Rabu, 24 Oktober 2012

Salesman

Situasinya begini.........

Dari suasana petang yg aman... ( kepala aku tak berapa aman time tu... agak semak serabut sikit. )... tgah2 syiok melepaskan penat lepas balik dari keje peh tu amik anak2... tetibe ....

" assalamualaikum...!!!!"

de la 2 - 3 kali sebab memula tu aku igt tamu jiran sebelah... tapi bile Opal dah panggil... kelam kabut aku capai tudung keje... aku jengah kat pintu grill umah yg terbuka luas... pintu pagar tu memang aku dah tutup awal2...

aku nampak... de sorang lelaki... ber t-shirt warna maroon... badan gempal... tinggi.... dia nampak je muka aku... terus dia tanye...

" owner keta kuning ni mane?!"

ngan takde adab tata susilanya terus tanya camtu... keta kuning yg dimaksudkan tu masa ketika itu berada di laman rumah aku... memang keta suami aku... cara org tu tanya menyebabkan aku rasa tersangat cuak!

risau lerr... tetibe je budak lelaki tu tanya straight camtu... ngan takde intro... bunyi macam keta tu de masalah besau! yg aku tau... keta tu dah takde hutang.... tapi bile tgok gaya budak tu... dah tentu la aku jadi cuak!

" kenapa?!"

sebab org yg tanye tu pon takde adab tata susila... pertanyaan aku pon bernada camtu la jugak ehh... harap maklum... muka budak tu cengehh... aku pon boleh buat muka cenggitu....

bile dah tengok aku cenggitu... budak lelaki tu cakap

" takde... keta ni takde masalah...."

Baru sopan sikit cakap... ade la nada rendah sikit. kalau memula tadi bunyi macam nak telan org jekk.... hamlau!

" habis tu kenapa?!"

aku tetap ngan ayat cengehh... dalam hati...risau gila babassss...

" suami akak ade?"

nada yg sepatutnya dia gunakan masa mula2 tapi tak. reti plak cakap sopan....!

" takde... belum balik keje... nape?!"

nada aku...still the same... ade haku kisah... hati rasa tak aman dah dari mula budak tu bercakap tadi...

" sy nak promote pasal keselamatan keta......bla2..."

Haaiiiihh...... tak berrrr-angin ngko dgar?! ayat pertanyaan dia yg memula tadi gayanya macam org keje tarik keta.... cam samseng! tapi last2.... tu tujuan dia..... bengang tak?!!

aku memang bengang... kalau nak jual barang... buat la cara nak jual barang.... tak payah la buat cara macam samseng! guna ayat biarlah beradab berbudi bahasa sikit... jgan la main hentam ikut dan jekk... 

ni baru 1 kisah salesman sengal camnih... de lagi... nanti aku citer... padan la org menyampah ngan salesman yg suka terjah2 umah org tak kira masa tu....