Khamis, 13 Oktober 2011

Cekodok ke..cucur kodok?

Bendanye sama jer kan… ? Ade setengah orang pulak panggil jemput – jemput. Agaknye orang Johor je kot yang panggil cekodok tu, sebab dari aku kecik dulu mak bahasa kan cekodok tu jemput – jemput.

Mak aku orang Johor, ayah aku pon walaupun lahir kat Perak… dia membesar kat Johor. So, loghat utama kat rumah… loghat Johor. Sebab tu aku anggap perkataan jemput – jemput  tu perkataan orang Johor..Tempat lain panggil ape?

cekodok jemput jemput bawang

Baru lepas masak tadi. teringin nak makan. Tumbuk ikan bilis sikit + bawang merah sikit + bawang putih sikit + garam secukup rasa…pastu aku topup la ngan serbuk kari tu sikit. Muahahaaa… Ubah sikit resepi.

Heee… agak ‘tan’ sikit kaler jemput – jemput aku tu kan? Tapi laku jer… Laju je Opal dengan Pa’el makan. Tapi dengan syarat…

“mak kopek lah  ododok (cekodok ) ni…”

Opal punye request.. kalau tak, terkial – kial dia nak habiskan.

Eh… takkan makan saje je kan? Hohoh…! ade lawannyer.. mesti ade..

sambal kicap

Sambal kicap… perghh…terangkat..!! Pedas tapi tak le pedas sangat. Nanti takleh makan plak.
Biasanye aku sorang jer ler yang cecah jemput – jemput tu ngan sambal ni.

En. aus orang nogori, kureng sikit nak cecah ngan sambal ni… dia lebih suka colek ngan sos cili.

DSC01892

Tu diaa… kicap cap kipas udang dengan sos cili Life… favourite kitorang…. Dah siap letak atas meja.
Korang makan cekodok colek tak? colek ngan ape?





2 ulasan:

Aishah Amira berkata...

aduhh sedap . terliur plak duduk depan komputer ni ehehehe . sy pun mkn cekodok jugak la cuma dah lame tak merasa haha . sy lebih suka colek dgn sos cili ^^ yg lain2 tak sentuh haha .

syu berkata...

He3...colek ngan sambal kicap ni sebenarnye kegemaran orang johor.