Khamis, 14 Januari 2016

Gigi kekal anak terbelah hingga ke akar

Budak budak ni kan bila kita larang lagi dia lupa larangan kita tu. Bila dah main tu, kemain lagi seronok... pesanan mak ni kadang macam curah air kat daun keladi... haa... lebih kurang macam tu la...

gitu la Opal dengan Payel...

kalau tak, takde lah terjadi kejadian gigi terbelah dua semasa bermain..

aku baru pas amik budak budak bertuah ni dari rumah pengasuh petang tu. ohh... kejadian ni berlaku selang sehari lepas kes tayar kereta aku bocor tu.

a'ah... masa cuti sekolah hari tu. hari rabu petang... dek seronok sangat bergurau si dua beradik ni, tu yang ter'eksiden' tu...



dahhh... nampak tu? gigi dopan plak tu! udah ler gigi tu yang paling besar. kot senyum, memang nampak penuh lah... ini dah sumpik... jatuh berlago dengan jenang pintu bilik tido tu haa..


seketul patah... tah mano tah lerai ehh... pueh [puas] la cari serpihan yang patah tu. tak jumpo heihh..!

yg seketul lagi tu haaa... dah terbolah (terbelah) duo!  berdarah la kojap... lepas cuci darah tu berhenti. nasib baik! tapi... goyah ler gigi tu... aduhaiii!!

masa tu hasben takde kat rumah plak tu. so... aku amik le gambo. nak wassap..! elok je aku nak amik, dua beradik tu dah meraung menangis... pulak dahhh...!

kenapa?

jangan cakap kat abah! nanti abah marah!

hahahaaa... budak2 ni memang seriau ngan abah ehh... cer ngan omak ehh ni... marah la camno pon... lagi diorang suka dengar aku ni meleter... adeihh...

ikut kan hati, pas kejadian tu memang nak je aku marah... tapi mende dah jadi kan? kesian pulak... malam tu Opal makan roti je. takut nak makan nasi sebab takut gigi yang goyah tu luruh plak...

so... ini pesanan aku. [ lepas kejadian tu memang tak terpikir pasal ni ]...


if... kejadian seumpama kisah di atas berlaku kat anak2 anda sekelian... sila segera hantar anak ke klinik yang berhampiran... if kejadian tu berlaku selepas waktu pejabat... sila bawak anak korang tu terus ke emergency di hospital besar...!

jangan jadi macam aku... esoknya baru bawak pi klinik. pasal petang tu tak terpikir nak bawak dia ke emergency... dalam kepala ni dok fikir, klinik pergigian gomen tu dah tutup sebab masa tu dah pukul 6 lebih. tak tau pun boleh pi ke emergency terus!

so... pi cepat jangan tunggu la hooo!




1 ulasan:

Eintan Nurfuzie berkata...

cik en x pernah jd cmni mas akecik.. tp paling tkut cabut gigi