Jumaat, 9 Januari 2015

Mak ngan kisah eksidennya.........

Yupp..... eksiden....

3 kali pulak tu.... tapi dalam keadaan yang berbeza.... 2 kejadian berlaku masa aku tengah tunggu hari nak bersalin hari tu.... 1 lagi terjadi baru2 ni.... masa aku dalam pantang ( erti kata lain.... masih dalam hari )

semua tu jadi hujung tahun lepas.... tahun 2014..............




kejadian pertama :

bila adik aku wasap........ katanya, ' long.... mak patah kaki....... jatuh bilik air! '

tu pun jadi masa aku tengah tunggu hari... tengah sakit tang sana... sakit tang sini... ngan laki aku asyik dihantar bertugas ke luar daerah...

ngko syam!!! maklumat tak tepat langsung... boleh tak sampaikan maklumat tu betul2.....???

mak retak tulang ibu jari kaki tu....... bukan le patah kaki.... jauh betul bunyi nye.....!

dan...

bukan le mak jatuh bilik air............. tapi sebab mak panjat kerusi... masa nak amik barang..... see.!!!

beza tak maklumat tu?

aku dah le tengah tunggu hari... ngko sampaikan maklumat cenggitu... cerr la bayangkan pe perasaan aku masa tu.......

al-hamdulillah.... mak tak ape2......




kejadian kedua :

mak eksiden kereta..... jamah bontot keta orang... terjadi kat Jalan Tampin - Bahau tu..... teruk jugak ler kereta... tapi al-hamdulillah... mak tak ape2.... kereta je lah.... terpaksa tahan kat bengkel..........

itu ler mak.... mane boleh duduk diam.... sihat sikit je, dia dah keluar rumah.. ade je kejenye....



kejadian ke-3........

'long.... tangan mak terpotong dengan parang..!!'

wassap yang aku dapat masa tengah tunggu hari... minggu lepas... hari ni pun aku belum lepas hari lagi.. masih berpantang lagi..... ( masih berbaki 3 hari lagi.... )

terbayang le jugak... terpotong tu camne kan? camne leh kena? masa tengah berkebun ke?

tu adik aku le yg wassap tu.... angah plak wassap........ ' seinci lagi nak kena nadi long...!! '

hahh...??

'mak kena pisau... masa rewang kat rumah kawan mak... tengah sembang2... mak siang le ayam... tak perasan mata pisau tu menghala ke atas.... mak pun ketuk le ngan tangan cam biasa.... tau2 darah dah memancut je..............'

astaghfirullah..... tak pasal2 je..... betul kata angah... seinci dari nadi..... 6 jahitan.....

lepas kena tu kawan mak le yang anta ke hospital.....

' diorang cucuk bius 4 jarum kat tempat yang dah terbelah tu... meleleh - leleh je darah tu long..... sakitnya.... diorang jirus plak ngan ubat kuning tu camtu je kat tangan mak.... pedihnya..! '

gitu citer mak.............

lepas dah kebas tu baru diorang jahit.....................

ngeri dengor citer mak... terbayang - bayang camne tangan mak diorang 'kerjakan' dalam keadaan camtu....................... aduhaii.................... iskkk.....


Cerghhh...tgh pantang, cenggini pun nmpak sedap...



1 ulasan:

Roziah Muhammad Nor berkata...

Ya Allah ngeri je bila sebut darah nih. Semoga mak awak tak apa2.