Rabu, 13 Julai 2016

Tak dapat cuti raya tahun ni

' Tak dapat cuti raya tahun ni...'

tu la whatsapp hasben pepagi lepas masuk kerja hari tu... apa diaaaa?? 😱😱😱

tak cuti?

hahaha... drama dah tu kan? tak payah drama sangat lah... sebab awal2 lagi memang dah tau dah... bukan tak biasa, laki kena kerja time2 raya... 


2 hari sebelum raya tu, lepas je hasben habis kerja... kitorang terus gerak balik kampung. tahun ni nak tak nak, kena jugak ler hasben bawak RXZ nya tu balik kampung.

kena lah aku drive sendiri... ngan anak2 lerr... dan segala macam beg dalam keta tu...

tahun lepas tak jadi nak bawak RXZ tu... tapi tahun ni tak leh nak elak... lebih2 lagi minyak naik ngam sebelum raya... hebat betul!


motor tu hasben parked kat rumah mak abah dia... nanti nak pi kerja, baru ler bawak motor tu... kereta plak parked kat situ....

jimat masa... jimat minyak.. jalan Pilah ke Seremban tu kan ke selalu jammed time2 cuti camni... kalau pakai kereta kang, kena kluar awal... kalau tak kang, sangkut!

kalau tak sangkut pon, mengesot ngesot... jap jap brek... jap jap brek.... kalau dah macam tu, kan ker lagi cepat minyak susut... camno nak jimat kalau dah camtu?


kipas besi tu... best wooo!

de duit lebih nanti nanti, ingat nak sambar satu... tengok kat kedai hari tu de la dalam RM 200 plus plus... tapi hasben lak berkenan ngan kipar air tu... 

hari mantai tu kan... ya ampun! panasnyaaaaa... lain macam lah!

hasben keje siang tu... so aku ler ngadap anak2 layan kerenah diorang... adeiihh... dah rasa macam budak2 plak... tengok Amie teguk air tu... ya rabbi... tekak ni macam terjerit2 je nak minum sama... puasa oiiii...............

yang abang2 Amie lagi lah... kejap2 kang masuk bilik air... mandi... jap lagi kang... mandi lagi... ehh... ehh... bebudak ni...

mandi ke apa tu?!! asyik kluar masuk bilik air je dari tadi.....

mandi mak!!!!

batal pose korang kang!

dah hujung2 nak berbuka tu plak kisahnya... puas ler kitorang tunggu azan... ni semua dah ngadap makanan dah ni...

Payel dah merengek tak tahan... mak, lambat lagi ke nak berbuka ni?

aloloh... tak sampai 10 minit lagi nak berbuka masa tu baru dia merengek camtu... selama hari ni takde plak dia macam tu... hehe

tunggu punya tunggu, tah bila nak azan ni? kalau ikut jam memang dah boleh buka tapi nape tak azan lagi orang surau ni?

nasib ler cik Guyu jengah kat pintu dapur tu... sayup2 dengar azan masjid... dah nak habih azan dah.... cerghhh... sian Payel... selalunya azan surau ni ado dilaungkan. terang dan jelas sebab dekat je ngan rumah... masjid tu jauh gak ler.... haduiihhh... sabar je lah!


lepas berbuka tu, pak ngah dan pak lang bebudak datang rumah... nak main mercun ngan bunga api... suka lah Opal ngan Payel... diorang memang tunggu je orang pelawa.. nak harap kat aku, tak dapat der... baik aku beli makanan je... lagi bagus!

tu wife masing2 tengah sakan berpantang ler tu... nasib ler jugak rumah mak tak jauh dari rumah ayah ni... nak main mercun kat rumah mak kang... melalak plak dak2 kecik tu, kan?!

tu yang masing2 lari balik rumah ayah... hah... main ler mercun ngan bunga api tu pepuas... aku tengok kan je... perati kan yang kecik tu.... sama sibuk nak tengok abang2nya main....


cakkk...!!

tu air tangan aku semua tu.... sambal kacang.... rendang ayam... redang daging pedas! dua2 rendang tu rendang nogori.... 

cik Guyu buat gak rendang... rendang Johor!

tiap2 tahun gitu ler... mesti nak kena ada 2 jenis rendang ni.... sambal kacang tu akhirnya mendapat pujian dari hasben... yeeehaaaa! hew hew... kembang idong! kih3

tahun2 lepas asyik kena kritik, tahun ni akhirnya dapat gak pujian... hahaha.... licin kuah kacang aku!


ketupat ni untuk kitorang je... sebab ayah sorang je anyam... agak ehh malas nak tunggu kitorang... sampai je umah ayah, dah siap dah selonggok dalam bakul tu... tu yang tak banyak tu... untuk balas juadah jiran, ayah masak ketupat segera...


juadah dari jiran tetangga... paling aku suka bila diorang hantar kuah lodeh... makan ngan ketupat... tuang sambal kacang... perghh... dappp! cuma takde telur rebus je... takpe.. boleh je tu kan?

macam2 ado tu haa... kari ayam... sayur lodeh kering, gulai lodeh.. sambal kacang.... tak terusik roti john kat tepi meja tu... hehehe


budak sorang ni, time2 malam raya ni dok cari maggiiii jugak... maggi tomyam royale plak tu... ehh.. ehh.. ehh... ngadap ler dia dua beradik ngan Payel kat dapur tu... Amie je tak join.. leka dok main2 je...


dapat gak aku siapkan juadah tu awal.... tapi tetap tak dapat tidur awal... leka dok menggosok baju sampai 3 pagi... sambil2 tunggu kan cik Guyu... daging rendangnya lum empuk!



1 ulasan:

amira faqihah berkata...

waah sampai dua rendang,,jrg rasa rendang daging