Rabu, 19 Julai 2017

Discaj dari wad bersalin HTJ

Meh sambung sikit dari part 2 : pengalaman bersalinkan my gegirl hari tu.


Lamaaaa aku menunggu nurse tu tolak aku ngan baby ke wad. Sebelum tu husband dah iqamat kan dah si kecik tu. Lepastu nurse suruh husband tunggu kat luar. Doktor nak check aku sekali lagi. Nak pastikan darah semua dah abis keluar.

Kul 3 pagi dah tercongok kat wad. Impian nak rehat ngan selesa tak kesampaian. Haha... Husband dah gitau awal2, katil wad dah penuh. Aku dapat katil extra, kat tengah lorong antara katil2 yang hado tu... 


Nampak tak? Katil wad penuh dah tu... Yang berbidai tu la katil yang sedia ada. Ni aku landing kat katil extra, ngam depan toilet. Nak buat camne, ramai pesakit masa ni. Nurse tu cakap memang kali ni ramaiii

Agak tak selesa bila nak menyusukan baby. Asalkan nurse lalu ke, pesakit lalu ke... mesti nak toleh kat aku... huhu... Lebih tak selesa bila tiba waktu melawat. Ye la... bidai takdo! Tak selesa langsung nak bagi baby nenen! Sabar je lah. 

Doktor dah bagi beri kebenaran untuk discaj pukul 1 hari yang sama sebab baby dah berak, dah kencing. ( anak dah berak lam perut, kira dah berak gak la tu kat doktor... ) Ngan aku pon takde masalah. Lagi pun siang tu bertambah lagi katil extra... haha... ni semua sama kes ngan aku gaknya, masuk spital terus bersalin.. 

Tapi idak ler kul 1 tu aku terus balik. Aku kena sabar menunggu sebab suami kena uruskan anak2 dulu. Opal ngan Fa'el kan sekolah, nak urus makan diorang tu dulu. Pastu tengah panas terik tu gak ler husband gali tanah nak tanam uri. Dah settled urus apa yang patut, baaaaru la dia datang jemput aku ngan baby. Tu pun masa tu aku kat tandas. Nak pergi  tandas pon takut takut je nak tinggalkan baby kat situ.. huhu... Dalam kul 3 lebih camtu la dia muncul.

Nak keluar tu, bukan leh terus keluar je. Nak kena sain dokumen bagai, lepas tu nanti de lagi nak kena sain kat luar wad tu. Dah sampai lobi, sebelum leh keluar, kena sain lagi. Tag kat tangan kita ngan baby tu selagi tak sampai rumah, jangan buka!


Kat jaga tu bape kali dorang cek... jangan memain! straight ye! tapi bagus camtu. Demi keselamatan kan... 


Kali ni aku berpantang sendiri. Memang dari bersalinkan Faiq lagi aku dah niat gitu. Nekad nak berpantang sendiri. Dah anak 4 kan?? 

Husband memang dah pernah mandikan baby, so takde masalah. Lauk berpantang? Aku kena guide dia. Nak masak camne? lepas ni nak masuk apa? nak letak apa? Sesekali aku duduk gak temankan suami kat dapur bila dia memasak... ngeee

Hari pertama balik rumah tu takde buat apa2 sangat. Lauk berpantang, biras aku dah siapkan. Tapi lepas tu semua ( mak mentua, biras dgn anak2 . adir ipar aku ) balik kampung. Anyway, tq kak wanie. Masa pantang anak no3 dulu, dia la yang tolong masakkan lauk pantang untuk aku. Ni pun sempat dia tolong masakkan jap sebelum balik kampung.

Hari kedua, disebabkan husband aku kena uruskan hal abang ipar dia... nyaris2 aku nak keluar drive sendiri pi jemput anak balik dari sekolah kafa. Haha... Aku lupa masa tu baru 2 hari pantang. Perasan badan ni dah kuat ler kononnya... 

Pantang sendiri kan... baaaaaaanyak cabarannya!

Nanti aku up kat entry lain... ni teaser je! hehe... masak, mandikan baby tu semua husband buat sepenuhnya sampai 14 hari. Aku mengurut hari ke-5. Hal mengurut ni pun ada dugaannya... bab makan pun sama. Dooooogaan sunggoh la....!😅Macam - macam dugaan weih...

Reaksi abang2? excited terlebih! Aku letak je baby kat tilam, semua kerumun! Kepoh mulut memasing nak mengagah si kecik tu... Opal, Fa'el and Faiq ( O.P.A ).... ngadap macam tak puas... hehe...

Sampaikan aku lak yang rimas bila dorang asyik ngadap baby je... hehe... Balik je dari sekolah, terus ngadap. Tak mandi dulu, tak makan dulu ke hape... ngadap je. Kalau tak pon, tengok tv sambil dok keliling gegirl.... 😂

Tu hari pertama dan kedua... lum hari ketiga... ke-4... ke-5 dan seterusnya.... next!


4 ulasan:

Suria Amanda berkata...

excited abang2 nyer dapat adik gegirl la...memang procedure HTJ dan mana2 spital ketat sekarang ni..sama ngan adik akak ari tu

amira faqihah berkata...

kesiannya duduk dekat tempat tengah2 mcm tu,,memang tak de privacy la jawabnya

skuterlady.blogspot.my berkata...

amanda suria : kann... tapi bagus la camtu. rasa selamat je macam tu.

skuterlady.blogspot.my berkata...

amira faqihah : Tu la pasal, nak susukan baby la paling tak selesa bila tiba waktu melawat.