Isnin, 3 September 2012

Sambutan hari kebangsaan peringkat negeri sembilan 2012

Kalau raptai hari tu, aku tumpang keta jabatan... tapi kali ni aku nekad nak pi sendiri ngan scoot - scoot kesayangan tu... merempit wooarrgghhh...!!!

Dekat2 kul 7.00 aku 'pecut' dari rumah... parking kat Seremban Parade... 

Sebab katanya hari ni nak kena jalan berarak dar tepi kuil kat sebelah padang MPS tu sammmmmmpai ke padang sekolah KGV...

2 kilometer! lagi jauh dari masa separa RAPTAI tu...


Peh parking... kena lak menapak sampai ke dewan MPS sebelah nun! 

Gigil tangan masa hamik gambor keta kebal nih! 

Bukan takut ngan brader2 askar tu... teehee... tapi sebab lenguh tangan bawak beg...

Dlm beg tu de air botol Lipton.. kengkonon nak sponsor sikit utk geng2 kawad...!


Suasana awal pagi...


Jalan yg kitorang akan berarak.... permarkahan utk kontijen yg bertanding... bermula dari sini lerr...

Tak tau la tahun ni leh syarat ke tak... tahun lepas tak cukup...!

Syarat bertanding : pasukan mesti ade sekurang - kurangnya 35 org yg berarak...

Kitorang short 2 org! chan nerr tu?


Pentas Utama... persiapan terakhir sebelum acara bermula..


Gigil lagi gambo nih! adeeiihhh.... 

Antara pasukan yg bertanding... TNB! *ehh... parkson!!!

Diorang ni pepagi lagi dah warm-up... kontijen lain relaks je... diorang... perghhh.... yoyo oooo!!!


Kami! 

Siap kena tegur kat brader askar tu...

" ramai pompuan jer nihh ?!!"

Ketua kontijen kitorang jawab

" Operasi tuan!"

Memang pon! 

Diorang!

Sape? ntah! main hamik je gambor nih...

Time ni tengah tunggu tetamu kehormat datang... 7.30 pagi kitorang dah terpacak kat tengah padang MPS tu... 


Bebudak kadet... lebih ramai dari masa separa RAPTAI hari tu...


 Pagi... redup lerr.... masuk kul 9 pagi... ngadap lak matahari tu... uiihh... rasa macam nak lari balik jer...he3..

Still waiting... pagi ni menu sama gak cam hari tu... sandwich...! tapi selesai kang... dapat KFC! F.O.C...!

 7.30 pagi - 10.30 pagi...tigo jam kitorang kono ( kena ) berdiri.... terpacak eleok2 kat situ... adeiihh... mane lah tahan...

Tapi steady la brader2 askar kat belakang kitorang tu.... he3... askar...kena la tahan lasak kan!? aku rasa kalau diorang mencangkung.... konpemm.... balik kem nanti.. menjawab le korang ehh! hew3


Antara wakil orang asli yg de... jgan memain! tombak tu! pacak kang! waacchaaaaaaa...!!!!


Time ni aku dah lari ke tandas! Perut memulas...adeeiihhh... 


Saat lagu JALUR GEMILANG dinyanyikan dek pasukan koir... yg lain pon ikut nyanyi.. Jalur Gemilang kita dijulang tinggi! Berkibar megah di udara! Kami megah dgan Jalur Gemilang!


See... kibaran Jalur Gemilang... gah di udara! * kebetulan masa nih angin dah mula bertiup sepoi - sepoi bahasa...owwhhh...*

~ aku tak paham kenapa mesti nak siap tukar2 bendera... ape kena mengena bendera ngan politik? negara lain... yg teruk tahap kritikal situasi politik diorg tu pon tak de sampai nak tukar2 bendera negara...nape kat tempat kita mesti ade macam tu? malu ke jadi rakyat Malaysia? sungguh aku tak paham! ape dosa bendera tu? ape dosa Jalur Gemilang?! ~

Jujur aku cakap... sangat lagu NEGARAKU  dinyanyikan... aku juga nyanyikan... terasa meremang seluruh tubuh... seakan ada 1 semangat yg sangat berlainan... semangat...mengatakan... aku CINTAkan Tanah Airku..!!

6 ulasan:

nur anis berkata...

lama rasa tak join benda macam ni..heee

Gen2Merah berkata...

wahh, meriahnya sambutan kemerdekaan kat sana yaa... tempat saya pun ada.. cuma tak sempat nak ambil gambar.. lupa bawa kamera.. ehe

Pondok Usang berkata...

tak suka sgt berkawat.. huhu..

lady scooter berkata...

nur anis : he3... sy pon baru 2 tahun kebelakangan nih je dapat join...

lady scooter berkata...

gen2merah : kamera handphone je..heee

lady scooter berkata...

pondok usang : yupp... tak semua suka berkawad... :-)