Isnin, 20 Jun 2016

Gegata lagi

Sebut pasal gegata ni, si sulung tu dulu pernah kena sekali. teruk gak masa tu... seminggu gak ler dia ngadap baru elok... macam2 cara jugak aku buat semata - mata nak ubatkan miang dan bisa gegata tu...

sebelum tu aku pernah je mendapat gegata ni... so aku paham bila anak terpaksa ngadap perkara yang sama... oihhh... gatal oiiii.... miang bisa... amboiii... lengkap tu... segala rasa ada... mula - mula menggaru... bila dah tak daya nak garu ( sebab dah pedih! ), tenyeh plak ngan sikat coklat tu... uiiihhh... best! 

kisah opal aku ada up entry tu kat sini ----> Gegata... Penawarnya?


Pemilik mata bulat ni hari tu kesian sangat... tah macam mana tah, boleh pulak dia kena gegata... habis bintat2 1 badan...

masa mula - mula dia kena tu, aku ingatkan kena gigit nyamuk... so petang tu sebelum keluar cari bahan berbuka, aku siap sembur dalam rumah tu ngan sparay nyamuk tu...

merata - rata ngkooooo !

kat muka tu de seketul bintat... kecik je asalnya... comel je... macam tuan badan... hehehe... tapi lepas tuuuuuu...... hah ngko! beso beso.... merebak rebak.... tu jadi time dah berbuka tu...

kan dulu aku rawat Opal ngan daun bonglai... memalam camtu mane la aku nak cari bonglai... teringat kat pejabat de taman herba... senior kat ofis de cakap situ de pokok bonglai...

so pagi isnin tu aku anta dulu Faiq kat pengasuh... time tu hujan pulak... aku redah je lah dok kat taman herba tu mencari pokok bonglai...


gigih tau... ngan takde payung... skrin handphone plak pantang kena titis kat hujan... jap2 kang 'dia' lari ke page lain... ishh... ish... ish...

tu yang blur2 gambo aku snap tu... 😂


seingat aku pokok bonglai ni tak ler gemuk2 macam dua pokok tu... confiused jap masa ni.... tapi kat hati kata yang kiri tu bonglai... sebab ciri2 yang ada kat pokok tu hammmmmpir sama... tekstur daun je yang lain... yang ni agak licin... yang dulu tu aku seingat aku, daun ehh agak kesat... de la rasa tak suka nak pegang daun tu...

call pengasuh, katanya bintat2 ehh makin banyak!

asyik merengek tak boleh nak tidur... siap mintak tolong garukan sama mana2 yang gatal tu... kesiannya!!!

hari tu aku amik half day trus... petang tu aku bawak jugak dia pi klinik... no injection allowed untuk baby macam Faiq... doktor kata tak bagus sebab dia kecik lagi...

doktor just bagi ubat sapu je... nak kurangkan gatal2 tu... ubat minum untuk legakan gatal2 pon doktor tak bagi... juga tak elok untuk Faiq...

so tawakal je lah... balik dari klinik tu, aku layurkan jugak daun yang aku amik kat ofis tu tadi... lepas tu tenyeh kat badan Faiq... tenyeh sampai daun tu hancur...


minyak zaitun ni pun sama aku sapu2 kat badan mana yang berbintat tu... orang kata jangan mandi kalau kena gegata ni... tapi aku mandikan jugak... lagi elok sebenarnya sebab bila dah berpeluh - peluh menahan gatal tu, makin miang tau badan... so elok mandi..

macam Faiq... lepas mandi, aku tenyeh ngan daun bonglai tu lagi... pakai sampai daun jadi betul2 kering... takpe! pakai ulang ulang daun tu... boleh!

bila dah selesai tu baru dia boleh tido lena... tak merengek bagai... takde nak garu2 sakan dah...

al-hamdulillah... hari ke-3, dah takde bintik2 baru yang timbul... legaaaaaa...



opal seminggu hadap... Faiq just 3 hari je... syukur tu memang dah tentulah...

tapi kalau ada yang tanya mana nak dapatkan daun bonglai ni,  percayalah... aku pon tengah cari gak kot mana2 de jual pokok ni... elok je tanam kat rumah pokok2 herba macam ni...

yang kat ofis tu cuma de 2 pohon je.... tak sampai hati nak amik bawak balik rumah... harap2 pokok tu terus hidup ler...









Tiada ulasan: