih tu pun ye jugak! Haaa... masalah tu... 😟


Satu lagi masalah... masa nak bersalin nanti, anak2 yang 3 orang tu camne? Sape plak nak jaga diorang sepanjang aku ngan suami kat spital nanti? 😟. Buatnya tetiba aku nak terberanak, kat sape pulak aku nak minta tolong jaga bebudak tu kang.


Tapi kan... Alhamdulillah... semua tu dah dipermudahkan Allah untuk aku. Terubat sikit rasa sedih kat hati masa tu. Sedih sebab apa? Takpelah, malas la aku nak cerita kat sini. Tapi memang amik masa aku nak hilangkan rasa sedih tu. Sampai senior kat pejabat ni pesan, jangan terlampau bersedih... jangan terlampau layan rasa kat hati tu, takut nanti ngko meroyan masa pantang... Hoooiiiihhh.... seram! Meroyan ni bukan boleh dibuat memain. Dah la nanti aku pantang kat rumah sendiri... Jadi, aku memang beringat sangat pasal ni.


K... ada dah aku cerita episod serah diri yang gagal tu kat blog ni. Serah diri tu pasal dah lama sangat menahan sengal dan lenguh, dengan tanda darah asyik turun. Tapi yang pelik tu, tiap kali bangun tido je de tanda darah tu. Masa lain takde. Elok je kering. 


Lepas dah balik rumah tu kan, abang ipar aku plak masuk spital sebab kemalangan... Pastukan mak mentua ( mother in law a.k.a MIL ), biras dengan anak2 dia sekali ngan adik ipar aku bermalam kat rumah aku. Hah... perancangan Allah... Dalam pada memudahkan urusan diorang, Allah permudah urusan aku dalam hal anak2. Alhamdulillah...


Abang ipar aku kemalangan @ 1 April, aku pulak bersalin @ 5 April... Sepanjang tempoh 1 hingga 4 April tu, suami kerap ulang alik ke hospital sebab nak uruskan hal abang ipar aku tu. Dalam pada dok uruskan abang dia, kerap gak dia tanya keadaan aku. Sakit tak? ok tak? de darah keluar lagi tak?


Aku ni, bila sakit tu datang masa suami ada urusan... Aku selagi boleh tahan. Takde nya nak citer kat suami sebab aku takut, kang dengar aku dah sakit... dia kelam kabut nak balik. Padahal sakit tu boleh tahan lagi... Hati pon confident je rasa belum masa nak bersalin lagi... 


Harapan nak bersalin 1 April dah tak jadi, lagi sekali... 4 April! Aku haaaaarap sangat dapat bersalin tarikh tu... Tapi tak dapat jugak. Sebab tak sakit. Petang tu lepas ikut suami pi melawat abang dia kat spital, suami de cakap, "bila lah budak kecik ni nak keluar?"


Sebab dia risau... sakit dah berhari - hari tapi lum nak bersalin lagi. spontan aku cakap, "apelagi? pujuk la baby ni... suh dia keluar cepat... tak payah tunggu due..." Hehehe... Betul2 suami aku pujuk. " Dik, bila nak keluar ni? Keluar la dik cepat cepat..."

Haaa... ngko! Memang dah sampai masa gaknya, kebetulan malam 4 April tu aku rasa cam nak cirit! Memulas2 sangat perut ni macam orang sakit cerry berry tu.... Bukan sakit bersalin, tapi sakit nak cirit... Tak senang duduk dibuatnya... Suami pi ngeteh jap dekat2 dengan rumah tu. Katanya malam tu nak standby kat spital, jagakan abang dia. Dia tu tangan ehh semua dah patah. Kalau takde orang tolong, camne plak dia nak cebok berak, makan, minum semua... Kenalah de orang teman. 


Aku ni plak, malam tu dah mula tak senang duduk... Jap ngiring ke kanan, jap kang baring ngiring ke kiri. Puas la memikir, apehal la perut ni sakit nak cirit tu lain macam. Padahal sebelum baring tu, aku dah membuang 2 kali... lepas kali kedua tu, nak membuang tapi takde apa yang nak keluar. Gelisahnya aku masa tu, ya Allah...  Masa tu dah kul 11 lebih dah. Sakit cerry berry aku ni dah makin kerap lak memulas. Kat hati ni dah rasa nak jerit je nih... oiii kalau nak berak lagi, keluar je lah!!!

Bayangkan la bila korang nak buang tapi terpaksa tahan dulu sebab takde toilet... pastu bayangkan korang dah takde apa nak buang tapi perut tu masih de rasa nak membuang... pastu bayangkan korang rasa cam nak kentut, tapi TAKkkkk BOLEH!

Haaaa.... gitu la yang aku rasa. Subhanallah... sakit uiikkk... Amie plak meragam masa nak menyusu... Alolohh... banyak plak cengkadak dak kecik tu... Dah kena marah ngan aku malam tu.

Masa suami masuk bilik nak solat, aku ikut dia ngan Amie. Oooiiihhh... sakit rasa cam nak menonggeng je tapi dalam kepala ni sikit pun tak terfikir tu sakit nak bersalin. Aku baring atas katil tu sampai bercakap lerrr sengsorang... Ya Allah, nape la susah sangat nak kentut ni... nak kentut je pun... 😅


Suami lepas solat tu gaknya kesian tengok aku, gigih la dia sapukan minyak. Aku dah tak larat nak sapu sendiri dah masa tu...


Makin dia sapu, makin sakit... 🤣... haduiihh... dah kenapa kan? last2 suami cakap, " ini bukan sakit cirit ni.. tah2 awak nak bersalin tak? jom la pi spita..." Haaa... ngko! masa tu baru terpikir... gigih ler nak bangun... ingatkan nak berjalan, tapi makkkk oiiiii... 1st time aku rasa tak daya nak berjalan. Menggigil - gigil kaki aku. Kuat giler aku peluk tepi almari tu. Suami blur jap. Bila aku cakap tak larat nak jalan... baru dia kelam kabut tolong papah. Masa tu, aku dah menggigil 1 badan. Kejung kaki nak jalan pi kat kereta. 


Masa duduk dalam kereta tu, aku rasa tak boleh duduk. Rasa cam tersengkak je kat bawah tu... hu3. Terpaksa la duduk senget... Terasa darah cam meluncur - luncur keluar dah. Makin kelam kabut la suami aku masa tu. Haha... dah macam drama pon ye gak. " awak, cepat la... sakit sangat dah ni...!"


Masa tu dah kul 12 lebih... kurang 15 minit dah sampai kawasan spital HTJ Seremban tu. Otw nak ke spital tu, suami aku pujuk lagi baby, " dik, sabar dik... jangan keluar dulu....!" 🤣 Memang rasa nak gelak je bila ingat balik. Huru hara weiiyy...! Selaju yang boleh la dia pecut kereta... siap on lampu kecemasan tu... Lampu merah semua langgar je! Kecemasan sangat dah... Aku dah tolak2 pintu dah menahan sakit. Sebelah tangan tolak pintu, sebelah tangan suami yang pegang. Macam2 dia suh zikir... aku mampu ngikut je la masa tu... Bontot memang senget je duduk. Kaki dah macam orang parkinson... Gigil tak sudah.. Terlampau menahan sakit. Mulut pon sama... gigil jugak!


Sampai spital, salah masuk jalan plak. Patutnya terus drive ke depan pintu masuk dewan bersalin kat HTJ tu, tapi suami aku leh pi masuk ke simpang nak parking tu. Ya Ampun... jauuuuhhhh nak jalan! Aku tak daya nak jalan dah weiiihhh... " Awak, bukan kat sini... Terus pi kat depan pintu dewan bersalin tu je..."

" Hah, ada ke? kat mana? " 
"Adaaaa.... hari tu saya tengok ada.... "

Hahaha... kelam kabut gilaaaa... Dah nak sampai depan pintu dewan bersalin tu, de pulak Alparhd tu terhegeh - hegeh nak keluar.... Woiiii, aku nak bersalin sangat dah ni... ngko plak terhegeh2 nak keluar... cepat laaaa.............. langsung kena HON! 

Sampai depan pintu, de jaga 2 orang. Muka cuak je tengok suami aku parking ngam depan tu. Ehh... nasib baik, parking depan tu je tau.. Kalau ikut aku, nak sampai dalam tu ha... jumpa katil terus landing! Push terus!... hahahaaaa....

" Boleh jalan ka adik? "

"Eh... dia tak boleh jalan dah... tu.... kerusi tolak bagi dia... "

Tu dialog suami ngan jaga. Jaga tu plak kelam kabut tu cari kerusi roda. Aku perasan memang dah de kerusi roda tu standby kat tepi pintu masuk tu...

Lepas tuuuu.................................

Hehe... Nanti sambung... bye!



2 ulasan:

- dieyana - berkata...

hihihi, mcm tu lah kan kalau nk bersalin, mcm2 penglmn...sakit tu, mmng tk boleh nak kata lah....

anugerah Allah..syukur..tahniah untuk awak ya..

blasahje berkata...

dieyana : betul3... tima kasih... alhamdulillah