Ahad, 16 Oktober 2016

Cempedak goreng

Gigih buat entry sambil tengok Gegar Vaganza ni haaa... Intan Sarafina tengah nynayi.... lagu hit dia dedulu tu... masa tu heboh orang dok kata suara dia sama macam Dato' Siti... Tapi malam ni takde pulak keluar suara ala ala Dato' Siti tu... ok la tu... 


Hah... meh cerita pasal cempedak ni...

semalam ayah datang semata - mata nak hantarkan cempedak ni... 3 ketul.... sorang seketul... untuk Cik Jijah ngan Cik Guyu skali...

so semalam semuo ehh berkumpul kat rumah aku... semalam jugak aku dah goreng separuh untuk ayah... dah alang - alang ayah de tu... masak ler terus... makan sama sama cempedak goreng tu ngan ayah... meriah sikit...

cik Jijah n hasben dia pon dapat gak makan... samo lah ngan cik Guyu... makan ramai2... panas2... syiokk ooo...


kualiti gambo... hancusss.... lantak lah... hari ni goreng lagi... hasben request... semalam dia jamah sikit je... tu yang laju je ke dapur tu... hehe... sementara aku 'kerja' kan cempedak ni, hasben bawak anak2 jalan potang... 


yang kat tangan aku tu aku panggil jerami... fav aku ni... isi cempedak tu kadang aku tak usik pon... leka korek jerami ni je... pehtu ngap masuk mulut... sedap!


dah selesai korek dah... cempedak yang separuh tu, aku potong lagi separuh... tetap dapat penuh semangkuk camni... 4 orang makan lepas ni... banyak!!

separuh yang tinggal tu... esok lah pulak... dah le makan berdua je... anak2 tak pandai makan lagi cempedak goreng ni... diajak makan, diorang pandang lalu je... cerghhh...


tu dah standby nak menggoreng... tunggu minyak dalam kuali tu betul betul panas dulu... bancuhan tepung tu... simple je...

tepung gandum...

dengan 

garam - secubit...


bancuh je ngan air sejuk... aku tak letak tepung beras... tepung jagung pun tak letak... pasal takdo stok kek ghumah...


rangup ke? ehhh... ape tak rangup plak? rangup je... makan panas panas memang sedap... meletopsss gitu....


gambo memang tak fotogenik langsung.... asal boleh je lah... sekian cerita cempedak goreng aku ni...

daaaa....


1 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Cempedaknya nampak macam nangka pulak... :)