Selasa, 2 Oktober 2012

Opal... pelatnya dah kurang!

Al-hamdullillah... ko tau! dulu masa mula2 aku hantar dia ke PASTI tu... hati ni risau sgt! tapi memandangkan dia dah besar, aku fikir dah tiba masa utk dia learn something new...suasana pon should new, aku tawakal sgt2 pada Allah... 'harap2 cikgu2 paham ape yg si abang cakap!'

Sebabnya pelat dia masa tu pekat sgt! sesgt la pelatnye dia spai merisaukan aku sesgt. Aku tengok sepupu dia..anak2 jiran yg umur bwh dari dia...lancar je bile bercakap. takde la pelat seteruk si abang.. bayangkan la.. masa tu dia sebut susu pon dah bunyi..." Thu-thu.."

Aiihh... rasa macam lidah dia tu tebal nau...rasa na kikir je.. tapi rasa je la kan! buat betul2 kang kejam nau la plak aku nih...hee

Tu baru 1 sebutan... sampai kan de nurse tegur... masa tu umur si abang 2 tahun lebih.. katanya, " budak umur macam dia dah sepatutnya pandai cakap 2 - 3 patah ayat mudah!" haiihh... masa tu..Allah je la yg tau betapa risaunya hati aku mendengarnya! hampeiihh punya nurse! ehh... aku bercakap ngan anak aku tak pernah sengaja nak pelat2 tau!

Mujur la kengkawan kat pejabat ni dok pujuk, Diorg ckp, takpe... slow2..try je hantar masuk PASTI tu... insya-allah..kau akan nampak perubahan dia lepas beberapa bulan nanti. Dia bukan tak pandai...tapi masa dia belum tiba lagi nak pandai bercakap lancar macam budak2 lain... hooo... sejuk sikit hati ni!


Sekarang ni aku paham. Sejak Fa'el ade... ngko tau? Fa'el tu... umur baru 2 tahun dah lancar bercakap. Now umur dia dah nak dekat 3 tahun, makin petah dia bercakap... aiihh... skali lagi aku pening! sebab.. dia suka ulang setiap ayat yg aku cakap..Tak kira la time aku tak marah ke, time aku tengah marah ke....aaaadoooiiiyaiii..!

Pening kan? anak tak petah bercakap, aku risau...bile terlampau petah pon aku risau!.. tapi bile anak2 bercakap sesama diorg...gelihati la pulak..macam2 perkara tak disangka2 diorg cakap...

Contohnya macam semalam petang, aku kat dapur tgh siap2 nak masak ut k makn malam tetibe dgar Opal terjerit - jerit marahkan sape tah. Peh tu nangis2. rupanya mainan dia kena amik kat budak mane tah. Peh tu aku dgar dia cakap kat si adik, Fa'el

" bibi... tu...de org amik ben 10 Afal.. gi amik!"

Pandai tak? adik lak yg disuruhnya! padahal adik tu! dia kan abang! ape jawab si adik? gi ni ha..

" a..nak ( tak nak ) la...!!!! bibi takut..!!!!"

ha3... tergelak aku dgar dari dapur. Kelmarin, lepas balik dari kenduri, de la dapat bunga telur... ade la 2 beradik ni bersembang... hujung2 ayat si adik jawab

" Tollor ( telur ) kauuu!!"

Kih3... ape la bebudak nih... see... dah tak risau lagi. Pasal si adik sebenarnya dah membantu si abg bercakap lebih lancar. si abang pun dah makin terang bile bercakap walaupun ayatnya pendek2 je. Takpelah.. sekurang - kurangnya dia dah boleh bercakap..org pon dah boleh la paham ape yg dia cakap!

So... bile ade org yg jenis mulut tak 'berr-insuran' tu cuba nak kondem2 anak kita itu ini begitu begiini macam anak kita ni teruk sgt... tak payah layan sgt! masuk telinga kanan, keluar telinga kiri sebab perkembangan setiap anak memang berbeza. Ada yg cepat... ada yg lambat... Not to worry sgt lah...


Tiada ulasan: