Rabu, 5 Oktober 2016

Ekspo HPPNNS Sept 2016 @ SECC

Mendung tak bererti hujan.... gitu ler kat luar tu... aku beria ler berkereta hari ni.... ku sangkakan hujan... ghupernyer tak... takpelah... yang penting minyak kereta tu dah siap isi dah tadi.... senang aku nak hanta anak2 ke sekolah, ke rumah pengasuh sok... lega sikit tang tu...


ni hujung bulang 9 ritu... ada ekspo Hari Peladang, Penternak dan Nelayan ( HPPNNS ) kat SECC tu....

Disebabkan tapak ekspo tu dekat giler ngan opis, dekat ya amat... aku pi ngan Syida.. tu pon aku rasa dah 2nd round dah dia ke situ...

SECC tu? owhh... tu singkatan untuk...

Aku pi time balik ye.... biasa aku ot sejam lepas habis waktu kerja 5pm tu... tapi ritu aku skip.... nak pi ekspo tu punya pasal...


semata mata nak beli susu segar ni je pun... hehehe... sebenarnya pagi tu aku dah kirim susu segar ni kat Payel... kebetulan orang veterinar tu ada buat jualan kat sekolah budak2 ni... tapi tak banyak ler aku beli.... 6 botol je... 2 perisa jagung, 2 perisa strawberi... baki tu perisa cokelat..

rasa rasa macam banyak dah tu.... ghupenyer.... tak cukup... Opal ngan Payel je dah hadam sorang 2 botol... hahaha.... tinggal 2 botol... abahnya sebotol... tinggal ler 1... tapi sebab aku terkenangkan Amie... tak sanggup mak nak minum baki sebotol tu tau.... huhuhu...

tu yang beria benor nak ke tapak ekspo tu... kihkihkih... 

nasib baik ado.... beli kat tapak pameran veterinar tu jugak... topup lagi 6 botol... 3 perisa jagung... 3 perisa strawberi... merasa gak mak ngko ni.... mak nak yang perisa jagung tu je... dapat ler minum 1 setengah botol... haha... Amie mampu minum setengah je... tapi lepas tu dia repeat lagi setengah botol... baki tu, abah dia kot yang tolong habiskan... 


terjebak beli cookies ni... Rollin' Oats... sepeket tu 7 hinggit... sebalang 30 hinggit... oihh... mahal... sepeket tu pun dah cukup... silap amik rasanya masa ni... sebab hasben kata rasa macam hangus! hahaha... memang ler... yang ni depa pakai dark coklat... tak berapa manis...

ada 2 lagi perisa lain... yang tu manis ler... tapi tah... kenan yang dark coklat ni jugak... hehe


Ini kalau mak aku yang tengok ni.... kompem kompem ler dia suka... cecantik ngko! tapi tu la.... mahal nau untuk golongan macam aku ni... sepokok je RM 25.00

tapi memang cantik ler.... yang putih hujung tu.... memang sesuai letak kat dapur aku tu... haha


 tu hari pertama tu... 2 nd round aku pi masa last day.... sama gak tujuan tu... nak beli susu segar tu jugak kalau ada...

tapi takdo dah kek tempat veterinar tu... yang ado kek gerai luar tu haaa... hargo pon lain dah... mahal sikit... maleh la...


kali ni jalan sesaje je... takdo nak memboli dah... susu segar pon tak jadi diboli... hargo dah lain... kita tengok2 yo lah...

abang2 Amie tanye aku... haiwan apa tu mak?

tu soklan Opal tu... semua menda termasuk serangga dia gelar haiwan... de sekali tu sampai orang ingatkan kitorang ni orang luar dari nogori semilan nih... dek perkataan haiwan tu lah sobab ehh...

tu dhab namo ehh...

dhab tu ape mak?

alahai... camno nak ceghito kek Payel nih? errmmm... hahh...

tuuu.... biawak!

OOooooooooooooooo.... biawak!

tanda dia paham... hehe


panas terik weihhh.... berpeluh ketiak ni... tapi ramai je orang... ramai je yang memborong pokok2 yang ada tu...

masa ni 1st time dengar nama.... kelapa mataq!

buah dia... fuiiyyoooo.... melayut ke tanah... ehhh... pokok nya rendang je... sama macam pokok kelapa mawar tu...


gambar random je ni... sambil jalan... snap snap je... haha...


arnab yang stress!!

kesian aku tengok si putih ni... kudut je dia kat situ... de sekor lagi... pon sama macam ni... diam je duduk kat sudut kandang tu... 

orang punya la ramai kat dalam tu... nak masuk lam kandang ni kena bayo 4 hinggit sorang... dok ler ngan arnab tu berapa lama ngko nak...

nak bagi makan pon boleh...

tapi aku tengok, arnab ni pun dah tak lalu nak makan... orang hulur pon, dia diam je kat situ... cian ngko cik Nab!


hahh... Opal rupanya... random snap lagi... aku ingat dela gambo arnab dalam ni... hahaha...


dah ler Amie.... jom ler!

panas nih... 


tu je la yang menarik untuk budak2.... dhab tadi... arnab yang stress tu... last sekali....

ye... tu dia... Nemo nemo nemo... En. Dory... Cik Dory... dan seketul kuda laut.... tu pun kuda laut tu tengah sedap tidur...

bawah akuarium ni ada anak penyu... yang awal2nya aku cakap kura - kura.... hahaha... 2 kali pandang baru perasan, tu penyu sebenarnya.... hape lahh...

hahh... tu je lah.... tak best cam dulu... sebab takdo pameran lembu dan kambing hidup cam dulu... masa MAHA dulu ade la gak diorang bertanding lembu kambing tu ikut baka...

kali ni takdo.... bosan lah... tak dapat nak tunjuk kat anak2...

kita tengok kat kampung je lah anak2 ye.... 



1 ulasan:

luqman zakaria berkata...

panas panas pon tetap ramai jgk orang kn.