Selasa, 20 September 2016

Raya haji, macam macam yang sakit...

Dah lama cuti... bila start keje tu... ramai je yang tanya...

'raya hari tu pi mana?'


'camne raya?'



'waaaa... untung la cuti raya lama lama...'



'syoik la... cuti hari tu raya sakan...'



Walhal... hakikatnya... huhuhu.... ni dia aku nak cerita...

Memang ler aku cuti lama... asal ehh nak cuti sampai rabu minggu raya korban tu gak... khamis tu rasa meronta ronta nak kerja tau... hahaha... poyo! padahal dalam hati tu sebenornya berbolak balik tu.. betul ke nak keje ni? malas pon hade nih... nak keje ke tak? nak kojo ko tak? kannnnn.... gitu ler kekdahnya...

hari mantai

masa ni tengah tengok tengok kan Amie... kalau tak, dia masuk tengah tengah tu... mengacau abang3 ehh main badminton... takut je kena tepek kat reket tu sedasss... ado plak yang lobam kang! haaa. naya!

riuh rendah budak2 ni main badminton... macam nak gaduh pon ade gak... aku layan ler gak sekejap... sebelum Amie datang, peluk sebelah kaki aku kuat2.... ish... ish... ish... sebelum mak dan anak ni tergolek berdua kat tepi tu, baik aku berenti....

semalamnya, beg susu Amie tertinggal kat pejabat... hari mantai ni... gigi pulak laaaaaaa yang sakit!

tergigit daging liat... dah tu, tau gigi sakit... makan lagi! lagi la menjadi jadi sakit tu... oihhh... ngilu... berdenyut2 gigi ni... biasanya sakit kejap je... kali ni.... buat la ape pon... tak hilang pon sakit tu... berus gigi dah.... floss gigi pon dah... taaaak hilang ngko! saaakit!

sampai rumah mak, mak pulak tak sihat... 😓


demam... muntah muntah...kepala rasa berputar - putar... kata mak... pagi tu mak dah pi klinik... kena cucuk katanya... tak tau la sakit sebab apa... tekanan darah ok... tu kata doktor kat mak... mak plak cakap kat aku... alahai... sian mak.

tapi pagi raya haji tu, mak ok dah... aku je yang tak ok lagi... telan actifast pon tak selosai masalah... sakitnya ya Allah!!

oiiihhh... lama dah tak sakit cenggini.... kali ni lagi teruk rasanya.... bengkak pipi aku!


nampak... gambo pon sipi sipi je... yang bengkak tu sorok tepi... bahahaaa... ni baru pas tengok hasben berlalu menuju ke balai Pilah... bagi tujuanmembantu mereka di sana melapah lembu... hahaha...

mak suruh pi klinik je... cabut je long! dari ko simpan gigi tu... ko je yang menderita!

perghh... ayat mak!... tapi memang sakit giler lah kali ni.... naik ke kepala sakit ehh... tu yang tersembam je sepanjang hari... time hilang sakit, aku jengah gak mak buat keje kat dapur.. tolong2 mak... mak pun baru nak elok tu... time sakit.... tersemban balik kat ruang tamu... tenyeh2 je pipi tu dengan bantal... kononnya nak ilangkan sakit le gitu... haghammmm....

nak pi klinik time cuti umum ni... alahai... ado ko klinik yang buka time2 ni? terkenang pulak, poket pon tengah 'sakit' nih.... huhuhu... nangis!!

cerghh.... semuo ehhh serbo sakit niiiihhh....


gambo ehsan dari hasben... tu dah siap melapah dah tu... ingat nak minta dia balik cepat, beli kan panadol actifast lagi... rupanya, ado lagi tempat yang mintak tolong dia lapahkan lembu korban. redha je lah tunggu dia balik...

tu pon dia cakap... 'tak elok makan panadol actifast ni bebanyak...'

nak buek camno.... sakit uiikk... bukan sikit2... tak leh lolap tau... last2 tanye kat cik Jijah pasal ubat susut bengkak... menonjol benar bengkak ehh...

dah malam baru hasben balik, bawak skali ubat susut bengkak papain tu dengan pain killer... beli kat Alpro Bahau tu...


macam macam ada kan? tapi semua tu aku mampu tengok je... time hilang sakit, baru dapat makan... seco'et... ketupat segera dengan sup tulang mak je... daging kat tulang tu... mashaallah... lembut giler!

sesuai sangat kat aku yang tengah sakit gigi tahap gaban ni... memang lembut! mudah hadam gitu! hehehe... tu je lah.

petang raya korban tu, cadangan asal nak pi rumah ayah pulak. tido sana... tapi sebab gigi dah cedera tu kan... aku stay kat rumah mak. nekad, esok ( selasa - hari kerja dah tu ) nak pi cabut gigi ni... sakit dah sampai ke urat kepala... tak tahan oiii...

kebetulan klinik Gan tu dekat sikit dengan rumah mak, tu yang tak jadi balik rumah ayah malam tu...


selasa tu... aku telan ubat tahan sakit dengan susut bengkak 2-3 jam sebelum pi cabut... 2 hari dah menahan azab... cabut je lah... bak kata mak aku...


sakit tak cabut gigi?

perghh... tak cabut lagi sakit! baik cabut je... doktor otai tu memang terer.... 2 kali dah aku datang klinik ni... stakat cucuk bius tu... alah... cam kena gigi semut je... sebab dia just cucuk kat kulit gugi tu je... tak kena pon gusi... tu yang tak sakit sangat... time cabut lagi la tak sakit. tapi sebab gigi aku dah 2 hari sakit, doktor tu gitau awal2 sebelum cabut...

'sebab gigi you dah 2 hari sakit, ni bila kita cabut... you akan rasa sakit sikit... kalau sakit nanti, you angkat tangan... so saya stop...'

tak sakit, tapi lebih pada rasa ngiluuuuuu sangat! gusi yang bengkak tu.... makan masa nak susut...

balik rumah ayah malam tu lepas cabut gigi, mampu masak ala kadar je... nak makan pon tertelan telan darah lagi... lambat plak kering darah tu... terpaksa gak ler telan ubat yang doktor tu bagi... owhh... kos cabut gigi  dengan ubat 2 jenis... RM 40.00.

memang aku tak masak rendang kali ni.... langsung tak... biasa kalau balik kampung, aku masak ler jugak rendang... tapi kali ni sebabkan gigi punya hal... aku banyak melepet je... makan pon tak berapa nak hadam...



rabu pagi dah balik Seremban, sebab petang tu Opal ada temujanji kat Klinik Pakar Gigi HTJ Seremban...

Khamis tu... aku EL... bengkak tak susut lagi... gusi pon sakit lagi...


hahhh... kali ni aku tak lupa sekodeng koko ayah... kot de yang dah masak, boleh ler bawak balik... lamaaaaa orang tu mintak... tapi sori la wie.... koko ehh ado... tapi bolum masak.... mudo mudo lae semuo ehh... lum ado joki kau lagi Wie.... sabar je lah ekk...


itu la kisahnya yang aku cuti lelama tu... takdenye nak berjalan makan angin ke ape... banyak melepet kat rumah je... menahan rasa 'best'nya sakit gigi... huhuhuuuu....




3 ulasan:

mechanika berkata...

Świetny blog! Mega mega!

Seri nian berkata...

Boleh ke walkin ke htj utk cabut gigi

blasahje berkata...

Seri nian : tak pasti la. Sebab selalunya sy lebih suka cabut kat klinik swasta. X banyak citer sebab kita bayar.