Isnin, 18 Mac 2013

Tampoi vs Sentul

Ape perbezaan kedua2 nama tu?

Ya... mesti ramai yg boleh jawab.. pandai anak2 semua.. he3...

Tukar soklan pulak... 

Nyatakan persamaan utama antara kedua2 nama itu... hehee... macam soklah B.M plak.. dapat? tak dapat? dapat tak?!

okey... time's up!!

heheheeee................................

siapa dapat ???.. angkat.... ok.. jgan angkat ape2. takut ade bau yg tersebar.. heee.... 

Kenapa dua nama itu di gembar gembur kan? kenapa?.. ini jawapannya... kerana... kadang2 aku terkeliru dgan kedua2nya...

Betul.. Tampoi itu di Johor.. Sentul itu di K.L.... bukan.. bukan... bukan yg itu.. tapi ini...


ye.. inilah persamaan kedua2 nama itu... jawapannya adalah... sejenis BUAH - BUAHAN TEMPATAN...!

Baru2 ni aku beli lagi... sekilo a.k.a 1 kg = RM 7.00 kat tepi jalan nak ke Kuala Pilah tu.. buah tampoi

Saje nak perkenalkan pada hasben yg katanya tak pernah makan.. tengok isi pun tak pernah... ohhoo...

Korang pernah makan? cara makan senang sangat... nyonyot je!

*Beza Sentul dan Tampoi adalah... isi dalamnya...:

- isi buah sentul agak cam berbulu sikit... macam ber-kapas sikit... 

- isi buah tampoi plak agak licin sikit....

[ *disalin dari entry saya di sini : Balik kampung... jumpe rimau]

Sekian dari sayee... sesape yg teringin nak makan Tampoi... bleh turun ke Pilah.. Tanjong Ipoh.. sepanjang jalan tu... haa... sekilo.. 7 hinggit... kalau nak beli jagung pun de... 7 ketul 10 hinggit... besar2 lagik...

*****

Teka - teki :

1. Ape persamaan antara Rambai dan Tampoi ?

2. Ape bezanya antara... Duku dan Langsat..??

3. ape pula yang membezakan Kuinin dengan Mangga Harum Manis?

2 ulasan:

:: Mrs.Eady :: berkata...

er...baru tau buah ape nie..

Ameh Wahab berkata...

tampoi...sentul..manggis..lebih kurang same je spesis nye...hehehe..