Selasa, 26 April 2011

Hidung berdarah..

Tengah dok leka download lagu tetibe dengar Opal bersosek – soksek.. Aku ingatkan kenapa.. Bila aku tengok betul – betul..

DARAH..!!!

Kelam kabut jap cari towel. Lepas bungkus ais seketul 2, aku tekap kat lubang hidung dia yg berdarah tu.

Dulu kecik2 dulu atuk kau takde nak tekap2 ngan ais nih... takde tau!

Umah atok Opal takde peti ais... Zaman tu kalau de peti ais kira dah hebat dah tu.....

Jadi.... Apa atok buat??

Dia pi cari daun sireh..... lepas tu....

sireh
sireh1

Dia ramas2 daun sireh tu sampai lumat..


Lepas selawat 3 kali, dia sumbat lubang hidung aku yang tengah darah tu… 

Hahh.... terus elok.... ajaib betul....

( Lagi 1 kegunaan daun sireh ni yang aku tau..sangat mujarab untuk rawat budak kecik yang kena angin pasang ni…kalau tak silap aku la, angin pasang nih leh buat pusat budak tersembul pastu kalau tekan – tekan dengan tangan, ade bunyi macam angin.. caranye : " layurkan daun sireh tu atas api sampai sikit layu.. Pastu tekap kat perut budak sambil berselawat.." insyaALLAH... Lama – lama elok la sakit tu..")

Tu dulu la.. La ni susah dah nak jumpe daun sireh... jadi caranya, cam yg aku buat tu lah... tekap dgan ais biar darah tu berhenti menitik..





Tiada ulasan: