Sabtu, 22 Julai 2017

Bentan masa pantang sendiri.


Ni aku nampak masa check up perut. Masa tengah tunggu hari nak bersalin. Tak tau la apa masalah yang tuan kereta ni tengah ngadap masa ni kan. Sampai jemur pakaian pun kat kereta je. Ni betul2 kat kawasan tempat kereta klinik tu la...


Hohh... bentan?

Ye... bukan sekali... tapi 2 kali. Ni masa pantang sendiri hari tu la... Memula kena tu masa hari kedua aku berurut. Lepas je akak tu balik, tengah hari tu tetiba je badan ni menggigil - gigil. Puas lah berselimut... pakai sweater tebal tu lagi... tapi tetap menggigil. Aduihh... siksa! Sambil tu aku dah siap2 panaskan batu sungai tu. Bila dah panas, aku letak dalam selimut. Lama gak baru lega... Bila dah lega tu, aku minum air panas. Tambah lega.

Pastu lagi sekali... kali ni lebih teruk sebab aku kena selsema. Sendi rasa bisaaaa sangat! Sakit weihh... Dalam dok menggigil tu, sendi semuanya terasa sakit. ya Allah... Azab rasanya sepanjang 3 hari tu... Nak nangis pun ada... Stress sangat. Untuk sembuhkan selsema tu, aku makan buah oren sunkis tu setiap hari. Buang air besar pun senang... Selsema pun kurang. Alhamdulillah.


Peneman aku... Faiq...

Tu yang dah hancur berkecai tu... bola stress aku. Asalnya bentuk hati. Tapi malam tu sambil teman aku, dia 'kerja'kan cukup2 bola stress aku tu. Hancusss terusss...

Husband bawak balik bola stress tu. Time stress je, aku genggam bola tu kuat2. Bila anak2 tanya, aku cakap bola tu lambang hati aku... Bila dah berkecai... camtu la hati aku.. 'berkecai' sama... heeee!!!

Sampai hari ni tak sembuh lagi hati yang dah berkecai ni. Bola tu? aku dah humban lam tong sampah... ekekekee....

Hahh... yang aku bentan tu kan... lepas je aku elok dari demam sendi tu, husband plak kena. Berhari2 dia kena. Aku lega dah. Badan tak gigil lagi dah. Buat cara yang sama la. Berselimut, letak batu sungai yang dah dipanaskan tu dalam selimut. Kalau dapat minum air panas masa tu lagi bagus. 


Faiq merajuk masa ni. Bukan sebab rasa tak dipedulikan tapi sebab aku tak bagi dia cium baby lelama... haha...


Punca bentan? pemakanan aku ler... aterrr... pantang sendiri, mana ada orang nak larang bagai. Pepandai ngko la kan try and error makan pe yang terhidang. Masa ni aku makan nasi impit tu.

Yg memula tu pon aku makan nasi impit. Siap ngan sambal kacang. Haa... sambal kacang tu pun sebab gak tu! Bentan!

Dah sakit2 baru tau. Mak mentua aku la yang cakap. Kacang tanah tu tak leh makan masa pantang. Angin! Tu yang sakit2 badan aku tu...  2 kali kena, 2 kali gak aku makan makanan tu. Nasi impit segera dengan kuah kacang... 


Serik sangat! Lepas2 tu tak berani dah nak try and error. Tak sanggup nak ngadap bentan tu lagi dah... Makan je lah lauk pantang tu dendiam. Tu pun seco'et seco'et je mampu makan. Gigi sakit! Kalau tengah kunyah tetiba tergigit yang keras tu kan aduuuumakkk...! Nangis! 





4 ulasan:

Suria Amanda berkata...

Alahai..siannn..x pnh kena lg bentan

PeRdU cINta berkata...

Cabaran ibu berpantang...tapi itulah pengalaman..menjadi guru di masa akan datang.

skuterlady.blogspot.my berkata...

amanda : sakit sebenarnya bentan ni.. Badan rasa lemah sangat... sejuk semacam. Pantang memang kena betul2 jaga....huhu

skuterlady.blogspot.my berkata...

perdu cinta : betul... pengalaman tu ilmu yang paling mahal...hehe