Rabu, 11 Mei 2011

Intonasi suara saya

Masa aku blog walking semalam, aku jumpe artikel ni http://whiteymommy.blogspot.com/2011/05/inotasi-suara-saya-memang-kuat.html

Kenape aku pilih artikel ni untuk aku ulas? Sebabnye, artikel ni sangat – sangat dekat dengan aku.... dari zaman sekolah dulu... sampai le ke alam pekerjaan nih.... cuma sekarang cara aku hadap mende ni lebih baik kot.... ^_^

Masa kat boarding skool dulu aku selalu kena sound kat member – member. Kata diorang suara aku kuat sangat. Kalau berbisik camne pun orang lain leh dengar lagi..( boleh agak tak apa maknanya tu??  )

Kebetulan aku ni pun ade lah sikit kepoh.. Bila bersembang ngan member sebelah.... ade je la yang sound. Katanye, eh..volume tu slow kan la sikit..”

Puas la control volumee.. Hmm.. tak jugak berjaya. Diorang boleh dengar lagi suara aku... padahal aku rasa dah habis slow dah tu... tinggal lagi tak 'mute' je.... 

Tapi yang peliknye, bila cikgu suruh aku public speaking or buat presentation, ngan tak disangka – sangka.. suara aku mcam tenggelam ke laut plak.. Tetibe jadi slow tak leh nak up limit..ish..ish.,.ish.. heran tul aku..camne tah.. kena sound jugak... awat suara hang tenggelam timbul?

Tu cakap ngan member face to face tu..... 

Cakap via phone? eleh... sama jugak.... volumee aku tetap kuat cenggitu jugak... 


Masalah volumee aku masih dikata orang. Bile bercakap dengan mak aku ke or angah ke, or my fren ke, volumee rendah camne pun, diorang still rasa kuat lagi. Sabau je la..

Asyik nak ikut cakap orang je, lama – lama aku pun fed-up. Bengang, terasa, sakit hati.. ape – ape je la.. semua ade dalam hati ni.. Tapi since dah jadi mak orang ni, aku dah malas nak amik kisah.... apa orang nak cakap aku dah tak peduli... aku terima kekurangan diri ni seadanya....



Mende ni pun dah macam 'trademark' aku dah.... cerr tanya suara siapa yg macam petir tu...? diorang tau ler siapa orangnya..... hehe

Walaupun ade gak diorang sound pasal volumee aku ni secara berhemah.. aku takde la rasa diorang sengaja nak sakit kan hati aku macam mereka yang lain tu..

Jadi.. moralnye, terima la segala ape yang telah ALLAH berikan pada kita, hargainya.. tak payah amik peduli pun orang nak kata ape.. bukan kita buat dosa pun kan..kann..?






1 ulasan:

Just Mini Love berkata...

yeke berat kak blog ieyza tu ?? sebab bila ieyza tnya kawan2 ieyza dorang cakap okey je. bila timbang berat blog pun x berat sangat.. mungkin kadang2 masalah line kowt.. tapi pape pun terima kasih ye kak ,,ieyza try untuk kurangkan berat blog ieyza tue.. erm,, jom join blog list ieyza..^^