Isnin, 26 Ogos 2013

tukar lagi.

Ni boleh dikatakan sbg. kesinambungan cerita ray... beh a.k.a rebeh...!

Boleh sgt. pasal... kisahnye hampir sama. cuma kali ni hasben aku tak tanye dah. dia cume tunjuk je.


tak sempat nak lilit pakai tape hitam.  : (


org pompuan kalau gi workshop sti kena pau!

penah dgr statement tu sebelum nih.. maklum le.. pompuan... pe kami tau..?! anto repair... peh tu bayo.. tu je la yg kami tau...

aku pon tak le rajin benau ke sini, tapi sebab dah gian nau nak bawak motor tu... dah alang2 dekat ngan tempat keje, aku singgah jugak lerr... dalam hati tau dah, 'kena pau jugak le ni kang...!'

apek yg mencangkung tu cakap, " signal ORI RM 70.00..."

Kan???!!!! betul tak? hasben aku kata ri tu yg Ori cume RM 60 je... tak sampai sebulan tuuu... takkan dah naik sampai 10 hinggit seketul!

campur mentol lampu depan dia dapat RM 65.00. kalau nak ikutkan mentol tu je dah RM 8.00...


sumber gambar : 

seketui ni diorg mau caj aku sampai 70?? hapeee.....!

sib aku tau... dapat le kurang. tu pun rugi gak 2- 3 hinggit.

balik tu aku mintak balik lampu asal mekanik tu dah siap siman dalam tool box dia dah...

manyak chantik... bak sini balik! lampu tu elok lagi. tangkai dia je yg reput.


baru2 ni aku gi umah kak ipar kat Batu Cave lalu ternampak le ini... motor yg sama

Yamaha Nouvo LC juga... tapi perasan tak? tuuu

lampu signalnya... dia dah convert ngan signal scooter lain. lagi senang katanya...


 ok tak? cenonet je. ^__^

tu la dia... kalau nak tau Yamaha Nouvo LC ni semua ok... tang lampu signal belakang tu je yg tak ok! tangkai ehh mudah reput!

tu je yg kureng! *0*

Sabtu, 24 Ogos 2013

Surat yg ku tunggu sampai jua...

Berzaman rasanye menunggu surat sekolah tu. Lepas raye baru dapat. 

Al-hamdulillah... lega la sikit kat hati. 

Mana taknye, de kawan seopis dalam lama dah buat pengesahan kat skolah yg dia pohon. Kita ni dok terkial - kial lagi menunggu suratnye...

Ahkak kerani tu kata, 

" nanti de 1 lagi surat sampai, dlm bulan 10 atau 11. tunggu je lah surat tu ye..."

iyolah kak... tapi de 1 la yg aku kureng berkenan sikit. ni dah 2 kali dah aku tengok. brader tu yaaa rabbi...

ahkak kerani tu sebelum jawab sti nak refer kat brader tu dulu. nampak sgt tu keje brader tu kan? ahkak tu sti cuma tolong2 je kan? kan kak kan???

meja brader tu dekat jekk ngan kaunter tempat aku berdiri tu, tapi... huiihhh... nampak cam maleh bona lak ai nak bangun dari kerusi tu. ahkak tu la yg rajin bangun dari meja dia layan aku nihh... padahal meja ahkak tu belakang dari meja dia.

timo kasih kak... 


bunyi cam aku dah membebel dah ni. ni 1 lagi... aku rasa Lui Muda ke Lui Timur tu jauh gak la... gigih tul bebudak ni tak pakai helmet...

dik... mato tu akak nampak cam dah podih2 sgt kan?? kalau pakai helmet mungkin mato tu takdo la siksa naaa kann??? mano helmet ehhh???

Jumaat, 23 Ogos 2013

Rezeki sekejap...


Raye hari tu cemas sekejap bile dapat tau kawan pada ipar aku di SAMUN...!

Habih ngan laptop, duit hasil jualan tudung de la dalam RM300 camtu... handphone samsung... semua diorg kebas.

Tinggal henpon chokiaaa je depa tak hamik. Tu yg dia leh gitau kitorang tu...

Samun bersenjata ngko!!

Mujur ler dia tak diapa - apa kan...

Udah ler mak aku baru je bagi kawan tu duit. Kitorg de singgah jap kedai tu sebelum kejadian. 

De la mak aku beli tudung sehelai kat situ... Ngan duit2 tu semua diorg kebas. 3 org, badan tegap2 sihat gitu katanya...

Sempat pegang kejap je lah... nak buat camne, bukan rezeki dia.

Tergamam gak la jap lepas dgar berita tu... rasa bersyukur sangat sebab kejadian tu berlaku lepas kitorg tinggalkan kedai tu...

ko byg kan ler... sebelum tu anak2 aku kemain riang gembiranya berlarian dlm kedai tu, emaknye nih punye lah berrangan posing sakan... 

Tu lah... nak beraya tu kena lah beringat - ingat gak... kita tak tau ape yg akan berlaku. Keluar rumah tu, mohon la doa byk2... supaya keselamatan kita sentiasa dilindungi Allah... insha-Allah, perjalan kita selamat.





Rabu, 21 Ogos 2013

Tile dapur pecah berderai jua akhirnya

Tamm taraaaa...


Ini ketika pemasangan sedang dibuat. Mereka berdua saje... macam yg aku cakap... aku nak kabinet tu kaler merah!

" kak, kitorang tak kisah... tapi kang rghayo cino plak.. merah yoo kang, tak cantik kak!"

haaa... gitu ehh? 

gini la, akak tak kisah, yg penting nak gak kaler merah tu... design pun aku serah je kat diorg. 

Teringin gak nak tengok tahap ke-kreatif-an diorg... kann???

Aku memang takde idea. aku tak amik 3G. aku sekadar amik ikut kemampuan diri. Dan hasilnya.... memang memauskan hati.

perasan tak kat table top tu de sletip putih byk2 tu?

brader tu terpaksa tampal sebab takut tile tepi tu gugur. Memang tile tu tak lekat kuat pun. Dah terkopek sikit.

Hasben tak sempat tengok masa pekerja indon tu wat. Tau2 dah siap je. FYI, table top tu indon yg buat. bukan brader 2 org tu. diorg cuma wat kabinet jek. 


Raya ke-5, tak tahan dah... tile tepi tu berderai gak akhirnya... sekeping je, kat atas drower tu. tapi budak indon ( ni sepupu pada indon yg mula2 pasang tile tu ) tu kopek sampai hujung.

Dia ganti dgan tile yg kecik2. hew3... acik suko!!!

aku kan memang suka tile cenonet tu... dapat gak sudahnye!

walupun hasben de berkata - kata tatkala tile tu berderai, aku tak kisah.. sebab.... tile idaman tu milik ku jua... ha3.... 

pueh hati... heheeee

--------------------------

Yg penting... harga tak terlebih bajet asal... ^_^

ngam2 suiii.... 3k

Isnin, 19 Ogos 2013

Berangan kala kesiangan...


Haiihh.... bebudak bertuah ni...

Tak boleh lerr omakk ehh nak verrangan pose ala2 model... 

Mak ngah dio pon tumpang sekaki... chett.... ngaco!

si abg kate, " eleh mak ni.. kedekut! nak amik gambo sama pun tak leh..."

aku jawab, " tu bukan kedekut, tapi.... pengacau..." hew3...

aku kata jgn peluk, lagiiiii dia peluk.. nampak tuuuu....... gasak lerr...

posing je lebey, belinye... tak!

mak aku je beli tudung kat situ sehelai RM 45.00, tapi jap je tokey tu dapat pegang duit tu... kenape?

haaa...

gini.... ehemmm.... alah, next entry lah. 

Selamat Hari Rayeeee

Salam rayeeeee…!

Lama benau choootie nye yerr???

Alaaa... sekali sekali choootiiee lelama, tak salah kan?

Rehat lelama... jenjalan ziarah sedara mara... lama orkkk tak jumpe, masa nih la nak pi jengah2, tunjuk2 mukee... ^_^

macam aku, tahun pagi rayee ngan ank2 dan keluargeee jekk... hasben bertugas demi keselamatan negara... redhaa... ~_~'

tu pagi raye... 

esok2 tu dapat le gak rayee jenjalan ngan hasben... ok je... masak rendang - makan rendang - berak rendang... segalanya... hanya nama mu rendang, ketupat, kuih raya, bla... bla.. blaa...

sape jadi money collector?? 

me!!!! yeayyy..... 

demi anak2... miaahaahahaa... mak penuhkan tabung kamu nanti ya! 

inshaAllah... al-hamdulillah...

tapi kesian sama si kecik, lepas je berbuka the last day tu... malam nya membawak ke raya kedua tak habih cirit... kesian tengok!

Hari siang takde, malam je plak menjadi ciritnyee... makan dia ok, lebih2 lagi rendang... selagi ade, selagi tu la dia mau...

Sib baik tak muntah... puas pantau kadar ciritnye.. sama byk tak ngan yg dia makan? 

mujur le tidak...

along ( kak ipar ku ) bagi petua ni : sediakan fresh jus epal, bagi aje minum. Kalau masam, tambah gula sikit. Amalkan, nanti cirit tu berhenti sendiri...

tau tak ape hasilnya?

YA...  BERHASIL !!!

Dia tak tercirit - cirit lagi...  

Dapat le dia dan emaknye ni beraya dgan hati yg tenang riang gumbira.... 

al-hamdulillah..


selamat hari raya

------------------------------------------------------------------------------------
Dalam gembira, sedih juga tengok orang Islam di luar negara tu berbunuhan sesama agama... kenape lah sampai macam tu sekali...

semoga Malaysia kita sentiasa kekal aman... mudah - mudahan... inshaAllah...

Rabu, 7 Ogos 2013

Ray...beh.... a.k.a rebeh!

arghhh.... tidak!!!

gitu lerr rasanya masa en. hasben tanye.. 

" awak langgar ape sampai lampu signal skuter ni patah ni? "

patah??? oo tidak!!! bile pulak aku langgar mende sampai lampu tu patah... 

kebetulan masa disoal tanye tu aku bawak keta pi anta si abg ke klinik.

Puas le memikir... bile pulak aku hentam benda sampai lampu tu patah? 


hahh... cemas ya amat le sgt... bukan patah lerr,... bingkai lampu tu yg reput. dah pecah2...

pergghh... lega la sikit... aku siap lalu balik tempat semalamnya demi nak pastikan betul ke aku de langgar benda sampai lampu tu patah.. aku pikir lampunya dah tanggal terus...

kalau betul patah, mesti de sisa2 lampu berkecai kat jalan yg aku lalu tu kan...??

aku tengok2.. takde sisa!

rupanya... gitu... bingkainya dah reput habih!!


Ni signal sebelah... tinggal masa je tu nak rebeh camtu... sib lerr signal tu masih berfungsi... agak2 kalau tukar bingkai berapa ek??


hu3.... >_<... cedih tgok... cmane nih? nak gi keje ni cenggini?


Terpaksalah daku membawa 'cik putih' tu pi keje... tapi haaa... hamik ko!!!... jammed wooo...!

( gigih brader tu pasang 'bunting' raya )




petang tu, en.hasben anto 'cik scoot2' ni pi repair..

kata nak tukar bingkai je tadi kan? kan??? lampu elok lagi kan?..

tak dapek doooo!!

kena beli 1 set! tak kira la lampu tu elok lagi ke tak...

totap kono boli 1 set!

hargo 1 set, bingkai + lampu = RM 65.00

uiii makkk!!! besor tu pon mahal ye??

sebelah je la yg dapat tukar.... sebelah lagi???

pandai2 la aku lilit ngan tape hitam nanti...siap ko!!!





Selasa, 6 Ogos 2013

Surat sekolah..

Bulan2 sudah aku dah pi sekolah depan tu... tanye cikgu, bile diorg nak bagi surat sekolah si abg. tahu depan dia dah kena masuk darjah 1.

tahun lepas aku dah daftar dah... awal2 lagi  dah...

Depa kata bulan 7 ni surat tu akan diedarkan pada ibubapa yg dah mendaftar.. ok... bulan 7 ye?

Kebetulan, sebelum bulan 7 hari aku pindah.. alah.. tak jauh pun dari rumah kuartes tu... hari2 aku lalu, singgah jao tengok peti surat rumah tu.. tapi takde pun surat tu...

minggu ke tiga bulan 7 aku pi skolah tu balik.. udah lerr. .depa buat tak reti je masa aku sampai.. tercongok - congok le aku kat situ.. tak tau nak panggil sape.. lama baru de ahkak tu bangun mai kat aku.

brader yg jarak selangkau ngan kaunter tu buat muka toyer je.. hampeih betul!

depa kata surat lambat sampai... sebab depa baru pos..

Aiihhh....

masa aku dtg sekali bulan 3 hari tu, brader tu cakap surat sampai ke umah bulan 7.... yg mana satu ni? surat sampai bulan 7 ke.. atau surat diposkan bulan 7? bro... cakap biar jelas boleh tak?


akak kat opis ni de anak sebaya ngan si abg dah pi buat pengesahan dah.. dia dah dapat surat dah.... hadooiii... memain lah.. memang nak kena diorg nih...

yg mana 1 betul nih...???

Isnin, 5 Ogos 2013

Hujung puasa...


Tenung ape tu?


 eh.. tak nampak... abang pun sama minat tengok 'mende' yg sama... omak ehh jugak!!! sibuk je kan? hee


hoo... 'cewek' baju pink tu rupanyerr.. ha3... budak pompuan tu kemain senyum nya... lebar meleret je kat anak bongsu aku nih.. padan le dia tenung semcam..ha3... dia kurang gemar sikit ngan dak2 pompuan.. tapi cube kalau akak2 cun jelita dtg kat dia... huiihh... suka!


Aku tak berapa nak shopping sgt tahun ni... malas dong! hasben keroje... iskk..isk..isk...

Raye pertama pulak tu.. hu3... kalau korg lalu kat highway.. nampak de jentera merah kat tepi tol tu... mungkin dia de kat situ... standby di sana...


aku shopping utk budak2 bertuah ni aje... dah hujung2 baru rajin nak me-nyopping... tu pun si adik dah bising... mak... bile nak pi tesco!?

hamboihh... mak kome bukan duta Tesco.. hari2 nak pi shopping sana ehh...

kita tak pi tecso.. tapi kita pi Bahau... Kat Upwell tu.. yg dah jaman berjaman mak korang terjah...

Tahun sudah aku beli - belah kat bazar Ampangan tu, tapi tahun ni tukar.... Upwell je!


Budak bertuah yg sorang ni bikin hati mak nya tak tenteram nak shoppingkan baju utk si abg... kejap2 kang dia menyusup kat celah2 baju.. aduhaiiii.... peh tu wat diam... membara jiwa mak ko kerja kan!


Walaupun kena kerojerrr di pagi raya, tetap nak beli baju raya jugak.. kan!!

hari tu dah ushar 1 t-shirt tu... sekali pandang memang hati aku dah berkenan kalau en. hasben pakai. la ni dtg ingat nak beli.. tupp.. tupp... takdok dah..! habihh...!!!

alahaiii.......................... kempunan!

bukan baju hitam2 tu... tu gambar semata2.....


tengah tunggu sesi try test baju.. tetiba de bunyi kat dinding.. dahh.. ape kemende tu? cuak jap... ngam plak time si kecik ni amik gambo...

tak tau lah bunyi ape tu kan? lantak situ...

en.hasben dah dapat baju lain... dapat la sehelai.. aku tak beli. baju kurung tahun lepas melambak tak pakai... pakai sekali peh tu peram dalam almari sampai la ni... kita keje pakai uniform... takde nak pakai sgt baju2 tu... tu yg terperam lelama tu...

tahun ni pakai la balik semula... sib baik saiz tak lari...hik3....