Sabtu, 31 Disember 2016

Hari akhir 2016

Last day 2016 ek hari ni? Apa aktiviti korang hari ni? Aku? Cadangan asalnya aku nak ot hari ni. Last ler konon untuk tahun ni, 2016. 

Tapi last minit, cancelled! 

Ada kenduri kat rumah saudara mentua hari ni. Ot tu takpelah,  tahun depan boleh je buat ot lagi. Kan?  

Rasanya dah lama takde sesape buat kenduri kat rumah mentua ni. Last masa abang ipar aku nikah dulu. Ni dah 2 orang dah anak dia, baru la ada kenduri semula. 

Hmm... Memori untuk tahun 2016?  

Awal tahun ni merasa juga la aku dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) untuk kerja2 aku tahun lepas. Alhamdulillah... 

Cukuplah... Lepas2 tu kerja macam biasa, nawaitunya tetap sama. Meringankan beban suami. Untuk diri sendiri kadang tak berapa sempat nak kisah. Kalau ada betul2 lebih, baru la aku beli. Tu pun yang betul2 penting. Kalau tak, ada baiknya rezeki tu aku share ngan anak2.

Dah penutup tahun ni, ada rezeki yang Allah bagi dalam aku dilanda ujian yang menyakitkan. Yupp...  Penghujung tahun 2016 ni paling menyedihkan untuk aku. 

Sampai aku takut nak tempuh tahun baru,  

Betul... Takde semangat dah... Tapi bila mengenangkan dalam badan ni ada nyawa baru sedang membesar, hari2 aku minta dikuatkan semangat. 

Tak mudah nak bangkit dari kesedihan sebenarnya. Orang boleh bagi semangat, tapi ikut kita lah kuat dengan tak. Pilih yang mana? Mahu terus bersedih dan menyesali diri atau bangkit untuk jadi yang lebih baik. Itu pun bangkit bukan untuk sesiapa, tapi untuk diri sendiri.  

Macam aku, alhamdulillah... Ada anak2 untuk jadikan aku kuat. Padahal aku tak la kuat mana. Nak harap orang faham kita? Tak payah la... Ye ada orang kata faham, tapi kalau masih berterusan buat perkara yang menyakitkan hati kita... Masih boleh kata kau faham ke macam tu? 

Fikir sendiri lah... Manusia ni bila menyakitkan hati orang, dia memang tak rasa apa. Sedih? Tahap manalah sedih engkau tu kalau nak dibandingkan dengan orang yang kau sakiti hatinya? 

Minta maaf sebab engkau manusia biasa yang tak mampu elak dari buat kesalahan? Heh... Aku jugak manusia biasa, mana mampu memaafkan kau yang dah melukakan. Tunggu la sampai aku mampu memaafkan... 

Azam 2017?

Hmmm... Belum ada lagi. Owh... Kali mungkin lebih serius nak kecutkan badan kot.. Haha... 

Tahun dulu azam yang sama tapi hangat hangat najis lembu je.. Bila dah beria - ia, pegnan pulak... Syukur alhamdulillah kuat si kecik ni dok dalam rahim ni... 

2017? Semoga aku kuat dan lebih tabah dari tahun ni... Semoga aku lebih cekal... Semoga pintu rezekiku lebih lumayan dari sebelum ni... Inshaallah... 



Note:

Bahagia? 

Bahagia tu dari hati kita sendiri, bukan dari orang lain. Terpulang pada cara kita untuk cari bahagia. Ikhlas, tak mengungkit, dan melakukan tanpa harap balasan.... Dan JANGAN usik kehidupan orang lain,  inshaallah...  Akan ada bahagia di situ... 


Sabtu, 24 Disember 2016

#MyTravelokaEscapade - I truly need a Holiday lah!


Sebelum ni memang ada terlintas dalam kepala nak pergi bercuti. Kebetulan dalam sebulan ni aku asyik tertekan,  mood swing. So... it's truly.. i need a holiday lah... Manalah tau,  boleh naikkan semula semangat yang makin menghilang ni kan? Tau tau je Traveloka de buat contest...  Tak salah cuba nasib kan?hehe...  Tak mengidam nak pi jauh2... Dapat pi Langkawi je pon dah syiok tu... Jalan - jalan kat mana?


1. Dataran Lang...


Bergambar sampai lebam... Yeahahaaa...  Selfie... Wefie puas2...


2. Underwater World Langkawi...


Tang ni anak2 mesti suka dan teruja...  Dapat tengok ikan laut dalam dekat2...


3. Pekan Kuah...


Yang ni mak depa yang suka.. Aku ler tu...πŸ˜‚Berangan nak memborong... Shopping puas2... Perghh... Paling heaven dapat borong coklat... Wahh... Tapau... Tapau...


4. Muzium 5D...


Oihh... Mungkin histeria anak2 aku tak mau balik lepas datang situ... Takpe...  It's holiday....  Layan je sampai depa puashati..


5. Langkawi Bird Paradise & Wildlife Park...


Masih untuk anak2... Takpe takpe... Kalau anak2 suka.. Mak pon tumpang suka... Mak tumpang enjoy gak lah... Takkan nak tengok je kan.... Being mak memang meletihkan tapi bila tengok gelak tawa anak... Walaweii... Bahagia tak terhingga tau... Masalah? Tolak tepi... Hehe

Harap harap impian tercapai melalui #MyTravelokaEscapade... Hewhew...



Selasa, 20 Disember 2016

Doa - doa yang makbul

'I hate when I see a tear drop in your eye and... I hate it most when I know the reason is me...'


Salam semua,

Semoga diberkati Allah selalu dan semoga sentiasa berbahagia dengan kehidupan masing2 selalu...

Aku sentiasa berharap doa2 aku kebelakangan ni termakbul... dah 1 bulan lebih dah aku diuji... 1 bulan lebih aku kemurungan... mood swing tak tentu masa... aku berperang dengan kesedihan aku sendiri... 1 perasaan yang tak boleh nak diucap... nak diluah... nak diperkatakan... cerghh... ayat! tapi memang macam tu la aku rasa...

tak tau la sampai bila... aku masih cuba kuatkan diri.. mohon Allah tabahkan hati...mohon Allah rawat hati yang luka bagai disiat - siat ni... Saaaakit sangat!

K... dah la tu... tadi google, aku jumpa pasal doa - doa yang makbul ni... rasa nak simpan kat blog ni...


Cara - cara Berdoa :
- Bersunguh2 semasa berdoa. Sabda Rasulullah s.a.w
"Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh - sunggh semasa ia berdoa"

- menghadirkan diri kepada Allah dengan penuh khusyuk kerana Allah TIDAK menerima doa dari hati yang lalai dan tidak ikhlas.

- Hendaklah makan, minum, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.

- Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

- Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna. Dimulai dengan bertaubat, istighfar serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

- Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu ( al - fatihah dan sebagainya )


Tanda - tanda Doa Yang Makbul
- Terasa sesuatu yang menggerunkan setiap kali menyebut nama Allah

- Terasa melakukan banyak kezaliman terhadap diri sendiri kerana mengingkari perintahNya.

- Menangis tatkala berdoa

- Benar - benar khusyuk sewaktu meminta pertolongan Allah sehingga terasa tiada pengantaraan antara diri dengan Allah. Kita minta terus dengan yakin kepadaNya.

Ahad, 11 Disember 2016

Bulan Khatan

Salam semua,

Semoga dirahmati semuanya...

Dah 2 minggu anak2 cuti sekolah kan? Ada dah tu mak ayah yang pun sama sama cuti sakan membawak anak2 pi makan angin...

aku je blum... belum ada perancangan lagi sebetulnya... paling jauh pun, pi kenduri kat Port Dickson... lepas tu singgah jap kat dataran PD tu... just jenjalan gitu je...

Nantilah... ada rezeki, kita pi jenjalan ye anak2... rehat2 dulu kat rumah. penat kan sekolah hari tu.... hari2 kena bangun awal... merengek je la kojo ehh hari2... tapi nak buat camne... kalau tak sekolah nanti payah... mak ni dah ler takde harta nak diwariskan kat anak2... ilmu je lah yang mampu mak berikan... nak dapat ilmu, kena la pi sekolah hari2... tambah ilmu dengan para cikgu kat sekolah... ilmu yang kita dapat kat sekolah dengan ilmu yang kita dapat kat rumah tak sama... tapi semua tu berguna bila dah besar nanti...

dah ada ilmu nanti, usaha la untuk ngumpul harta sendiri... baru tau erti bersyukur dengan nikmat kemewahan yang kita dapat tu... kalau terlampau senang dapat kemewahan tu, takut lupa diri... tak reti pulak nak bersyukur, lepas tu menyusahkan hidup orang lain...ye lah, lahir2 terus hidup senang... dimanja dengan kemewahan dari kecik... blajar pon ala ala je lah... kisah apa, mak ayah orang kaya... tu semua tak elok tu... tak pasal2 disebabkan orang macam ni, orang lain yang dituduh tak reti bersyukur... oohh... pantang betul aku ngan perkara macam ni...

ok... cukup dulu, kang melalut la macam2 kang... meh back to main story... bulan 12 ni bulan cuti sekolah kan... a.k.a bulan khatan... de ke ang dah buat majlis khatan anak2?

aku? well, belum lagi... tapi inshaallah... memang nak kena buat jugak tu nanti... anak2 aku kan semuanye lelaki... ( stakat ni la... yg dalam perut ni belum ketahuan lagi... lom masa lagi nak scan jantinanya )

stakat ni tengok anak2 orang je berkhatan... owhh.. hasben yang tengok... aku tak... hehe... tapi sebab dia dah send gambar banyak2 kat wassap group... apa salahnya aku share kat sini kan?

jom tengok...


Ni kat Masjid Sikamat... anjuran warga2 situ gak ngan orang2 UMNO setempat...


1 kepala... RM 10.00.... jangan ngko tanye kepala yang mana ehh.... 


Dedulu budak2 yang nak kena khatan ni kena berendam dulu dalam sungai... kan? tu yang aku dengar lah... 


Perarakan dulu... siap ler tu ngan bunga manggar... bunga pahar....


Dalam reramai tu, leh lak mata ni nampak seketul tu.... skuter tu... cantik le pulak kaler skuter tu... coklat + creamy... i like...


La ni cukup syarat nak bagi lebih meriah... diorang panggil bomba... pancur ngan air dari jentera bomba sampai kecut...


Sejuk lorrr... dah le pepagi ni redup je... sejuk mehh...


Hmmm... standby la yer anak2... kojap lae kasi potong! khatan ler... pehtu berpantang ler reramai kat rumah masing2...

time anak2 aku tu nanti tak tau la camne nak gantung kain tu... ish... ish.. ish... pikir jap...

selamat berkhatan anak2... tabah ler berpantang ye.... hihii...



Khamis, 1 Disember 2016

Aku sayang skuter tu...


Kau tau tak... hari tu hasben de cakap nak jual skuter tu... aku diam je... dia kata skuter tu banyak naa 'makan' duit... kuat mentedarah minyak katanya... tah... ye kot! aku tak perasan pulak. 😁

Hasben nak tuka motor lain... tu pon kalau de duit lebih la... aku diam jugak... lama aku diam... tau kenapa?

sebab... rupa rupanya aku dah sayang giler kat skuter tu... aku sayang sangat skuter tu... serius!



tu la kenderaan pertama yang aku mampu beli ngan duit aku sendiri... hasben aku yang tolong cari kan.. masa tu tengah sarat pregnant kan Payel... sampai ke Tampin tu ha dia survey, last2 jumpa skuter ni... 2nd hand je tapi sebab harga jual tu sangat la rendah, aku setuju beli... cash...

lama dah skuter ni ngan aku... 7 tahun de kot...



ni la kenderaan utama aku pi kerja, balik kerja... banyak kenangan aku ngan skuter ni... susah senang aku ngan skuter ni la... skuter ni la sumber ilham aku berblog... skuter ni gak la yang mudahkan aku ke mana mana... ngan skuter ni la aku ketawa bila teringat sesuatu yang lucu... ngan skuter ni la jugak aku menjerit macam orang gila sebab stress... ngan skuter ni jugak la aku menangis berderai - derai airmata sebab hati terluka dan kecewa...

ngan skuter ni jugak la aku beberapa kali eksiden.. habis bercalar balar dah skuter tu...


skuter ni dah macam sahabat baik aku dah... tempat aku luahkan segala rasa yang ada dalam hati... skuter tu la...


kau tau? ngan skuter ni, aku banyak ingatkan diri aku ni siapa... dari mana asal usul aku... macam mana asal usul aku...

aku bukan orang senang... aku tak lahir atas duit... aku tak dibesarkan ngan kemewahan... hidup aku asal cukup makan, cukup pakai... tapi al-hamdulillah... aku jadi manusia yang tak pandai meminta minta... walaupun ngan mak ayah sendiri... walaupun dengan suami sendiri...

tapi aku tetap bersyukur... camne aku bersyukur? dengan tak meminta - minta... dengan tak menyusahkan hati mereka yang aku sayang... aku patuh, aku taat sekali pun kadang tu hati aku memberontak... tapi aku akur...



kalau aku nak minta, aku minta dengan Allah... even kerja pon... aku minta Allah tolong... sebab aku tak suka menyusahkan orang... aku tak suka nanti satu masa orang mengungkit... aku tak suka macam tu... selagi boleh aku usaha sendiri... biar aku tau dan sedar betapa susahnya orang lain berusaha nak dapatkan kehidupan yang lebih baik... dengan itu, aku tau rasa malu nak tumpang kesenangan orang... dengan itu aku segan ambil hak orang lain...πŸ˜”. sebab orang pun bukan senang nak dapatkan apa yang mereka dah ada hari ni...



tapi kan.. kesian skuter tu... jarang nau aku mandikan dia... terabai betul bab tu... πŸ˜“... tau pakai je... lenjan je... hujan ke panas ke... banjir ke... takde la aku nak belai belai jaga skuter tu elok2... kesian ko skuter... dapat tuan macam aku...

tapi skuter oi... kot la kau paham, kot la kau bernyawa... aku nak cakap yang aku sayangkan ngko! khidmat ngko kat aku takkan aku lupa sampai bila - bila... aku nak setia ngan ngko sampai bila2... selagi ngko setia berkhidmat untuk aku... aku tak cadang nak ganti tempat ngko, skuter!

bior le ngko kuat mentedarah minyak skali pon... bior ngko kuat 'makan' duit... aku tak kisah...


sebab tu selagi boleh, walaupun hari hujan lebat menggila... aku tetap ngan ngko, skuter!

aku tetap tunggang ngko... biar kita sama2 basah lencun dalam hujan tu... tapi aku tak kisah... aku tak nyesal pon... walaupun perut aku ni dah masuk 3 kali memboyot, selagi boleh.. aku tetap tunggang ngko pi keje balik keje...


ni tadi masa hujan macam tak jadi, aku frust jugak bawak kereta... aku teringat kat ngko, skuter! rasa nak je aku patah balik, tunggang ngko pi kerja... tapi sebab aku dah terlambat masuk keje, aku tak dapat nak buat camtu..


tapi sok aku tetap pilih ngko untuk bawak aku ke tempat aku mencari rezeki macam selalu.... jual? tak lah... aku sayang skuter tu...

once aku dah sayang, aku akan sayang sampai bila2...πŸ˜‰


thanks for reading this!...